Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Napříč Telemarkem po vodě a v suchu

aktualizováno 
- Vodácká cesta po norských řekách je většinou chápána jako sjíždění divokých vod na raftech. O tom, že Norsko může nabídnout zážitek i umírněnějším vodákům, vodním turistům i ryzím suchozemcům, kteří o pohybu po vodě vlastní silou neuvažují, svědčí vodní cesta napříč krajem Telemark v jižní části Norska.

Mezi městy Dalen a Skien vede vodní cesta, jejíž nejatraktivnější část je známá jako Telemarkkanal. Město Dalen leží na západním cípu jezera Bandak a vodní trasa zde má svůj začátek. Prvních 60 kilometrů vede po hladinách jezer Bandak, Kvitesed Vatn a Fjagesund, jejichž hladina leží 72 metrů nad hladinou moře. Z východního cípu jezera Flavatn však už vytéká typická norská řeka s množstvím vody a v některých úsecích i s nezanedbatelným spádem. Zde začíná vlastní Telemarkkanal - 55 kilometrů dlouhá vodní cesta, upravená pro plavbu před více než sto lety. Plavba tu byla zahájena po pěti letech stavby roku 1892. Dodnes po kanálu jezdí i pečlivě udržovaná nejstarší parní loď Viktoria, i ta už má za sebou své sté narozeniny.
Kromě plavby norskou přírodou je velkou atrakcí trasy proplouvání plavebními komorami. Těch je celkem osmnáct a jejich prostřednictvím překonávají lodě 72 metrů výškového rozdílu mezi hladinami jezer Bandak, Kvitesed Vatn a Fjagesund a úrovní mořské hladiny pod Skienem. Největší spád je překonáván nad městem Ulefoss. Ve směru po proudu jsou to stupně Vrangfoss, Eidsfoss a Ulefoss.
Při proplouvání komorami zaujme jejich zdánlivě primitivní obsluha. Dobově odění a příslušně vousatí "mořští vlci" mají k dispozici jen sílu svých rukou, násobenou jednoduchými mechanismy. Divák si tak z fyziky připomene, co všechno je možné dokázat těmi nejjednoduššími stroji - pákou, šroubem a kladkou za pomoci dalších fyzikálních zákonitostí, jako jsou spojené nádoby a Archimedův zákon. Zaujme i to, že obsluha jednotlivých plavebních stupňů je si jaksi nápadně podobná. Jak by ne, když jde o dvojici strojníků, kteří v terénním automobilu popojíždějí od jednoho stupně ke druhému podle jízdního řádu jednotlivých lodí. A protože jsou přece jen rychlejší, vyčistí před jejich příjezdem hladinu v plavebních komorách od naplavenin, naolejují mechanismy, zkontrolují zařízení, z mobilu zatelefonují na loď a ověří si čas jejího příjezdu. Takže i na břehu kolem kanálu je co vidět.
Plavba kanálem je oběma směry možná buď na palubě lodí pravidelných linek, ale také vlastními motorovými (i nemotorovými) turistickými plavidly. Těch proplují během letního období kanálem stovky, svůj jízdní řád však musí přizpůsobit době obsluhy jednotlivých skupin plavebních komor. Pravidelnou dopravu na trase ze Skienu do Dalenu a zpět obstarávají historické parníčky, vedle již zmíněné lodě Viktoria, postavené roku 1882 pro 180 cestujících, pluje po kanálu i loď Henrik Ibsen postavená roku 1907 s kapacitou 220 pasažérů. Ti mají na obou lodích k dispozici restauraci, krytou i otevřenou palubu. Plavba po proudu z Dalenu do Skienu trvá necelých deset hodin, v opačném směru jedenáct hodin. Sezona začíná na konci května a končí po prvním zářijovém týdnu. Jízdné na celou trasu v jednom směru činí 260 norských korun. Lodě vyplouvají každé ráno proti sobě z obou "konečných", míjejí se v polovině trasy a druhý den se vracejí.

JAK SE TAM DOSTAT: Z Oslo západním směrem po dálnici do Drammenu, dále přes Kongsberg (město stříbrných dolů, rovněž stojí za zastávku) do Notoddenu. Kdo má zájem jen o pohled na funkci plavebních komor a provoz na kanálu ze souše, odbočí zde jižním směrem po silnici 36 do Ulefossu. Na necelých 20 kilometrech tu jsou tři plavební stupně (Ulefoss, Eidsfoss a Vrangfoss celkem s deseti komorami. Je také možné absolvovat z těchto míst jen plavbu polovinou trasy. Silniční vzdálenosti z Oslo: Ulefoss 202 km, Dalen 226 km, Skien 166 km.
INFORMACE: V Ulefossu je informační kancelář přímo naproti plavebním komorám. Rezervaci lodních lístků, případně kombinované zájezdy loď + autobus, případně i s odbočkou po jezeře do Notoddenu, nabízí kancelář Telemarkreiser ve Skienu (telefon +35530300, fax +35527007).

Autor:


Témata: Norsko, jízdné, Loď, Oslo


Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.