Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak lépe přežít leteckou havárii? V ekonomické třídě, ukázal pokus

  13:48aktualizováno  16:08
Pokud máte panickou hrůzu z létání a možných nehod, nekupujte si letenku do první třídy a vyhněte se i byznys třídě a premium economy. Poslední experiment potvrdil, že při havárii mají největší šanci na přežití pasažéři v ekonomické třídě.

Řízený pád Boeingu 727 z dubna roku 2012 ukázal, že nejmenší šanci na přežití mají pasažéři vpředu letadla. což obvykle bývá první nebo byznys třída. Největší šanci naopak mají cestující v ekonomické třídě. | foto: Profimedia.cz

Odborníci provedli experiment, při němž řízeně nechali spadnout v Sonorské poušti v Mexiku Boeing 727. Pilot seskočil ve výšce 762 metrů padákem, zatímco pilot v doprovodné cessně pak stroj navigoval dálkovým zařízením k zemi.

Na palubě letadla byly kromě kamer, různých čidel a záznamových přístrojů tři figuríny, jejichž konstrukce odpovídala stavbě lidského těla včetně kostí.

Figuríny byly naaranžované do několika pozic. Jedna seděla s hlavou mezi koleny jako při nouzovém přistání a připoutaná bezpečnostním pásem. Druhá měla jen zapnutý pás, a třetí seděla volně a nepřipoutaná.

Poté, co letadlo narazilo na zem, předek letadla a prvních jedenáct řad se úplně odtrhly. V této části letounu bylo zaznamenáno zrychlení 12G, zatímco směrem dozadu hodnota klesla na 6G, napsal britský Daily Mail.

Crash test letadla Boeing 727

Crash test letadla Boeing 727

Následná analýza experimentu po havárii ukázala, že žádný z cestujících v přední části letadla, obvykle rezervované pro pasažéry první či byznys třídy a rovněž premium economy, by nepřežil. Až 78 procent dalších pasažérů by nehodu přežilo, přičemž jejich šance se zvětšovaly úměrně tomu, čím více seděli vzadu.

Co se týče figurín, modelová situace ukázala, že ten, kdo by seděl připásaný v nouzové pozici s hlavou mezi koleny, by pád přežil. Kdo by byl jen připoutaný, by utrpěl vážná zranění hlavy, zatímco ti nepřipoutaní by zahynuli.

Když si kupujete letenku, zvažujete, které místo je bezpečnější? Např. zda je poblíž nouzový východ apod.

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 9. října 2012. Anketa je uzavřena.

NE 849
ANO 490

Crash test boeingu proběhl letos v dubnu a vyšel asi na 1,5 milionu dolarů, závěry experimentu se ale zveřejnily až minulý týden. Na experimentu se podílely britská televize Channel4 a televizní produkční firma Dragonfly. Řízený pád boeingu je druhým v historii, ten první se odehrál v roce 1984 v Mohavské poušti v Kalifornii pod vedením NASA, Boeing 720 tehdy po pádu skončil jako ohnivá koule.

Anna Evansová, bývalá členka vyšetřovacího týmu pro letecké havárie ve Velké Británii, prozkoumala zapisovač letových údajů (flight data recorder, FDR) z testovaného boeingu 727. Podle ní jsou současná letadla na vyšší úrovni než boeing použitý v experimentu, s lepším vybavením, aby mohly čelit podobným haváriím. A kam by si ona sedla v letadle? "Bezpečnější je sedět vzadu, kde je umístěný letový rekordér. Předek je více zranitelný a často čelí větší nárazové síle. Vybrala bych si místo, které je pohodlné, nejdále pár řad od nouzového východu," řekla expertka pro Daily Mail.

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.