Mladý cyklista

Mladý cyklista - Mladý cyklista | foto: Michal Klíma, MF DNES

Na kole po Praze: když se jede o život

  • 58
Tenhle spor hned tak neskončí. Na jedné straně město Praha, které se hájí, že investuje do cyklotras rekordní miliony. Na druhé straně cyklisté, kteří namítají, že město pro ně dělá málo a že jim pří jízdě Prahou jde o život.

Magistrát v tomto roce pro cyklisty zprovozní tři nové cyklotrasy o délce šest kilometrů a do cykloturistiky investuje 33,8 milionů korun. "Příští rok má být dokončeno asi 14,5 kilometru tras," říká mluvčí radnice Jiří Wolf.

Letos stavbaři postaví tyto úseky: mezi Staroměstským náměstím a Pohořelcem, z Modřan k mostu Míru na Zbraslavi a mezi ulicemi Vrbova-Na Mlejnku v Praze 4.

V příštím roce by pak měly být zprovozněny trasy Trója-Ďáblice a Modřany-Cholupice. Projektanti nyní plánují dalších čtyřiadvacet cyklostezek a cyklotras s délkou kolem sta kilometrů.

Cyklostezka přibude i v Nových Butovicích

Cyklisty určitě potěší i úmysl radnice Prahy 13, která chce letos spojit cyklostezkou Centrální park s Prokopským údolím. "Chybí nám ještě vykoupit jeden pozemek, ale peníze na dvoukilometrovou stezku, která povede v podjezdu pod Jeremiášovou ulicí, máme," upřesnil starosta Prahy 13 David Vodrážka.

Praha schválila základní systém cyklistických tras o celkové délce zhruba 440 km. V současné době je v provozu 195 km tras, z toho 64 km je vedeno po komunikacích bez aut, většinou společně s pěším provozem po cestách v parcích a sadech, nebo po nově vybudovaných samostatných komunikacích pro cyklisty a chodce.

Právě v tom je rozdíl mezi cyklotrasou a cyklostezkou. Zatímco cyklostezka je cesta určená jen pro kola, po cyklotrasách mohou jezdit i auta.

Nejdelší cyklotrasa začíná u Národního divadla

Nejdelší je cyklistická trasa od Národního divadla do Královic, ta měří téměř 27 kilometrů, nejkratší je pak 250 metrů dlouhá trasa ze Záběhlic z ulice Na Lávce k Hamerskému rybníku.

Příznivci cyklistiky jsou ale nespokojeni, říkají, že hlavní město se k nim chová macešsky. Například šéf Strany zelených Martin Bursík považuje výstavbu a značení nových tras za nedostatečnou. Magistrát podle něho stále nechápe cyklistiku jako rovnocenný druh dopravy a bere ji jen jako rekreaci. "Jiná města, jako například Vídeň nebo Berlín, jsou k cyklistům daleko vlídnější," tvrdí Bursík, podle kterého mají tyto metropole perfektní a hustou síť cyklostezek, a to i v centru.

"Parkoviště jsou tam plná stovek kol. Ve Vídni také funguje perfektní síť půjčoven bicyklů, které jsou například u stanic metra. A důležité také je, že se jim kola neztrácí," řekl Bursík.

Jízdní kola hrají v dopravě po městě jen malou roli

Zástupci města však říkají, že cyklistická doprava při velikosti Prahy a jejím zvlněném reliéfu hraje malou roli. "Důležité je, že už budujeme stezky nejen rekreačního typu na okrajích města, ale i v centru," řekl radní Radovan Šteiner.

Mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek upozornil také na velmi důležitou překážku, která někdy brání rychlejší výstavbě cyklostezek. "Jde o to, že ne vždy vedou plánované stezky po pozemcích města. Někdy je kvůli tomu musíme vykoupit od soukromníků. Pokud nám však někdo nechce pozemek prodat, my s tím nic neuděláme," řekl Mrázek.

"Výstavba bude i v dalších letech pokračovat minimálně stejným tempem," uvedl Šteiner. Cyklisté budou moci využívat například i valy, které se stavějí proti povodním.

Ekologický aktivista a velký příznivec cyklistiky Petr Štěpánek upozorňuje, že některé trasy jsou pro cyklisty velmi nebezpečné. "To se týká například úseku od vyšehradské skály po podolském nábřeží směrem do Modřan, kde auta smí z nepochopitelných důvodů jezdit sedmdesátkou," uvádí Štěpánek.

S tím však nesouhlasí šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek. "Sedmdesátka je tam až od zastávky Přístaviště, kde stezka vede mimo silnici. A pokud má někdo pocit, že cyklotrasy nejsou bezpečné, ať se nám ozve," vyzval Heroudek.

Mapu cyklostezek v metropoli můžete najít na www.greenways. cz.

*** Co si myslíte vy? Jezdíte na kole po Praze? Pokud ano, jak jste spokojeni? Narazili jste na nebezpečné úseky? Podělte se o svoje zkušenosti s ostatními čtenáři v diskuzi, nebo nám napište do redakce