Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mosty se dají nejen přejíždět, ale i obdivovat

aktualizováno 
- Mosty při cestách často ani nevnímáme. Využíváme jich jako prostředku, jak se dostat na druhý břeh říčky, řeky, nádrže některé z přehrad. Mnohdy nás nad automapou ani příliš nezajímá, jak vypadá most, který umožňuje silnici, aby překonala údolí. S nelibostí však neseme, je-li most na naplánované trase opravován a je třeba volit okliku mnohakilometrovou objížďkou.

Zajímavé mosty však mohou být i cílem cesty - zaslouží si to. V jižních Čechách je nedaleko od sebe hned několik mostů, které si zaslouží, abychom u nich zastavili a prohlédli si je. Všechny se klenou nad poměrně hlubokými údolími, vyhloubenými Vltavou a jejími přítoky a v některých případech pak nad vzedmutou hladinou přehradního jezera. To sice původní hloubku údolí zahladilo, dalo mu však jiný rozměr, určený především šířkou nové úrovně hladiny.
Hloubce i šířce údolí a vody i změnám, souvisejícím s budováním přehrad, se musely přizpůsobit i mosty.
Most přes Lužnici v Bechyni byl postaven v letech 1926 až 1928 podle plánů inženýra Eduarda Viktory. Je 225 metrů dlouhý a jeho železobetonový oblouk s rozpětím 90 metrů nese ve výšce 52 metrů nad údolím řeky Lužnice silnici číslo 122 z Týna nad Vltavou do Opařan. Po mostě vedou i koleje první elektrifikované železniční tratě ve střední Evropě z Tábora do Bechyně.
Řeku Lužnici překonává most u obce Stádlec (asi osm kilometrů severně od Bechyně) zajímavý nejen svou konstrukcí, ale i historií. Tento empírový, 97 metrů dlouhý řetězový most spojoval původně vltavské břehy u obce Podolsko. V době vzniku (most byl postaven v letech 1847-1848) sloužil především povozům, které k němu musely do vltavského údolí sjíždět, aby na druhé straně zase těžce stoupaly protějším svahem. Nejen úzký most, ale i silničky začaly být rostoucímu automobilovému provozu 20. století těsné, a proto byl v Podolsku postaven most nový. Otázka, co s mostem starým, začala být aktuální v souvislosti se stavbou a napouštěním nádrže Orlické přehrady. Most měl být zatopen. Zvítězila však nakonec idea rozebrání této technické památky a přemístění celého mostu na nové působiště. To se našlo dvacet kilometrů západně právě u obce Stádlec, kde most nahradil roku 1975 po pěti letech stavby a skládání dvou tisíc kamenných a před rozebráním pečlivě očíslovaných bloků a stovek součástek ocelových nosných řetězů a táhel, nesoucích mostovku, přívoz u Markova mlýna.
Vltava byla u Podolska podruhé přemostěna v letech 1939-1943 novým, vyšším a delším železobetonovým mostem. V době, kdy byl postaven, patřil délkou 510 metrů a rozpětím hlavního oblouku 150 metrů k největším mostům v Evropě. Po mostě vede silnice 33 mezi Pískem a Táborem.
Nedaleko hradu Zvíkov, který leží na ostrohu mezi údolími řek Vltava a Otava, si vybudování přehrady u Orlíka a napouštění její nádrže vynutilo stavbu dvojice mostů u Zvíkovského podhradí přes vzdutou hladinu v obou údolích. Mosty leží na trase silnice číslo 121 asi dvanáct kilometrů západně od Milevska.
Králem mezi všemi mosty na dnešní trase je bezesporu ocelový most u Žďákova. Také jeho stavbu si vynutila zvýšená hladina ve vltavském údolí nad přehradou u Orlíka. Vede po něm v délce 550 metrů a výšce 150 metrů nad původním dnem údolí silnice číslo 19 z Milevska do Plzně. Hladina je tu překonána jediným ocelovým obloukem s rozpětím 330 metrů, jímž se tento most po dokončení v roce 1967 stal ve své kategorii světovým rekordmanem.

RADY NA CESTU: Východištěm okruhu je Žďákovský most a další zastávkou pak asi 12 kilometrů vzdálená dvojice Zvíkovských mostů. K nim je možné dojet od západní strany Žďákovského mostu: po kilometru cesty po silnici číslo 19 (směr Plzeň) odbočit u Starého Sedla vlevo a jižním směrem přes Probulov, Nevězice a Varvažov na silnici 121 a po ní vlevo (východním směrem) ke dvojici mostů přes Otavu a Vltavu. Nejkratší cesta k dalšímu mostu u Podolska vede ze Zvíkovského Podhradí (z křižovatky v obci mezi oběma mosty) jižním směrem deset kilometrů přes Oslov a Vlastec do Záhoří. Odtud po hlavní silnici číslo 33 vlevo (východním směrem) přímo ke čtyři kilometry vzdálenému mostu. Ke dvěma mostům na Lužnici pokračujeme po silnici číslo 33 patnáct kilometrů do Opařan, odtud jižním směrem do obce Stádlec a podle místního značení klesající úzkou silničkou do údolí Lužnice k původnímu Podolskému mostu. Ten je průjezdný jen pro osobní auta, mezi patníky u vjezdu na most se nevejde ani kempinkový přívěs. Do Bechyně za posledním mostem na našem okruhu je možné jet buď zpět přes Stádlec, nebo po překonání Podolského mostu do Čenkova a odtud jihozápadním směrem (podle ukazatelů) k Týnu nad Vltavou a po deseti kilometrech vpravo do Bechyně.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Další z rubriky

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.