Zatímco většina cyklistických disciplín vyžaduje velkou námahu, kyslíkový dluh a dlouhodobou zátěž na organismus, sjezd je orientován na pár minut adrenalinového vypětí a přesnou spolupráci těla s hlavou.
Jestli si něco takového chcete vyzkoušet, budete potřebovat dobré vybavení, nejde totiž jen tak se spustit z kopce a doufat, že to přežijete. Rozjet se totiž můžete, ale zabrzdit musíte. Jestli se vám to nepovede, tak pán bůh s vámi. Stromy podél trati a kamení na cestě udělají s vaším tělem krátký proces.
V Česku sice neexistuje půjčovna sjezdařského vybavení, ale v sousedním Rakousku si klidně můžete půjčit celoodpružené kolo, narazíte si helmu na hlavu a tradá na lanovku. Nikdo vás nenutí do závodů, ale prudký sjezd z kopce je zážitek sám o sobě.
Kola za čtvrt milionu
Jezdci si hlavu si chrání integrální motocyklistickou přilbou, pod kombinézou nosí motokrosové chrániče na ramena, kolena, lokty i páteř. Rukavice a kalhoty mají vycpané tlustými vrstvami umělé hmoty. Boty si nazouvají kotníkové. Brýle připomínají lyžařské.
MAXIMÁLNÍ RYCHLOST Nejvyšší rychlost dosažená na kole nebyla v terénu ani na silnici, ale na sněhu! Světový rekord 222 km/h byl totiž překonán na sněhu při rychlostních závodech na speciální sjezdovce v Les Arcs. Závodní kola tam připomínají horské vzory, ale jsou vybavena pneumatikami s ocelovými hřeby a jezdci v aerodynamických overalech a přilbách vypadají jako z jiné planety. |
A kolo? To už není jednoduchý bicykl, ale strojovna. Mohutný rám odpružuje vidlice nad předním kolem a tlumiče před zadním. Brzdy jsou kotoučové a hydraulické. Blatníky a pneumatiky připomínají šířkou a dezénem své motokrosové vzory.
Kolo na závodní sjezdy stojí nejméně sto tisíc korun, ale profesionálové sedlají až čtvrtmilionové kousky. Amatéři jezdící pro radost si však mohou užít na tak zvaných freeridových modelech, jejichž ceny začínají na pětadvaceti tisících korun. Chrániče a přilba je přijdou na dalších deset tisíc korun.
Nejezděte sami
V závodech se nejvíce uplatňují přeběhlíci z jiných disciplín jako je motokros, bikros nebo dokonce skateboarding a snowboarding. V amatérském pojetí není na škodu zvládnout trochu gymnastické průpravy, najet co nejvíce kilometrů na obyčejném kole v terénu a posilovat ruce a záda.
A na závěr dvě doporučení: 1) Nejezděte nikdy sami. Když se vám něco stane, měl by vám pomoci kamarád nebo aspoň zavolá sanitku. 2) Vždy někomu řekněte, kam jedete. Jestli nevrátíte, budou záchranáři vědět kde vás hledat.
Tipy, kde si zajezdit ŠPINDLERŮV MLÝN Smí se ovšem jezdit jen po vyznačených trasách, které najdete v každé cykloturistické mapě, nebo po speciální sjezdové trati. Ta vede po modré sjezdovce od nájezdové věže na Pláních dolů do Svatého Petra. Jedná se o trať mistrovství Evropy, které se tu před pár lety konalo, a tak to není nic jednoduchého. JÁCHYMOV VŠENORY BEROUN KITZBÜHEL |
Když se řekne DH (downhill) – sjezd na horských kolech |
Sjezdová trať ve Špindlerově Mlýně |
Sjezdová trať ve Špindlerově Mlýně |
Sjezdová trať ve Špindlerově Mlýně |