Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejdelší most na světě, který spojuje dva státy

aktualizováno 
Kdyby byla silnice přede mnou zavřená, objížďka do nejbližšího města vzdáleného třicet kilometrů by trvala týden a měřila několik tisíc kilometrů přes Německo, Polsko, Pobaltí, Rusko a Finsko. Přejíždím autobusem most přes průliv Öresund, který spojuje dánskou Kodaň a švédské Malmö.

Most přes průliv Öresund | foto: Profimedia.cz

Jde o nejdelší most na světě, který spojuje dva různé státy, a nejdelší most, který se dá přejet autem i vlakem. Železnice vede pod dálnicí a most je vlastně dvoupatrový.

Stavba pod dohledem kamer

Impozantní stavba stojí za vidění nejen proto, že nahrazuje cestu trajektem, která trvala mnohem déle. Švédové a Dánové na sebe za hezkého počasí koukali už odjakživa, ale přemostit průliv mezi Baltským a Severním mořem se podařilo až na přelomu tohoto tisíciletí.

Definitivní dohoda mezi oběma státy o přemostění byla podepsána v roce 1991, prvně se koplo do země v roce 1995 a most se otevíral o pouhých pět let později. Daňoví poplatníci obou států mohli "kontrolovat" probíhající stavbu minutu po minutě prostřednictvím čtyř webových kamer.

V červenci 2000 most otevřeli slavnostně švédský král Carl Gustav a dánská královna Margareta.

Zajímavostí je, že dříve než se most otevřel běžné dopravě, běžel se po něm v červnu 2000 masový půlmaraton Bridge Run, kterého se zúčastnilo 79 tisíc běžců.

Vlastníci mostu spočítali, že miliardové náklady na jeho stavbu se vrátí až v roce 2035.

Most přes průliv Öresund

Unikátní konstrukce

Most přes průliv ÖresundCelá dopravní stavba, která měří celkem 16 kilometrů, se vlastně skládá ze tří částí – podmořského tunelu dlouhého 3,5 kilometru, silnice po uměle navršeném ostrově dlouhém čtyři kilometry a pak se teprve vjíždí na téměř dánský "Golden Gate", který díky tomu vypadá, jako by vyrůstal uprostřed moře.

levnÉ VOLÁNÍ

Do Švédska a Dánska s klikniavolej.cz už od 1,19 Kč za minutu

Ústřední sloup, který drží visutý most, je skoro stejně vysoký jako žižkovský vysílač v Praze. Měří 204 metrů. Blížíte se k němu několik minut a pořád ho vidíte obrovský před sebou.

Český odborník Michal Matějček napsal v článku na odborném serveru mosty.cz, "že i zavěšené středové pole Öresundského mostu dlouhé 490 metrů patří k nejdelším na světě".

Most přes průliv Öresund

Dva nejlepší výhledy

Most přes Öresund

  • Po mostě vede dálnice se dvěma pruhy v každém směru i železnice.
  • Samotný most měří 7,8 kilometru, doplňuje ho čtyřkilometrová cesta tunelem a čtyřkilometrový umělý ostrov.
  • Denně na něm projede 18 tisíc aut, očekává se, že jejich počet poroste.
  • Od prvního kopnutí do země se most stavěl jen pět let mezi roky 1995 a 2000.
  • Mýtné za průjezd činí 38 eur.
  • Most má několik primátů. Jde o nejdelší mostní stavbu, která spojuje dva různé státy. V žebříčku úplně nejdelších mostů světa je na konci první padesátky.
  • Nejlepší pohled na most si můžete vychutnat ze švédské strany, z malého návrší nedaleko od mýtné brány u vesničky Bunkeflo. Na dánské straně stojí za to dojet do malebné rybářské vesnice Dragor na samém jižním cípu dánského ostrova Sjaeland.

    Nedaleko od mostu vyrůstá z moře i shluk větrných elektráren.

    Most také vypadá úplně jinak v každé denní a roční době. Jednou se mi magickou konstrukci podařilo vyfotit v mlze i s lodí, kde působí jako zjevení, podruhé za slunečného dne. Rok po uvedení do provozu musel být ostatně most poprvé uzavřen kvůli špatnému počasí, přece jen vede přes moře.

    Pěšky není možné most přejít, ale doporučuji vyrazit na výlet autobusem, který odjíždí několikrát denně od kodaňské radnice do Malmö. Zpáteční lístek vyjde v přepočtu asi za 350 korun a je možné vystoupit i na odpočívadle Bunkeflo těsně za mostem. Pak se dá dojít procházkou úhlednými předměstí a posléze promenádou na břehu moře až do centra Malmö, cesta trvá asi dvě hodiny. Druhou volbou je železnice nebo cesta autem na švédskou stranu.

    Most přes průliv Öresund

    Může se hodit

    Pokud nemáte auto, vydejte se autobusem z Dánska do Švédska. Pravidelně spojení zajišťuje společnost Graahundbus na snadno zapamatovatelné lince 999. Cena činí 120 dánských korun za zpáteční cestu.

    Mezi největší zajímavosti švédského Malmö na druhé straně patří nejstarší renesanční zámek ve Skandinávii, katedrála a moderní mrakodrap Turning Torso, dominanta města.


    Mapy © Google





    Nejčtenější

    Speciální kabát vám umožní ušetřit poplatky za zavazadla na letištích.
    Módní kabát pro milovníky létání. 15 kilo zavazadel si strčte do kapes

    Australan Andrew Benke navrhl speciální kabát, díky kterému na letišti ušetříte na poplatcích za hmotnost zavazadla. Má v sobě 14 hlubokých kapes, do kterých...  celý článek

    Ledové kry při ústí Trenckovy rokle
    Utajený klenot Vysočiny. Ledové království rebelského barona Trencka

    Jaro už, zdá se, klepe na dveře, v hlubokých stinných roklích však ledy tají pomalu. Přesvědčí vás o tom jedno z nejhezčích údolí na Vysočině, v němž se ukrývá...  celý článek

    Nedaleko od ležícího Buddhy Shwethalyaung lze najít další sochu postavenou...
    Mystická Barma: kde se víra vyvažuje zlatem a hadi mají svůj klášter

    Na pagodu stojící na obřím viklanu lidé lepí plátky zlata, místo aby je kradli, a v klášteře uctívají pětimetrovou krajtu. V Barmě můžete narazit na legendy...  celý článek

    Německé polární plavidlo Polarstern.
    Vědci nechají zamrznout svou loď v Arktidě, rok budou driftovat kolem pólu

    Polární výzkumníci z Německa chystají dost možná největší arktickou výpravu v historii. S kolegy z celé řady dalších států plánují na obřím plavidle přeplout...  celý článek

    Ilustrační snímek
    Čínští turisté objevili Rusko. Hoteliéry trápí zvyky i otřesné chování

    Stovky miliard rublů přinesou ročně Číňané ruskému turistickému průmyslu. Jejich chování však některým Rusům začíná vadit. Provozovatelé hotelů se musí...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.