V rekordní skupině tryskáčů z Aera poletí kromě L29 Delfína a L39 Albatros i dva letouny L159 ALCA | foto: Archiv Acrobatshow

Nedělní nebe u Příbrami budou křižovat legendární tryskáče

  • 1
Zájemci o letectví by měli v neděli 16.září zamířit na Příbram. Už pojedenácté se zde nad letištěm Dlouhá Lhota bude konat tradiční Acrobatshow. Návštěvníci uvidí v akci rekordní skupinu tryskáčů - legendární L29 Delfín, dva L39 Albatros, dva bitevníky L159 a další "lahůdky".

Všechny letouny vystoupí také se sólovým akrobatickým programem, který vyvrcholí představením nadzvukového JAS39 Gripen českého vojenského letectva, informuje letový ředitel tradiční příbramské airshow Vladimír Labuda.

Dalším špičkovým akrobatickým číslem bude vystoupení současného nejlepšího českého leteckého akrobata v nejvyšší kategorii unlimited Martina Šonky na ruském speciálu Suchoj SU31.

Českou akrobatickou premiéru bude mít americký akrobatický dvouplošník Pitts S2B.

Pilot gripenu slibuje skvělou podívanou

Příbramský rodák Jaroslav Míka patří k exkluzivní společnosti nadzvukových pilotů startujích v letounech JAS39 Gripen z čáslavské letecké základny. Letos poprvé nebude sedět za kniplem stíhačky, ale v křesle vedoucího letového provozu airshow.

"Těžko říct, co je obtížnější, v letadle jsme zodpovědný 'jen' za sebe a stroj, který stojí několik miliard korun, na věži ale musím asi myslet na víc věcí a hlavně nesu spoluzodpovědnost za bezpečný provoz mnoha letadel a také tísíců diváků na zemi“ říká kapitán ing. Míka, který je dvojnásobným juniorským mistrem ČR v letecké akrobacii a prvním českým pilotem, kterému bylo při společném cvičení letectev NATO svěřeno velení velké operační skupiny letadel.

Na letošní Acrobatshow se představí dva Míkovi kolegové z čáslavské základny taktického letectva – nadporučík Martin Špaček s bitevníkem L159 ALCA a nadporučík Tomáš Merta v nadzvukovém JAS39 Gripen. "Můžu divákům slíbit, že uvidí opravdu špičkovou ukázku pilotního umění na vynikajích letadlech" říká Míka.

Kpt.ing. Jaroslav Míka
Kpt.ing. Jaroslav Míka slibuje při Acrobatshow skvělou podívanou

Adrenalin nejen nad zemí

Acrobatshow-Memoriál Martina Stáhalíka ale tradičně přináší i špičkové ukázky různých jiných adrenalinových sportů, které se provozují na zemi nebo jen těsně nad ní.

Do Příbrami letos po několikaleté přestávce přijedou mnohonásobní mistři světa v akrobatickém rokenrolu, manželé Kateřina a Roman Kolbovi. Představí se také držitel světového rekordu v jízdě po předním kole na silničním motocyklu, streetfighter Pepa "Sršeň" Šiler. V akci se předvedou mistr Evropy kategorie Masters v biketrialu Roman Chvojka, mnohonásobný mistr republiky v mototrialu Martin Křoustek i jeden z nejlepších světových akrobatů na trampolíně Petr Dufek.

Program Acrobatshow začíná v neděli 16. září v 10 hodin a je naplánován zhruba do půl páté odpoledne.

Pro návštěvníky jsou připraveny i tradiční vyhlídkové lety, řada pozemních atrakcí včetně výstavy současných osobních aut různých značek a historické vojenské techniky, skákacích hradů, kolotočů, lezeckých stěn a dalších lákadel pro děti.

npor.ing.Tomáš Merta
Na Acrobatshow-Memoriálu M. Stáhalíka se s JAS39 Gripen představí npor. ing. Tomáš Merta z čáslavské základny taktického letectva

Rekordní skupina stíhaček nad Příbramí také ve filmu

Poprvé v padesátileté historii výroby proudových letadel v Aeru Vodochody se tuto neděli u Příbrami sejdou v jedné skupině na nebi všechny tryskáče z produkce této tradiční české zbrojovky. Celá show se proto stane také součástí dokumentárního filmu pod taktovkou Vladimíra Labudy, ředitele airshow a režiséra v jedné osobě.

"Na tento okamžik jsme čekali více než dva roky," říká Labuda, který už ve filmech Legenda jménem Blaník a Legenda jménem Trenér dokumentárně zmapoval historii jiných dvou světově proslulých českých letadel. "V České republice totiž bohužel až do nedávna nebyl ani jeden letuschopný kus legendárního L29 Delfín. Teprve letos v létě po generální opravě opět vzlétl jeden delfínek soukromého vlastníka."

"Bude to poměrně složitá operace, protože ty letouny se budou pohybovat rychlostí kolem 400km v hodině a chtěli bychom, aby letěly v opravdu sevřené formaci, jak se říká křídlo na křídlo. Věřím ale, že se to podaří, protože s nimi poletí naši nejlepší piloti," dodává Lebeda.