Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na Jadran přes Maďarsko? Cesta se vyplatí

  6:00aktualizováno  6:00
Vyzkoušeli jsme do Chorvatska dvě cesty - klasickou přes Rakousko a Slovinsko a druhou přes Slovensko a Maďarsko. Pokud nemíříte na sever na Istrii (kam nezbývá než absolvovat drahou a pomalou cestu přes alpské tunely), cestu přes Maďarsko můžeme jenom doporučit.

Před tunelem Mala Kapela jsme se zdrželi 15 minut, v sezoně se připravte na delší zdržení. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

popisek Návod, jak neplatit
dálniční známku ve Slovinsku

Trasa přes Maďarsko - vyzkoušeli jsme ji zpět z Chorvatska domů - nám trvala čistých 12 hodin jízdy, tedy úplně stejně jako ta přes Vídeň a Slovinsko. Najeli jsme 1 092 kilometrů, zatímco první, "klasická" trasa byla s 1 062 kilometry (včetně objížďky přes Lenart ve Slovinsku) jen o 30 kilometrů kratší.

Náklady na benzin při průměrné spotřebě 7,5 litru naturalu (a zprůměrované ceně 32 Kč/litr) byly vyšší o zanedbatelných 72 korun; dálniční známky a mýtné vyjdou zhruba nastejno - pokud objedete od července draze placenou slovinskou dálnici, jen pořídíte místo rakouské desetidenní nálepky měsíční slovenskou. Pokud zaplatíte slovinský poplatek, je maďarská varianta levnější bezmála o 800 korun.

Krok za krokem přes Maďarsko

Přesně v poledne projíždíme tunelem Mala Kapela, který je stejně jako předchozí Sveti Rog tentokrát průjezdný bez zastavení, jen s omezením rychlosti.

O hodinu později platíme u Záhřebu dálniční poplatek (opět 22 eur) a hned za mýtnicí odbočujeme podle ukazatelů na Budapešť a Slavonski Brod. Na světelných cedulích bliká upozornění na kolonu, my v ní však nestojíme ani chvilku, protože zabírá jen odbočovací pruh z obchvatu města do centra - zato je několikakilometrová.

Plynule pokračujeme rovně stále po A3, asi po pěti kilometrech nás značka "Práce na silnici" zpomalí na čtyřicítku a hned za ní odbočujeme opět doprava na Budapešť a Varaždin.

Rychlost je na obchvatu Záhřebu omezená na 100 kilometrů v hodině, provoz je už zase naprosto plynulý. Dáváme si hodinovou pauzu na oběd na čerpací stanici ÖMV - velká porce boloňských špaget tady přijde zhruba na 120 korun, což je přijatelné, ale pivo, ať už nealkoholické nebo klasické, stojí šedesát korun... Nemáme už dost chorvatských kun, ale to není problém - doplácíme dvě eura a číšník se nám ještě pokouší vnutit pár halířů, lip, nazpátek.

Ve čtvrt na tři si vyzvedáváme lístek na Svaté Heleně, 70 km před Varaždinem, a po čtyřiceti minutách jízdy platíme 5,5 eura před chorvatsko-maďarskou hranicí v Goričanu. Obsluha nám odpouští pár drobáků, protože nechce rozměňovat desetieurovou bankovku, přičemž se nám dostává pozoruhodného ujištění, že je to jen díky tomu, že jsme Češi.

Trasa Praha - Split přes Maďarsko
 Místo  Čas  Km
 Praha  00:00      0
 Kúty (SK)  02:30   260
 Rajka (H)  03:15   340
 Goričan (HR)  07:15   580
 Záhřeb  09:00   695
 Split  12:00  1 092
Vzdálenost: 1 092 km
Doba jízdy: 12 hodin
Náklady na benzin: 2 620 Kč
Poplatky: 1 904 Kč


 Pro srovnání trasa Praha - Split přes Vídeň
 Místo   Čas  Km
 Praha   00:00      0
 Hatě (A)   02:15   207
 Šentilj (SLO)   06:30   524
 Lenart   06:50   546
 Ptuj   07:15   580
 Macejl (HR)   07:45   598
 Záhřeb   09:00   665
 Split   12:00  1 062
Vzdálenost: 1 062 km
Doba jízdy: 12 hodin
Náklady na benzin: 2 550 Kč
Poplatky: 1 756 Kč (do 1. 7.)/2 613 Kč (od 1. 7.)

