Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na slovinskou dálnici bez známky? Připravte si 800 eur

  10:08aktualizováno  10:10
Jízda ve Slovinsku bez dálniční známky by se mohla českým turistům značně prodražit. Od 1. července platí na slovinských dálnicích, rychlostních silnicích i dálničních objezdech dálniční známky. Za jízdu bez známky hrozí pokuty ve výši až 800 eur.

Češi využívali Slovinsko jako tranzitní zemi k cestě do Chorvatska. Od 1. 7. 2008 jim cestu prodraží dálniční známka. | foto: Blanka KonrádováiDNES.cz

Kde koupit známku

Dálniční známky je nutné pořídit ještě před vjezdem na slovinskou dálniční síť. Podle informací slovinského automoklubu AMZS je možné známky zakoupit například na čerpacích stanicích na dálnici mezi Vídní a hraničním přechodem Spielfeld-Šentilj, tedy na trase, kterou nejčastěji využívají čeští motoristé k cestě na Jadran.

Dálniční známky lze zakoupit i po vjezdu na území Slovinska na odpočívadle u bývalého dálničního hraničního přechodu Spielfeld – Šentilj (E 57), na odpočívadle u bývalého dálničního hraničního přechodu za tunelem Karavanky Karawankentunnel – Karavanke (E 61) i na odpočívadle u bývalého dálničního hraničního přechodu s Chorvatskem Bregana – Obřežme (E 70).

V případě, že by si motorizovaní turisté z jakéhokoliv důvodu nemohli zakoupit známku před vstupem na slovinské území, musí tak učinit ihned po vstupu, čímž se sníží možnost obdržení pokuty. Používání dálnic a rychlostních silnic bez platné a správně umístěné dálniční známky na vozidle se považuje za porušení zákona a může být pokutováno částkou ve výši od 300 do 800 eur.

Kontrola dálničních známek bude vybavena nápisem "Cestninski nadzor".

Za 15 km dálnice 35 eur

Minimální cena jedné dálniční známky je 35 eur, tedy cca 900 Kč, a má půlroční platnost. Známky s kratší platností se neprodávají. Na trase z České republiky do Chorvatska od rakouské státní hranice Šentilj – Maribor – Gruškovje (hraniční přechod s Chorvatskem), je však pouze 15 km dálnice.

Zavedení dálničních nálepek za používání dálnic a rychlostních silnic nově přináší i zpoplatnění dálničních obchvatů (např. Lublaň, Celje či Maribor), jejichž používání dosud nebylo zpoplatňováno. Pro minibusy, autobusy i kamiony pro letošní rok zůstává zachován dosavadní způsob přímé úhrady mýtného na dálničních mýtnicích, tedy úhrada za konkrétní projeté úseky.

Od roku 2010 by měl být ve Slovinsku zaveden systém automatického odečítání mýtného prostřednictvím satelitu.

 Typ známky    Cena v eurech
 roční známky pro dvoustopá motorová vozidla do 3 500 kg – osobní automobily  55,00
 půlroční známka pro dvoustopá motorová vozidla do 3 500 kg – automobily   35,00
 roční známka pro jednostopá motorová vozidla – motocykly   27,50

 půlroční známka pro jednostopá motorová vozidla – motocykly   

 17,50

Jak objet dálnici

Placené úseky ve Slovinsku je možné objet, jak vyzkoušeli redaktoři MF DNES v níže uvedeném návodu. Motoristé však musí počítat s prodloužením doby potřebné k tranzitu i se vznikem kolon a dopravních zácp. Po celé trase podobných objížděk bude také nutné počítat se striktními kontrolami dodržování pravidel o bezpečnosti silničního provozu ze strany slovinské policie spolu s nedávno zvýšenými pokutami.

popisek NÁVOD, JAK SE VYHNOUT
placení dálniční známky ve Slovinsku
popisek CESTA NA JADRAN
přes Maďarsko se vyplatí

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.