Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na kanálech gondoly, pod kanály metro

  13:37aktualizováno  13:37
Italské Benátky mají už dlouho problémy. Počet jejich obyvatel klesá, historické budovy chátrají a celé město jde pomalu ke dnu. Člověk by mohl říct, že Benátky míří do podzemí. Ovšem brzy by to mohla být i pravda. Tedy alespoň pokud starosta Paolo Costa splní svůj velkorysý plán a Benátky se dočkají metra.

Může to vypadat hodně divně ve městě, jehož hlavní ulice jsou plné vody, ale městští plánovači shodně s oficiálními představiteli pro turistický ruch tvrdí, že právě tohle je jediná cesta, kterou je třeba se vydat, tedy alespoň v případě, že si Benátky chtějí uchovat svou kulturní integritu a kouzlo.

Proslulé kanály jsou přeplněné gondolami, vodními autobusy a taxíky, takže metro s plánovanou kapacitou přepravy až 2000 lidí za hodinu by jim podstatně odlehčilo. Vizuálně by se město přitom vůbec nezměnilo. Výstavba metra by měla začít během roku jako "součást plánu, jak zachránit Benátky", tvrdí Costa.   

Benátčani ovšem mají i další návrhy, jak zabránit vodě, aby každý rok na čtyři měsíce zaplavila jejich náměstí a paláce:

 Projekt Mojžíš - ten by měl zkrotit příliv vody z laguny systémem propustí.

Plán vyzdvihnutí - podle něj by se vyzdvihly části města až o deset centimetrů. Mnohé z kanálů by byly postupně vysoušeny společně s rekonstrukcí odpadního systému. 

Oponenti si ovšem tak jistí nejsou. Bojí se, že metro nějakým nepředvídatelným způsobem ještě víc zvedne hladinu vody v Benátkách, anebo poškodí město jiným, zatím neznámým způsobem. Mají strach, že metro bude znamenat konec romantických "vaporetti" - vodních autobusů, které vozí ty, kdo nechtějí platit přehnané ceny gondoliérům.

A samotní obyvatelé Benátek jsou rozčílení při představě, že ztratí sladkou izolaci života v oblasti dostupné jen po vodě.

Propagátoři metra se je snaží přesvědčit, že metro bude hlavně pro turisty, otevře jim ty části města, kam se nyní těžko dostává, ale mnozí místní obyvatelé jsou přesvědčeni, že právě turisti jsou největším problémem Benátek. To, co Benátky doopravdy potřebují, je méně turistů, ne víc, tvrdí. Co je moc, to je moc.   

Ale nejvyšší představitelé města jsou pevně rozhodnutí. Benátky budou mít metro, tvrdí starostův mluvčí Guido Moltedo.

"Náš starosta je hodně silná osobnost a má pravomoci, aby udělal, co si předsevzal," říká. "Jestli chceme, aby město dál žilo, a ne aby bylo mrtvé jako Pompeje nebo Disneyland, musíme tu mít věci, které v něm umožní normální život."

A normální, alespoň podle starosty, je mít podzemku. I když v případě Benátek by se jí mělo říkat spíš podvodka.

Takto vypadá centrum Benátek, když se topí pod vodou.

Benátské gondoly jsou asi nejznámějším znakem města. Po jeho kanálech plují už od 11. století a jsou také symbolem romantiky. za tu se ovšem platí - ne málo. Rande v gondole není tudíž nějaká levná záležitost.

Turisté potřebují Benátky a Benátky zase turisty. Symbióza je patrná na každém kroku - třeba i značením nejatraktivnější cesty městem.

Autor:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.