Na veletrhu cestovky mámí miliardy z českých peněženek

  • 5
Venku mrzne a lidé chodí po ulicích zachumlaní do kabátů a čepic. V palácích pražského holešovického výstaviště to však vypadá jako uprostřed léta a cestovní kanceláře z celého světa lákají Čechy do exotických krajů.

Vyhřátými halami se ozývá hudba, tančí tu exotické tanečnice, hrají irští dudáci, k vidění jsou i usměvaví kreolové z Karibiku, ale i zástupci švýcarských aerolinií a desítek cestovních kanceláří z celého světa.

O českého turistu a jeho peněženku se firmy v Praze přetahují na veletrhu Holiday World a prezentaci regionů Region World. Češi za dovolené ročně utratí přes 70 miliard korun a cestám do ciziny nahrává i skutečnost, že Čechy na rozdíl od jiných Evropanů od cestování jen tak něco neodradí.

Přírodní katastrofy jako tsunami, výskyt ptačí chřipky či teroristické útoky na turisty ze západních zemí v uplynulých letech počet Čechů v cizině nesnížily.

Otrlí Češi

"Určitě existuje skupina lidí, které to vadit nebude. Osobně bych ale musela hodně rozvažovat, zda tam jet," řekla Karin Šeligová, mluvčí agentury CzechTourism, která usiluje o to, aby lidé trávili dovolenou častěji v Česku. Domnívá se, že ani výbušná politická situace či šíření nemocí v některých regionech nebude mít na rozhodování českých turistů vliv.

"Letos nejoblíbenější destinací zůstane Chorvatsko, ale nárůst očekáváme i u Bulharska," vypočítává Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting. Pokud se podle něj situace v muslimském světě uklidní, mnoho turistů zamíří i do Tuniska či Egypta.

"Myslím, že tam turisté budou jezdit i nadále," uvedla Lenka Kunertová, která u stánku cestovní kanceláře Shenko’s prezentovala egyptská letoviska.

Podle Beránka loni na zahraniční dovolenou odjely zhruba čtyři miliony lidí, z toho bezmála půldruhýmilion s cestovkami.

"Z vaší země k nám opravdu mnoho lidí nejezdí. Přitom máme co nabídnout," říká Moonjoon Kim z Korea Tourism Organization, který v Praze představuje Jižní Koreu. Nabízí brožury sice v němčině, ale ochotně na mapě ukazuje místa jako Soul, ostrov Jeju-do nebo národní parky Gyeongju a Hallyeo.

O pár stánků dál popisuje Ricky Setiawanto život v Indonésii. Neopomene zmínit světoznámý buddhistický chrám Borobudur na ostrově Jáva ani neméně známé balijské tanečnice.

Jak v zahraničí, tak v Česku vědí, že cestovní ruch je čím dál lukrativnější. Zahraniční turisté přivezli do Česka loni 115 miliard korun, Češi naopak v zahraničí utratili kolem 60 miliard. Letos odborníci očekávají přírůstky v řádu několika dalších miliard. Podle odhadů Světové obchodní organizace letos vzroste počet turistů po světě o více než 5 procent, na 808 milionů osob.

Česko věří, že letos přivítá více turistů. Chce hlavně lákat i tuzemce. Pod heslem "Češi, zůstaňte doma" spustilo ministerstvo pro místní rozvoj a vládní agentura CzechTourism kampaň, jejímž cílem je přimět Čechy k delšímu pobytu v domácích letoviscích.

Už 15.ročník veletrhu cestovního ruchu HOLIDAY WORLD letos probíhá na Výstavišti Praha-Holešovice od 23. do 26.února 2006 (pro veřejnost 25. - 26.2.). Pokud rádi cestujete nebo si chcete pořídit s předstihem dovolenou se slevou, pak se sem určitě zajeďte podívat.