"Kdybyste byli Rusové, neodpustil bych vám ani halíř," směje se výběrčí.

Ceny benzinu a nafty
 Ceny v Kč  natural 95  nafta
 Agip Hatě  32,40  34,50
 hranice CZ/A  33,90  34,90
 ÖMV Stockerau (A)  34,30  38,00
 ÖMV Maribor (SLO)  28,90  31,50
 INA Záhřeb (HR)  31,25  32,00
 ÖMV Sučurac (HR)  32,10  33,40
 JET Nagykanisza (H)  31,55  34,00
 Poznámka: ceny ke dni 28. 5. 2008

Dálniční nálepka zatím není třeba

Přesně ve tři jsme na hraničním přechodu Goričan. Chorvaté jen mávají, zato maďarský policista chce otevřít kufr auta. Bůhvíproč, protože se do něj skoro ani nepodívá.

Jsme v Maďarsku, z něhož máme trošku obavy - přece jen neumíme vyslovit skoro ani jediný název na směrových cedulích. A hned zpočátku taky "bloudíme“. Ne doopravdy, ale necháváme se vlevo navést na dálnici, místo abychom projeli přes kruhový objezd rovně do Letenye na silnici označenou číslem 7 a mezinárodním označením E71.

A cedule na dálnici nás upozorňují, že musíme mít vignettu neboli nálepku. Takže za zuřivého nadávání svištíme po dálnici asi deset kilometrů a opouštíme ji na prvním výjezdu. Teprve doma zjišťujeme, že tenhle nově budovaný úsek je až do dokončení průjezdný bez nálepky a že vlastně ani žádné nálepky neexistují. Pokud totiž hodláte používat maďarské autostrády, musíte si pořídit takzvanou e-vignettu: po zaplacení v přepočtu 160 korun na čtyři dny je vaše poznávací značka zanesena do elektronického systému, který průjezdy kontroluje kamerami.

Nicméně, i když bude v budoucnu dálnice placená, dá se jí bez problémů vyhnout - odbočit doleva do města Letenye, objet je a pak už jet touž trasou, jíž jsme jeli i my (další úsek před slovenskými hranicemi je bezplatný).

Celou cestu Maďarskem se budeme držet mezinárodní silnice s označením E65. Zpočátku prochází několika obcemi. V některých velkoryse povolují 70, ve většině není žádná speciální značka, což znamená povolenou 50, ale dost je "třicítkových".

Sami Maďaři to vůbec nerespektují - morálka na silnicích je snad ještě horší než v Česku. I v obcích nás předjíždějí přes plnou čáru, řidiče kamionu dovádíme dodržováním limitů k šílenství - připomíná to scénu z thrilleru Duel, když nám nalepený na kufr bliká do zrcátek a troubí. Za vesnicí mu sice ujíždíme, ale v další obci je za námi zase...

Projíždíme několik kruhových objezdů, značení je perfektní - stále se držíme E65 (někdy je na šipce jen alternativní číslo 7, ale v mapě jsou obě, takže nás to nesplete). Vjíždíme do prvního většího města, Nagykaniszi, kde zjišťujeme, že na místní čerpačce JET jsou obdobné ceny jako v Česku (natural 31,60 Kč, nafta 34 Kč). Silnice ve městě je samá díra, naštěstí na kruhovém objezdu odbočujeme doleva na silnici číslo 74 (E65 si pořád drží). Pro zajímavost, rovně to je k Balatonu...

