Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na Baťově kanále

  11:10aktualizováno  11:10
- Je to jednoduché. Půjčíte si motorový člun a vyplujete. Na vodní cestě řekou Moravou a Baťovým kanálem spatříte půvabnou krajinu jižní Moravy, proplujete kolem panoramat historických měst a kulisy obzoru budou tvořit kontury Chřibů a Bílých Karpat. Vodní cesta začíná u Napajedel. Klidný tok řeky Moravy můžete ale opustit již u Spytihněvi a vplout přímo do umělého plavebního kanálu, zvaného Baťův.
Ten je zde částečně veden nad krajinou, kde máte možnost spatřit široké okolí s pasoucími se stády koní napajedelského hřebčína. Do řeky Moravy se zpět dostanete až v Uherském Hradišti. Váš motorový člun se říční cestou na jih bude proplétat mezi lužními lesy. Za Uherským Ostrohem se koryto řeky zúží a zelená příroda vás také více obklopí. Ve Veselí uhnete kormidlem doprava, znovu do Baťova kanálu, jenž vaši loď zavede mezi louky a pole. U Vnorovského jezu spatříte, jak se kanál originálním způsobem kříží s řekou Moravou a romantickým úsekem doplujete až do Strážnice. Tichý proud vody ze Strážnice do Petrova s jeho proslulými vinnými sklepy je v tomto úseku překlenut mohutnou klenbou korun stromů. Široký tok Moravy přivítá kormidelníka deset kilometrů před konečnou stanicí Hodonínem. Celková doba plavby (včetně komorování) bude po dokončení všech oprav dvanáct hodin. Důvodem pro vybudování Baťova kanálu ve 30. letech tohoto století bylo zvýšení hladin spodních vod, závlahy luk a samotná plavba. Kanál je složen z pohyblivých jezů, plavebních komor, soustavy závlahových a drenážních kanálů, roztroušených po celé krajině. Průtoky řeky Moravy naznačují, proč byl kanál vybudován. Pohybují se od 7m3 přes 400m3 až k 950m3 za sekundu (při povodni v roce 1997). V období sucha se proto mění řeka v soustavu na sebe navazujících zdrží. Voda plná humusu z hor byla rozváděna na luka desítkami ramen a kanálů. Luka byla rozdělena zemními hrázemi na jednotlivé úseky a voda zde stála 3 až 5 dnů, než se usadily sedimenty. Po druhé světové válce se přestal kanál využívat pro nákladní dopravu i pro závlahu. Dnes je dílo využíváno pouze pro turistiku.

Může se hodit

PERLY NA ŠŇŮŘE

Na mapě je Baťův kanál podoben niti, jež při své cestě na jih navléká na sebe perly. Perly v podobě zámků, historických center Uherského Hradiště, Veselí a Ostrohu, barokních poutních míst, vinných sklepů a lužních lesů. Navštívit můžete i Expozici rybářství v Kostelanech, pivovarské muzeum v Ostrohu nebo hřebčín v Napajedlech.

PŮJČOVÁNÍ LODÍ

Pro plavbu po Moravě a Baťově kanále je možné si zapůjčit motorový člun nebo kánoi - do konce září o sobotách a o nedělích, o prázdninách každý den kromě pondělí. Obsluhovat motorový člun je velmi jednoduché, jen je třeba dávat pozor, aby se neucpal přívod vody do chladiče. Kormidlovat člun při respektování signálních značek zvládne tedy i amatér bez plavebního oprávnění. Ceny v přístavištích, které český suchozemec nalezne ve Spytihněvi, Uherském Hradišti, Uherském Ostrohu, Veselí, Strážnici a Hodoníně, jsou velmi podobné: 220 Kč za hodinu plavby člunem včetně benzinu (případně 120 Kč půjčovné plus 25 Kč za litr benzinu) a 50 Kč za kánoi. Celodenní půjčovné člunů (pohodlně se může plavit devět lidí) přijde na 900 Kč. Za deště (mimo objednávky) mají v půjčovnách zavřeno. Od průtoku většího než 100m3 za sekundu ve Strážnici se neotvírají plavební komory a na říčních úsecích je plavba zakázána!

INFORMACE

Informace o plavbě na kanále poskytne Agentura pro Baťův kanál (0631/ 325330) Veselí nad Moravou, Masarykova 119, nebo zlínská CK Jang Travel (067 7105091).

I na motorovém člunu se dá sjet Baťův kanál

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.