Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otestovali jsme kolo s hřeby. Na sněhu a ledu drží jako přibité

aktualizováno 
Vyzkoušeli jsme jízdu na sněhu, ledu a zmrazkách na horském kole s kovovými hroty v pláštích. A bylo to docela překvapení. Cyklista sice ztratí rychlost, ale získá ve složitých podmínkách výrazný pocit jistoty.

Otestovali jsme na sněhu kolo s plášti osázenými hřeby. | foto: archiv Petra Pravdy

Mrzne, venku je krásně a vy jste někde na chalupě v přírodě. Všude sníh, ale ještě ho není tolik, aby to bylo na běžky, a zároveň se v tom už nedá jezdit na kole. Dokonce ani běhat, protože lesní cesty pokrývá směsice sněhu, uježděného sněhu, ledu a tvrdých hrbolatých zmrazků. Prostě všechno špatně, klouže to tak, že na jakýkoli sport můžete zapomenout.

Vyzkoušeli jsme, co v takových podmínkách udělá mtb kolo se speciálními plášti s kovovými hroty. Asi nejběžnější dostupný plášť u nás, Schwalbe Ice Spiker 26' × 2.10, se dá sehnat přibližně od 1 200 korun. Zimní obutí tak můžete mít na kole za necelých 2 500 korun.

Otestovali jsme na sněhu kolo s plášti osázenými hřeby.
Na horském kole s kovovými hroty v pláštích cyklista sice ztratí rychlost, ale...

Kolo s hřeby versus mtb s normálními plášti

Pláště s hřeby

  • Plášť Schwalbe Ice Spiker 26' × 2.10 je osazen 304 hřeby a váží 980 gramů. Výrazně rychlejší a lepší je dražší plášť Ice Spiker Pro, který má 361 hřebů a váží 695 gramů (dá se pořídit od cca 1 650 korun).
  • Dalším dostupným pláštěm s hroty, který se dá sehnat u nás, je například Kenda 1013 s 252 hřeby.
  • Pro úplnou přesnost, pláště s hřeby jsme použili na testovacím celoodpruženém stroji Giant Anthem 26', normální pláště jsme na sněhu testovali na stroji Specialized Epic Comp 29'.

Takovouto arktickou výbavou osazený celoodpružený stroj jsme otestovali právě v tomto počasí na lesních cestách, kde leželo do 10 cm nového sněhu kombinovaného s uježděnou sněhovou vrstvou, zamrzlými kalužemi a zmrazky. Schválně jsme jako druhý testovací stroj vzali mtb obuté normálními plášti, jež jsme z bezpečnostních důvodů podhustili na únosnou míru.

První pocit na kole s hroty byl nezvyklý až hrozný. Jezdec by kolu ještě odpustil děsivý vrčivý zvuk na tvrdém podkladu. Co bylo horší, zejména na suchém asfaltu jsme hned poznali, že s hřeby to jede výrazně pomaleji. Může za to horší odvalování, ale i vyšší váha plášťů (dohromady jsou o cca 1000 gramů těžší). Nicméně kolo jelo a hřeby na tvrdém asfaltovém povrchu nijak neklouzaly.

Jakmile jsme vjeli do terénu, kde byla silnější vrstva sněhu, uježděný sníh a zmrazky, karta se rázem obrátila.

Jediné, kdy bylo třeba dávat zvýšený pozor i na kole s hřeby, byla rychlejší...

Kolo s hřeby na ledu a sněhu drželo jako "židovská víra"

Překvapilo nás, že kolo nijak neklouzalo a zabíralo téměř jako přibité. Prakticky nikdy nepodklouzlo ani na čistém ledu. Brzy jsme se s ním skamarádili, odpustili mu pomalejší jízdu a získávali i při pohybu v tak složitých podmínkách jistotu a pocit důvěry. Srovnání s kolem osazeným obyčejnými plášti bylo jasně ve prospěch plášťů s hřeby.

Nejvíc se to projevovalo ve sjezdech, v zatáčkách a při přejíždění různých nerovností v zatvrdlém sněhu a ledu způsobených tím, jak cestu rozjezdili lesáci. Zatímco na kole s hřeby panoval pocit jistoty, na kole s obyčejnými plášti to byla chvílemi nebezpečná ekvilibristika. Najednou jelo kolo s hřeby mnohem rychleji.

Fotogalerie

Jediné, kdy bylo třeba dávat zvýšený pozor i na kole s hřeby, byla rychlejší jízda ve vyšší vrstvě sněhu, zejména ve sjezdech, kdy se mtb ve výjimečných situacích dostávalo do smyku.

Aby byl test bikových hrotů co nejprůkaznější, nechali jsme po zasněžených a zamrzlých lesních cestách projet i sportovní ženu středního věku (avšak žádnou bikerku či hobby závodnici), kterou by normálně vůbec nenapadlo kolo do takových podmínek vytáhnout. I ona nakonec jízdu "s ochranou" ocenila a docela si ji užila.

Náš závěr

Pláště s hřeby jsou perfektní do takových podmínek, jaké panují třeba právě teď na velké části našeho území. Nepříliš silná vrstva měkkého sněhu kombinovaná s uježděným ztvrdlým a zmrzlým sněhem, zmrazky a ledem. Dalším ideálním prostředím jsou kombinované podmínky: namrzlá půda, částečně holá zem, částečně sníh, klidně i tající, někdy zmrzlý, namrzlé kameny a klacky na lesní cestě. Průchodnost začíná kolo s hroty výrazně ztrácet v hlubším sněhu, řekněme v takovém, na němž se dá už jezdit na běžkách.

Úplný nesmysl je pak jezdit na kole s hřeby po suchu. Jakmile cyklistu čeká 30kilometrový výlet částečně po suchém asfaltu a nezamrzlých lesních cestách, kde budou dva tři krátké ledovaté úseky, nemá smysl pneu s hroty nasazovat.

Každému samozřejmě doporučujeme vyzkoušet hřeby v nejrůznějších podmínkách, pohrát si s huštěním a vlastnosti hrotů si pořádně osahat.

Autor:




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

Řeka, vodník, mořská panna, zlaté rybky, vrbička. Tak vypadá idylka na Ohři.
Slavný opilec, rybářský ráj a město piva. Lehký cyklovýlet okolím Žatce

Cyklotoulky v okolí Žatce, by se klidně mohly jmenovat chmelové či pivní. Ale nejen pivem živ je člověk, takže k němu přidáme ještě projížďku kolem řeky až k...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.