Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otestovali jsme šílenost do terénu: horské elektrokolo „PLUS size“

Exkluzivně aktualizováno 
Horské kolo známe všichni. Elektrokolo také. A „tlustoprdatý“ FAT bike aspoň viděla už většina. Teď tu máme docela horkou novinku. Smíchejme všechno dohromady a nový trend je na světě. Horské elektrokolo se širokými třípalcovými plášti. Byli jsme první v Česku, kteří ho mohli vyzkoušet v terénu.

Na první pohled může někomu PLUS size (či MID FAT) e-bike připadat jako kravina. Když už mám mít elektrokolo, proč ještě na tlustých kolech? A když už na tlustých, proč je tu další nový rozměr, něco mezi normálním pláštěm a FAT bikem?

Právě v tom je ten vtip. Testované horské kolo Scott E-Genius 710 - 27,5 Plus spojuje několik věcí dohromady. A přišlo nám, že účelně.

Fotogalerie

Horské elektrokolo je přeci jen o dost těžší než normální „horák“. Řekněme v průměru o 7-8 kg, i s pedály váží asi 22 kilo. S širšími „Plus“ gumami je proto na něm leccos snazší. Zejména ve spolupráci s předním (140mm) i zadním (130 mm) odpružením velmi dobře žehlí nerovnosti. V důležitých nerovných pasážích se zvyšuje „grip“ - přilnavost k podložce. Oproti normálnímu horskému e-kolu je to zcela markantní.

A neplatí to jen pro kamenité cestičky typu „Lago di Garda“. Tohle „plusko“ prostě jede dolů o poznání bezpečněji a stabilněji.

Test na Modřanské cyklostezce

Překvapivě neztrácí ani v ostrých stoupáních a na rovině na hladkém povrchu. Při testu na Modřanské cyklostezce se mi dařilo držet rychlostní průměr mezi 28 - 30 km za hodinu. Samozřejmě bez využití elektromotoru, který jezdci pomáhá jen do rychlosti 25 km za hodinu. To jen potvrzuje tvrzení výrobce, že valivý odpor u „Pluska“ je znatelně nižší než u „velkého“ FAT biku. Naproti tomu testy ukázaly jen minimální rozdíl oproti normálnímu horskému kolu.

Kolik to stojí

Top model Scott E-Genius 710 Plus přijde na 153 990 kč (nižší model 720 je za 134 000 kč), tedy dvakrát tolik co nejlevnější e-bike (hardtail) stejné firmy (i ten má ale systém Twinloc, který zavírá tlumič jednou páčkou ze řídítek). Konkurenční nejnižší verze Specialized Turbo LEVO přijde na 140 000, nejvyšší model S-Works ale už na 250 000 kč. Jen pro porovnání nejlevnější horský (neodpružený) e-bike Manitou od české firmy Apache, která má z domácích firem asi nejbohatší e-nabídku, přijde na 60 000 kč. Odpružený Apache e-Scapl je potom za 95 000 kč.

Jak takové elektrokolo, vybavené dnes asi nejspolehlivější a nejpoužívanější technologií Bosch, funguje? Po dobití baterie můžeme využívat čtyři podpůrné režimy - ECO, TOUR, SPORT a TURBO. Zapínají se jen tehdy, když šlapeme do pedálů. Na rozdíl od starších elektrokol však tento stroj může ujet až kolem 100 km. Ale...

Aby aspoň přibližně takové vzdálenosti jezdec mohl dosáhnout, musí hodně šetřit energii. I po rovině pojede bez využití elektropohonu a do kopce bude jen výjimečně využívat režimy TURBO a SPORT, které ubírají energii závratně rychle. Maximální dojezd proto bude velmi individuální. Podle terénu a stylu jízdy.

V klidu i na nejprudší „stojky“

Výhoda elektromotoru je ovšem ve stoupáních obrovská. V režimu SPORT a TURBO může i totální amatér vyjet nejprudší „stojky“, které by na běžném horském kole zdolal jen velmi zdatný jezdec. Dlouhé táhlé kopce jedete jako závodník. A dolů sjedete prakticky všechno, co na normálním horském kole, včetně menších skoků. Jen je třeba počítat s tím, že toto kolo je prostě těžší a méně hbité.

Pro koho takové kolo je? Skalní hobík a lovec kilometrů bude asi chvíli ohrnovat nos a odolávat. Pojede raději „za své“. Ale jen do okamžiku, než to zkusí. Každého dalšího už může tento stroj hodně potěšit.

Alchymie rozměrů

Běžná horská kola mají šířku plášťů nejčastěji od 1,9 až 2,2 palce. Kola do těžšího terénu přibližně od 2,2 až 2,5 (někdy až 2,7). Regulérní FAT bike mívá šířku pláště 4 palce a více. Proto je 3 palcový rozměr u testovaného kola označován i jako MID FAT...

Ženy, které by nestačily svým partnerům a i 30km výlet v terénu by je pěkně otrávil, se najednou budou těšit na jízdu, protože vydají mnohem méně energie a nebudou nikoho zdržovat. V kopcích dokonce naopak.

Stejně takové kolo potěší silné, těžké jezdce, kteří vyjedou jen občas o víkendech, ale chtějí se udržet s partou ostatních, zdatnějších. Dále starší jezdce a jezdkyně. A určitě i cyklisty s nějakým zdravotním hendikepem.

A konečně, dovolím si zcela kacířskou myšlenku. „E-Plusko“ sedne každému, kdo chce ujet hodně kilometrů , k tomu si dát těžký profil a přitom se nepředřít...

Autor:




Nejčtenější

Zadělávané „malostranské“ dršťky se žampiony, šunkou a brambůrky
Dršťky jsou lahůdka na celém světě. Se sýrem, zázvorem i telátky

Legendární dršťková polévka podávaná snad ve všech nádražních restauracích Rakouska-Uherska sice zažívá pozvolný ústup ze slávy, ale ve světě platí dršťky...  celý článek

Kostel sv. Máří Magdalény ve Velharticích s dívčí tváří na štítu.
Umrlcova nevěsta i ohlasy ze záhrobí. Opravdu ve Velharticích straší?

Obec Velhartice nedaleko Klatov bývá v sezoně vyhledávaným cílem turistů, kteří zhusta směřují ke zdejší zřícenině gotického hradu. Ten ovšem milovníci...  celý článek

Vrcholem karnevalu je přistání krásného anděla přímo na náměstí sv. Marka.
VIDEO: Anděl sestoupil z nebes, karneval v Benátkách vrcholí

Benátský karneval patří mezi nejnavštěvovanější akce svého druhu na světě, každý rok se na něj přijedou podívat až tři miliony návštěvníků. Vrcholem je...  celý článek

V Argentině se chystá na migraci milion tučňáků
VIDEO: V Argentině si dalo dostaveníčko milion tučňáků

Argentinský poloostrov Punta Tombo, kde je největší kolonie tučňáků magellanských na světě, si pro letošní sezonu hnízdění vybral přes milion těchto ptáků....  celý článek

Gandalf na cestě po Novém Zélandu
OBRAZEM: Čaroděj Gandalf na cestách po Novém Zélandu

Asi těžko byste hledali lepšího průvodce po Novém Zélandu, než je právě Gandalf. Mocného čaroděje z Pána Prstenů vyfotil na slavných filmařských místech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.