Cyklostezka z Prahy do Drážďan je součástí Zelených koridorů Labe a Vltava a do Německa vede přes hraniční přechod Děčín - Schöna. Celá trasa je dlouhá zhruba 200 kilometrů, z toho úsek z pražské Troje přes Kralupy nad Vltavou a Mělník na hraniční přechod měří 153 kilometrů.
Na cyklostezce Praha-Drážďany se navíc zřídilo nové turistické centrum, které se nachází v Přírodním parku Dolního Povltaví ve Chvatěrubech. Můžete tady získat nejen informace o cyklotrase a okolních zajímavostech, ale unavení cyklisté se zde mohou i najíst či složit hlavu přes noc. Na vznik centra přispěla i Evropská unie.
Cyklostezka z Náchoda do Polska
Z fondů Evropské unie se financovalo také rozšíření mezinárodní cyklostezky z Náchoda do polského města Kudowa Zdroj. Zajímavý je především okruh T.G. Masaryka, který je vyznačen na obou stranách státní hranice.
Masarykovo jméno není v názvu jen symbolicky, protože první československý prezident podnikl v roce 1901 výlet s místními učiteli po trase z Náchoda přes Běloves do Malého Poříčí a Žďárek až do Stroužného, kde navštívili evangelický kostel. Masaryk také trávil dovolenou v blízkém Velkém Dřevíči a učarovala mu řeka Metuje.
Trasa T.G.Masaryka
Na trasu T.G. Masaryka se vyjíždí z Náchoda po nábřeží. I dál řeku neopouští a prochází údolím Metuje až do Velkého Poříčí a Hronova, kde se dotýká míst spjatých se životem spisovatele Aloise Jiráska. Cyklisté se po ní dostanou i k úpatí pískovcových Stolových hor a přes stejnojmenný polský národní park do vesničky Stroužné kolem kamenného kostelíka spojeného s osudy českých evangelíků.
Je možné si vychutnat i vyhlídku do Čech na Velké Bukovině. Všichni bikeři si jistě užijí i následný prudký sjezd přes horskou osadu Jakubovice a dalším sjezdem až do středu lázní Kudowa Zdroj.
Nový cyklistický okruh TGM u Malého Poříčí
Cyklostezka se pak vrací k Bělovsi a zpátky do Náchoda. Celková délka okruhu je 36 kilometrů a průměrný cyklista ji zvládne za dvě a půl hodiny. Náchod a Kudowa Zdroj v poslední době společnými silami rozžířily a zrekonstruovaly další části mezinárodní cyklostezky. Vznikly tak asfaltové cesty, které hojně vyhledávají i in-line bruslaři či sportovci na kolečkových lyžích. Nikoho tak neobtěžují auta ani ružné křižovatky.
Celý okruh je také vybaven 13 informačními panely s cykloturistickými mapami. V Bělovsi, mezi Malým a Velkým Poříčím a ve Stolových horách jsou umístěna i nová odpočívadla. Projekt mezinárodní cyklostezky byl z části financován i z fondů EU.
Problémy cyklistů a cyklostezek se však v Česku příliš neřeší a především města všude upřednostňují automobilovou dopravu. Lidé tak nemají šanci se na bicyklech pravidelně dopravovat bez častého pocitu ohrožení. Lze jen doufat, že i tento přístup se časem změní. |