Cesta je tady horší, čeká nás i hopsavý železniční přejezd - po krásných chorvatských dálnicích si připadáme jako na českých okreskách. I krajina je tady podobná - žádné roviny, ale kopečky, zatáčky, stoupání, klesání, jede se však plynule a hezky. Projíždíme dalších pět kruhových objezdů (u některých z nich jsou nákupní centra, všude se dá zaplatit kartou).

Dalším větším městem na trase je nevyslovitelný Zalaegerszeg, v němž na objezdu opět míříme doleva, projíždíme Körmend, za nímž se označení silnice mění na 86.

Benzin stejně drahý jako v Česku

Silnice se napřimuje a její kvalita se výrazně zlepšuje. Bez problémů se dá jet stovkou a zanedlouho vjíždíme do města Szombathely. Vítá nás opět kruhový objezd, ze kterého vyjíždíme doprava na Csornou.

Potkáváme Tesco s benzinovou pumpou. Věříme, že stejně jako v Česku bude u supermarketu benzin levnější než jinde. U stojanu zjišťujeme, že u JET za hranicemi byl benzin levnější a nafta naopak dražší, ale rozdíly jsou zanedbatelné. A stejně už nám nezbývá než tankovat. Sytíme nádrž odhadem podle litrů za pěkně kulatých 10 000 forintů (asi 1 020 Kč), platíme bez problémů kartou.

Vjíždíme do Csorny, docela velkého města, a to už nám ke slovenským hranicím zbývá pouhých 60 kilometrů. Ochutnáváme nechutný koktejl namíchaný z rozbité cesty, kolony před železničním přejezdem a hned za městem (značení je bezproblémové, za železnicí doleva) ještě navíc z opravovaných úseků silnice a omezení rychlosti na 30 kilometrů. Naštěstí to netrvá dlouho, a navíc za pár dnů už bude silnice opravená.

Pak už se jede krásně hladce - vozovka sice není kvůli vyjetým kolejím nic moc, ale povolenou 90 bez problémů snese. Občas je sice omezení na 70 či 50 právě kvůli muldám, ale jsme zjevně jediní, kdo se ho snaží dodržovat.

Patnáct kilometrů před Rajkou, tedy slovenskou hranicí, odbočujeme podle ukazatelů prudce doleva na krátký úsek dálnice. Tentokrát jsme v klidu, protože na ceduli stojí, že nálepku musí mít pouze nákladní auta.

Trochu nás zase vyleká obří nápis "Nur mit vignette“, ale pak nám dochází, že je určen těm, kteří pojedou rovně do Rakouska. My po dvou kilometrech na Exitu 166 odbočujeme - na vozovce jsou velké cedule M15, na dálničních cedulích Bratislava E65.

Po 240 kilometrech Maďarskem přejíždíme v 18:55 slovenskou hranici a riskujeme, když jedeme kousek bez dálniční známky. Bohužel, s námi i všichni ostatní - bouda s nápisem Predaj známok je "zatvorená“. Po 15 kilometrech na ÖMV Jarovce známku v přepočtu za 125 korun pořizujeme a po nezbytné přestávce vyrážíme směr Praha.

Provoz je zcela plynulý, jen před opuštěnou slovensko-českou hranicí je dálnice ochuzena o odstavný pruh, a tudíž se i zde mohou tvořit kolony. Jedeme už v klidu po D1 až do Prahy, kam dorážíme hodinu před půlnocí i se zastávkou.

Pravidla pro řidiče

SLOVENSKO
      Rychlostní limity
  • v uzavřené obci - 60 km/h
  • Nejvyšší povolené rychlosti mimo uzavřenou obec: silnice/ /dálnice
    osobní auta 90/130
    motocykly 90/130
    obytný vůz do 3,5 t 80/80
    přívěs nad 750 kg 80/80
    autobusy 90/110
  • Zvláštní rychlostní omezení: auto táhnoucí jiné vozidlo 60 km/h
  • Minimální rychlost na dálnicích 50 km/h

Alkohol v krvi
Před jízdou či během ní zakázáno požívat alkohol. Alkohol v krvi není tolerován v žádném množství.


