Odstřelení soch ovšem nebyl jediný čin, jež Taliban po ovládnutí země vykonal. Nespočet veřejných poprav a zavedení ortodoxního výkonu moci pod islámským právem zvaným Šaría mělo za následek řadu amputací končetin často prý jen údajně podezřelým zlodějům...
Země, kterou postihlo v roce 1998 veliké zemětřesení a sucha, které způsobilo výhyn pasteveckého dobytka, se prý pod vládou Talibanu konečně nachází v míru. Kvalitu všedního života, památky, které zatím odolaly destrukčním tendencím vlády, náladu a náboženskou oddanost domorodců si klade za úkol zdokumentovat tříčlenná expediční skupina.
Členové:
Jan Tilinger, fotograf, cestovatel, 24 let, není-li právě na cestách, studuje Stavebni fakultu ČVUT v Praze.
Filip Crhák, fotograf, cestovatel, 25 let, není-li na cestách, pracuje jako art director v reklamní agentuře.
Karel Košek, cestovatel, technik, pokud necestuje, pracuje jako stavební inženýr.
Protože členy tohoto týmu spojuje především zájem o extrémní sporty, rozhodli se pro poněkud překvapující dopravní prostředek - motocykly. "Chceme jet na Jawách", prohlašuje Filip Crhák. "Jsme jednak patrioti, ale především proto, že značka Jawa má po cestě zastoupení, například v Turecku."
Ani počet kilometrů - celkově se počítá s hranicí 18 000 km - neodrazuje od požitku jízdy na motorkách. "V servisu, kde se mašiny speciálně kontrolují a upravují, nám sami řekli, že to nebude problém, i když jsme zvolili ojeté stroje. Nechtěli jsme, aby nám v Afghánistánu za nové motorky někdo utrhl hlavu", říká Karel Košek, který se bude starat o výpravu po technické stránce.
Všichni tři účastníci expedice se shodují, že mohou nastat různé neočekávané problémy a závady, ale "to je přeci to, co celé akci dodá šťávu".