Cyklisté

Cyklisté | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Na kole na skleničku? Ne!

  • 50
Dát si dvě tři piva a sednout za volant se odváží málokdo, zato na kole je to běžné. I proto letos jen za první polovinu roku zemřelo o čtrnáct cyklistů víc než loni ve stejné době. Za každou pátou nehodu na kole mohou cyklisté, kteří předtím pili.

cyklisté se kontrolují málo ČTĚTE TAKÉ:
Policie je na cyklisty příliš mírná

Ležel na zemi mezi dvěma auty. Byla poslední červnová noc a policisté v Brně, kteří si ležícího cyklisty všimli, nejdřív mysleli, že ho někdo srazil a ujel. Vzápětí zjistili, že mu nic není, jen se opil. Nadýchal 1,37 promile.

Oproti jiným cyklistům měl tento muž štěstí. Příhoda sice bude mít dohru na brněnském magistrátu, ale ukazuje, že opilci na kolech nejsou žádnou výjimkou. „Víc než pětinu nehod, za které mohou cyklisté, zaviní lidé, kteří před jízdou pili. Takových případů přibývá,“ řekl Josef Tesařík z republikové policie.

Cesta na kole v opilosti přitom může skončit velmi tragicky. Stejně, jako se to stalo koncem května ve Frenštátu pod Radhoštěm. Náhodný chodec si všiml mrtvého cyklisty ve strouze. Ukázalo se, že muž se den předtím vypravil na kole z restaurace. Už po dvou stech metrech však jeho cesta skončila. V opilosti narazil do můstku a sjel do potoka.

Jeli jste někdy na kole, i když jste před jízdou pili alkohol?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 27. července 2007. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 2800

NE
NE 380

Přilby zachraňují život...

Jen den po této nehodě přišel o život téměř stejně i osmapadesátiletý muž ze Suchdola nad Odrou. Na kole se vydal do místní restaurace sledovat fotbalový zápas. Když se vracel, neudržel rovnováhu a spadl do koryta řeky.

Policisté i odborníci zmiňují jízdu na kole v opilosti mezi hlavními důvody, proč na českých silnicích umírají cyklisté. Cyklistům s alkoholem v krvi přitom hrozí stejný trest jako ostatním řidičům. V krajním případě tedy až 50 tisíc korun. Jen nepřijdou o body a úřady jim neseberou řidičský průkaz.

Policisté zároveň dodávají: Zraněných a mrtvých je hodně také kvůli tomu, že jen velmi málo lidí nosí při jízdě cyklistickou helmu. Ta je povinná pouze pro děti a mládež do osmnácti let. Ministerstvo dopravy však ještě loni zvažovalo, že by ji museli povinně nosit všichni.

Nehody a cyklisté

Od začátku ledna do konce června se stalo celkem 86.515 nehod, z toho jich cyklisté zavinili 1152. (Je to o 136 kolizí víc než za první pololetí loňského roku.)

Víc než každou pátou havárii na kolech způsobí cyklisté, kteří před jízdou pili alkohol.

O život letos přišlo při nehodách 495 lidí. Při haváriích, u nichž je prokazatelně viníkem cyklista, zemřelo 36 osob, což je o čtrnáct víc než loni.

Celkem při všech dopravních nehodách, za které mohli nejen cyklisté, ale i řidiči, zemřelo od začátku roku 45 cyklistů.

Jízda bez ochranné přilby stála život v polovině června třiatřicetiletého muže. Na Dačicku se rozjel z prudkého kopce, ale v zatáčce vylétl ze silnice a narazil hlavou na zem. Helma mu přitom mohla podle odborníků zachránit život.

nejčastější prohřešky cyklistů Cyklisté umírají častěji
Jak lidé na kole nejčastěji chybují?

"Bohužel přilbu nenosí při jízdě často ani děti, přestože to zákon nařizuje. Nemělo ji ani osmdesát procent z těch dětských cyklistů, kteří loni přišli o život při dopravní nehodě,“ říká Jaroslav Hořín z Centra prevence při policejním muzeu.

... ale ženy je nosí nerady

A fakta z letošního roku? Policisté za první pololetí evidují celkem 2094 nehod, jejichž účastníkem byli cyklisté (ať už jako viníci nebo oběti). Ochrannou helmu měla jen pětina z nich. "Ženy podle našich zjištění nosí přilby méně než muži,“ podotýká Josef Tesařík.

Pak je tu ještě jeden důležitý důvod, proč cyklisté umírají nebo se vážně zraní. Ukazuje to havárie ze začátku července, kdy ve Starém Hrozenkově na Uherskobrodsku srazil řidič nákladního auta jedenačtyřicetiletého muže na kole. Policisté právě zjišťují, jaký je podíl řidiče na nehodě. Srážka se totiž stala za tmy a cyklista neměl na kole žádnou odrazku ani světlo. Podle zákona je přitom takové vybavení povinné.

"Zkuste se podívat, na jakých kolech lidé jezdí. Často jde o úplné vraky,“ řekl dopravní specialista Hořín. "Špatně vybavená kola si bohužel lidé mohou půjčit i v oficiálních půjčovnách. Setkal jsem se s tím třeba v Praze,“ dodal. Za špatně vybavené kolo přitom hrozí pokuta. Podle zákona až dva tisíce korun.

Co musíte mít

    Zákon stanovuje povinné vybavení:

  • Dvě na sobě nezávislé brzdy
  • Zadní odrazku červené barvy nebo tuto odrazku v kombinaci se zadní červenou svítilnou
  • Přední odrazku bílé barvy
  • Odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů - je možné je nahradit odrazovými materiály na botách nebo dole na kalhotách
  • Nejméně jednu boční odrazku oranžové barvy na paprscích předního nebo zadního kola
  • Děti a mladí lidé do 18 let musí mít cyklistickou helmu
  • Musíte mít zajištěný zdroj proudu pro světlo (dynamo nebo baterie schopné svítit po dobu nejméně 1,5 hodiny)

Co si ještě pořiďte

Cyklistickou helmu by si měli pořídit ve vlastním zájmu všichni. Snižuje se tak riziko vážného zranění, nebo dokonce úmrtí při pádu z kola. Pro jízdu při zhoršené viditelnosti doporučují odborníci používání bezpečnostní reflexní vesty oranžové nebo světle žluté barvy. Díky reflexním pruhům řidiči cyklistu vidí na mnohem větší vzdálenost. Kryt řetězu, blatníky nebo zvonek už podle zákona na kole mít nemusíte. Minimálně zvonek by si však každý koupit mohl. Vhodné je vozit s sebou i pumpičku a výbavu pro opravu poškozeného kola.

Zdroj: Policie ČR a ministerstvo dopravy