      MAĎARSKO
      Rychlostní limity
    • V uzavřené obci - 50 km/h, ve stále více obcích se zavádí rychlost 30 km/h
    • Nejvyšší povolené rychlosti mimo uzavřenou obec: silnice/ /rychlostní silnice/dálnice
      osobní auta 90/110/130
      motocykly 90/110/130
      přívěs nad 750 kg 70/70/80
      autobusy 70/70/80
    • Zvláštní rychlostní omezení: auto táhnoucí jiné vozidlo 40 km/h

Alkohol v krvi
V Maďarsku platí absolutní zákaz řízení motorových vozidel pod vlivem alkoholu.


CHORVATSKO - od 10. 6. 2008 platí nová pravidla
Rychlostní limity

  • Nejvyšší povolená rychlost v uzavřených obcích je pro všechny druhy motorových vozidel 50 km/h.
  • Na silnicích mimo obce je maximální povolená rychlost pro osobní automobily a motocykly 90 km/h.
  • Rychlostní silnice mají nejvyšší povolenou rychlost 110 km/h.
  • Na dálnicích je nejvyšší povolená rychlost 130 km/h.

Pokuty za překročení povolené rychlosti jsou odstupňovány podle míry překročení. Pokud je limit povolený v obci překročen o více než 50 kilometrů v hodině, hrozí pokuta v přepočtu až zhruba 52 000 korun nebo odnětí svobody na 60 dnů. Za neuposlechnutí pokynů policisty hrozí pokuta ve výši 10 000 až 24 000 korun.

Alkohol v krvi 

Nová pravidla stanoví povolený limit alkoholu v krvi řidiče na 0,5 promile. Pro některé skupiny řidičů - taxikáře a mladé řidiče do 24 let - ale platí dál absolutní zákaz alkoholu.

Pokud se řidič dopustí dopravního přestupku a v krvi mu bude zjištěn alkohol do 0,5 promile, zaplatí pokutu v přepočtu na českou měnu 2 500 korun. Pokuty jsou dále odstupňovány podle množství alkoholu v krvi.
Pokud přesáhne 1,5 promile, může být řidiči vyměřena pokuta až 50 000 korun nebo může být odsouzen k trestu odnětí svobody až na 60 dnů.


Trasy do Chorvatska - mapa
Klikněte na mapku pro originální velikost
Červeně - klasická trasa přes Rakousko a Slovinsko (1 062 km, 12 h)
Zeleně - přes Slovensko a Maďarsko (1 092 km, 12 h)





Nejčtenější

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Letušky byly prvními čínskýmki civilistkami, které se v roce 2016 prošly po...
Vybuduji ostrov, přivlastním si moře. Umělé kusy souše staví hlavně Čína

Je plné ryb, ropy a zemního plynu. A proto rostou v Jihočínském moři umělé ostrovy. Je to území, o které se přetahuje nejméně šest zemí a budování ostrovů má...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

Největší problémy způsobily kontroly na hraničním přechodu Bregana-Obrežje mezi...
Kudy pojedete do Chorvatska? Vyberte nejoblíbenější trasy, prověříme je

Tak jako každý rok se i letos chystá redakce MF DNES a iDNES.cz prověřit úskalí a nesnáze na silnicích do Chorvatska, kterými o letních měsících cestují...  celý článek

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

Cesta do Chorvatska 2016
Cesta do Chorvatska 2016. Čeká nás velké silniční trápení

Naše redakční výprava se před týdnem snažila najít cestu k Jadranu a zpět tak, aby se vyhnula kolonám. Nešlo to. Zažívali jsme opakované pocity zklamání, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.