Na sjezdovky Krkonoš poprvé v historii vlakem. Unikátní studie na videu

Místo tisíců aut na přetížených horských silnicích by mohly jezdit v Krkonoších vlaky. Nová, odvážná studie našich předních architektů přichází s návrhem 15 km dlouhé železnice, která by vedla ze Svobody nad Úpou až ke sjezdovce Javor v Peci pod Sněžkou a odtud dál do Špindlu a polského Karpacze.

15 kilometrů, sedm tunelů, devět mostů

"Železnice by vyřešila dopravu v údolí Úpy, která je dnes po jediné horské silnici stále komplikovanější. A z Pece je to dalším případným tunelem jen čtyři kilometry do polského Kapracze a pouhých šest kilometrů do Špindlerova Mlýna. Z Pece do Špindlu by se dalo přejet vlakem za čtvrt hodiny s lyžáky na nohách," uvedl krajinný ekolog Pavel Klimeš, který byl členem týmu, který studii železniční dopravy zpracoval pro radnici v Peci pod Sněžkou.

Plánovaná jednokolejná elektrifikovaná železniční trať ze Svobody nad Úpou k dojezdu sjezdovky Javor v Peci pod Sněžkou by měla měřit necelých 15 kilometrů a měla by vést sedmi tunely a po devíti mostech.

Vlaky by denně měly přepravit 1 500 až 2 000 lidí. V úseku z Horního Maršova do Pece by se trať dostávala na povrch pouze v místech zastávek, někde by byly stanice dokonce zcela v podzemí jako v metru.

Krkonoše jako Švýcarsko

Celou železniční trať si projeďte na videu v nezkrácené verzi ZDE. Nenechte si ujít úžasnou podívanou.

Deset stanic navrhlo deset předních architektů

"Stanic by mělo být deset a už jsou hotovy i jejich návrhy. Každou navrhoval jiný renomovaný architekt. Třeba Maršov I Markéta Cajthamlová, Horní Maršov Jakub Cigler a Pec pod Sněžkou Roman Koucký," řekl Klimeš.

Z ohrožení krkonošské přírody obavy nemá: "Kdybych neměl zkušenosti z Rakouska a Švýcarska, kde horské železnice tak skvěle fungují, asi bych se toho trochu bál. Ale metro se dnes také razí v zabydlených oblastech, které dnešní moderní technologie nijak nepoškozují. Záměr vybudovat podél Úpy železnici tedy vítám, přestože by mi měla trať vést jen pár metrů od domu."

Autoři studie počítají se zahájením výstavby nové železnice ještě v současném rozpočtovém období Evropské unie, které skončí v roce 2013. Pokud se podle nich nepodaří evropské peníze sehnat nyní, později to bude ještě složitější.

"V evropských fondech peníze na podobný záměr snad ještě jsou. Ke stavbě železnice by se musel přihlásit i stát. Dobré je, že studie byla se všemi dotčenými subjekty kladně projednána a že záměru fandí politici napříč stranami," uvedl autor studie Ivan Šír.

Vizualizace železniční tratě v Krkonoších

Myšlenka stará už sto let

Myšlenka na vybudování železnice v údolí Úpy je víc než sto let stará a za tu dobu se jí věnovalo i několik projektů - první vznikl už v roce 1910, poslední v 80. letech minulého století. Nyní vybudování železnice v úpském údolí znovu oživily práce na novém územním plánu Pece pod Sněžkou.

"Ke studii už vydala kladné stanovisko správa Krkonošského národního parku a nyní bude následovat posouzení vlivu záměru na životní prostředí. Hlavním problémem ale budou peníze. Rozpočet na trať ze Svobody do Pece je přibližně 13 miliard korun," upřesnil Šír.

nové zastávky

Svoboda nad Úpou (výchozí stávající zastávka)

Nové zastávky:
Maršov I
Maršov II
Maršov III
Horní Maršov
Temný důl
Hlušiny
Velká Úpa
Wimmerova
Pec pod Sněžkou
Javor

"Záměr se nám líbí. Nahrazení aut ekologickou dopravou po železnici bychom uvítali. Tím spíš, kdyby se to podařilo dotáhnout do fáze, že by do Pece pod Sněžkou nemohla vůbec jezdit klasická auta a nahradily by je elektromobily a vlaky. Ale podle našeho názoru je to finančně tak náročné, že to nikdo nezaplatí," řekl mluvčí Krkonošského národního parku Radek Drahný.

Dovedení železnice blíž ke sjezdovkám by pomohlo i dalším dvěma dopravně přetíženým krkonošským střediskům - Rokytnici nad Jizerou a Harrachovu. Ale tamní radnice se drží víc při zemi. "Je to určitě dobrý nápad, ale obávám se, že natolik vzdálený jako projekt Regiotram, který by měl kolejemi propojit Harrachov s Rokytnicí. Mám obavy, že se toho nedožiji," sdělil mladý rokytnický starosta Petr Matyáš.

Obě známá lyžařská střediska západních Krkonoš se raději chtějí soustředit na vzájemné propojení lanovkami, které má zvýšit jejich turistickou přitažlivost. "Chceme ve změně územního plánu dotáhnout umístění lanovky na Janovu skálu. Počítám, že se do toho pustíme co nejdříve, snad ještě letos," uvedl Matyáš.

Lanovka či spíše dvě mají vést z rokytnického Studence přes Janovu skálu nedaleko Čertovy hory do harrachovského Rýžoviště.

"Úřední věci by měly být vyřízeny do dvou až tří let a zahájení vlastní stavby je reálné v řádu pěti let. Ale velmi bude záležet na možnosti získání peněz, náklady se odhadují na stovky milionů korun," upřesnil harrachovský starosta Tomáš Ploc.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...