Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mladí spotřebitelé v Číně dělají rodičům těžkou hlavu

  11:03aktualizováno  11:03
Čínské děti v předteenagerovském věku, jimž se přezdívá "malí imperátoři", se zdají být poslušní a nevinní. Za tímto klamným dojmem se však skrývá dynamická skupina pozoruhodných zákazníků. Čína zavedla v roce 1979 ve snaze omezit růst počtu obyvatel politiku jednoho dítěte a tvrdě trestá rodiče, kteří si pořídí více než jednoho potomka, pokutami a ztrátou zaměstnání. Tato politika má pro rodiče, snažící se vyhovět své jediné ratolesti, zejména v blahobytnějších městech nevídané důsledky.

Jak domácí, tak zahraniční společnosti si uvědomují, že nová generace dětí ve věkové kategorii 12 let a méně disponuje značnou finanční hotovostí a často diktuje model výdajů celé rodiny. Zdá se, že rodiny ve velkých městech vynakládají nejméně polovinu čistého příjmu na uspokojení požadavků svých nejmladších
členů.

Tyto děti s nečekaně náročným vkusem dávají stále více přednost drahým zahraničním výrobkům před místními. Tito "malí imperátoři" tak vzbuzují stále větší obavy. Odborníci se obávají, co se stane z Číny, když jí dorůstá stále sobečtější, požitkářštější generace, která nezná těžkosti a umírněnost.

Podle průzkumu společnosti China Mainland Marketing Research Co., odbočky Státního statistického úřadu, utratí děti v největších čínských městech každý měsíc celkem 3,5 miliardy jüanů (asi 422,7 miliónu dolarů). Sondáž byla prováděna v Pekingu, Šanghaji, Čeng-čou, Sien a Kuang-čou.

Není patrně žádným překvapením, že děti v Pekingu a Šanghaji se ukázaly být největšími rozmařilci, jelikož tato dvě města představují největší koncentraci prvotřídních výběrových marketů orientovaných na náročného zákazníka a zahraničních obchodních domů, schopných uspokojit jakékoliv přání.

Například pekingské děti utratí měsíčně celkem 1,4 miliardy jüanů. Další údaje svědčí o tom, že v pěti zkoumaných městech je zhruba 5,2 miliónu dětí ve věku 12 let a nižším. Průzkum rovněž ukázal, že pekingské děti preferují dovozové zboží před výrobky domácí provenience, především pak zahraničí ošacení, potraviny a hračky. Obzvláště oblíbené jsou mezi nimi zboží řady Mickey Mouse a dovozové hračky jako Lego.

Podle studie vycházející z průzkumu v typické čínské tříčlenné rodině jsou spotřebitelské zvyky dítěte pro rodinné výdaje určující. Poté, co jsou dány stranou úspory, 80 procent rodin s pevnými příjmy vynakládá na potřeby dítěte mnohem více než na potřeby dospělých.

Podle Světové ročenky 2000 vynakládá americká rodina s průměrným příjmem na své nejmladší dítě v průměru 20 procent svého ročního příjmu. Čistý příjem a početnost rodiny v USA jsou však značně vyšší.

Čínské rodiny jsou nyní nepochybně movitější, vysoké částky vynakládané na děti jim však mohou dělat těžkou hlavu. Zatímco její pětiletá ratolest natahuje moldánky a žadoní v pekingském obchodním domě Si-tan o oblečení značky Garfield, Wang
Jong-sia, která má měsíční plat 1000 jüanů, prohlíží cenovky a bledne. "Moje dítě má dnes narozeniny a já mu slíbila nové oblečení, ale nevěděla jsem, že dokonce i zboží domácí provenience dnes stojí 200 jüanů," říká Wang a žalostně přitom upírá zrak na potomka.

"Dětské oblečení se kvůli vysokým výrobním nákladům často prodává za stejnou cenu jako ošacení pro dospělé," vysvětluje pracovník vedení pekingského oděvního závodu Tchung-niou. Při výrobě dětských oděvů se ušetří jen na materiálu, ale
děti různých věkových kategorií požadují různý styl oblékání, takže rostou náklady na design a výzkum. "Rodiče často nechtějí nakupovat pro své děti drahé oděvy,
protože potomci z nich rychle vyrostou a je nutné je brzy odložit," vysvětluje Chan En-jie z úřadu lehkého průmyslu.

"Nechtějí ale ani kupovat levné oblečení od pouličních prodavačů, protože je staromódní a často také nekvalitní." Dokonce i malé děti jsou si podle něj vědomy významu kvality a stále více se dožadují oblečení, které viděly v televizi - zvláště zahraničních značek. Proto musejí dokonce i domácí prvotřídní značky zdokonalovat
design svých výrobků a materiály, aby předčily zahraniční. "Oblečení místní výroby je často křiklavé, přezdobené, samá kraječka a prýmek, zatímco oblečení zahraničních značek je nápadité, slušivé a velice roztomilé," říká Chan En-jie.

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.