Lávky v údolí Komořanského potoka

Lávky v údolí Komořanského potoka | foto: Jan HocekiDNES.cz

Mekka horských kol v Praze. North Shore mezi Modřany a Točnou

Kdo by si myslel, že v Praze nenajde místo k řádění na technických pasážích a ještě k tomu obklopené panenskou přírodou, ten se mýlí. Les mezi Modřany a Točnou s úžasnou roklí, klopenými cestičkami, protisvahy a lávkami totiž přímo vybízí k procvičení techniky jízdy na horském kole.

Protože tady dokonce najdeme jeden z nejznámějších freeridových "parků" v Praze, celá oblast tak trochu připomíná Mekku všech horských cyklistů - vancouverský North Shore. Nasaďme si helmy a vydejme se prozkoumat zalesněné stráně nad Vltavou.

Modřanskou roklí do Cholupic

Na okruh dlouhý přibližně 15 km se můžeme napojit například v Modřanech, na zastávce tramvají č. 3, 17 a 21 "Poliklinika Modřany." Přejedeme silnici Generála Šišky a zanoříme se do zeleně parku, zvaného Modřanská Rokle. Tudy vede proti proudu Libušského potoka příjemná asfaltová cesta, která po 2,5 km vyšplhá na hráz malé přehrady.

Právě projíždíme jednou z nejvytíženějších rekreačních oblastí pro Modřany a Libuš, tak jedeme pozorně, abychom neohrozili maminky s kočárky. Nemusíte se bát, chvíle pro maximální jízdu teprve přijdou. Přejedeme hráz přehrady a ihned odbočíme vpravo na polní cestu, která stoupá jižním směrem k Cholupicům. Na silnici se dáme doprava a po 100 metrech odbočíme vlevo směrem na Točnou. Po dalších asi 2 km přijedeme na kruhový objezd v Točné, kde odbočíme vpravo a po asi 100 metrech ostře doprava mezi domy.

Nádrž v Modřanské rokli

Tahle sluneční siesta vás už nyní u nádrže v Modřanské rokli nečeká. O to víc se ale můžete těšit na příští jaro.

Freeridem do Komořan

To už jedeme po červené turistické značce, která nás zavede na vrch Čihadlo, vysoký 385 m n. m. Až sem jsme od hladiny Vltavy nastoupali téměř 200 výškových metrů a odměna v podobě dlouhého sjezdu není daleko. Nejprve si ale můžeme prohlédnout přímo na vrcholu kopce staré vojenské opevnění, které se zpřístupnilo před pár lety.

Vnitřky opuštěných a zdevastovaných bunkrů sice nejsou zrovna romantickým místem, ale ze střechy nejvyššího z nich se otevírá zajímavý pohled na Prahu i na krajinu východně od metropole.

Sjezd z Točné ke Komořanům

Výhled z Točné k severozápadu

Pokračujeme po červené značce, která prudce klesá po lesní cestě přes samotu Nouzov a záhy se noří do zalesněné rokle plné skokanských můstků, nájezdů a klopených zatáček. Pokud si sami netroufáme na cyklistickou ekvilibristiku, můžeme alespoň obdivovat umění kluků, kteří zde s koly pilují nejrůznější, někdy až hrůzu nahánějící triky.

Ekvilibristika ve freeridovém přírodním parku pod Točnou

Projedeme asi 100 metrů dlouhý areál a pokračujeme stále dolů po červené. V této pasáži nás čeká jeden z nejhezčích úseků - dlouhý sjezd, vedoucí po tvrdé hliněné cestě dubovým lesem.

Sešup po lávkách z Točné

Jakmile přijedeme k prvním komořanským domům, uhneme ostře doprava a po okraji lesa opět stoupáme z vltavského údolí. Cesta se po chvilce stáčí doprava a opět se noří do lesa. Tady nás čeká několik techničtějších míst a prudkých výjezdů, ale na kole se dá pohodlně dojet až k ostré zatáčce u vzrostlého smrku, kde opustíme svahy rokle a vystoupáme doleva na okraj lesa, přímo u letiště Točná.

Jestliže si potřebujeme odpočinout a vstřebat zážitky, můžeme tak učinit v zahradní restauraci jen pár kroků od hangárů letiště.

Letiště Točná

V těchto místech se trasa napojuje na zelenou značku, po níž se vydáme směrem na Cholupice. Značka však po pár stech metrech uhýbá vlevo do lesa a brzy přijedeme k první dřevěné lávce. Těchto lávek nás během následujícího sjezdu čeká více než desítka - některé z nich lze objet korytem potoka, jiné prověří naše umění při nájezdu na "zvýšený práh."

Technickými pasážemi se spoustou kořenů se postupně propracujeme na Rychlou pěšinu, po které sjedeme na silnici mezi Modřany a Komořany. Pozor dáme zejména v samém závěru cesty, kde občas bývá závora. Přejedeme silnici a za železničním přejezdem se dáme doprava po pobřežní cyklostezce.

U vlakové zastávky "Modřany" podjedeme trať a ocitneme se nedaleko začátku našeho výletu. Domů se můžeme vrátit opět tramvají, nebo do centra došlapat podél Vltavy.

Doporučený start: Modřany, tram zastávka "Poliklinika Modřany" (č. 3, 17 a 21).
Cíl: tamtéž
Délka trasy: cca 16 km
Obtížnost: vysoká (prudké sjezdy a výjezdy, technické pasáže, velké převýšení; cca 80% po nezpevněných cestách mimo veřejné komunikace.
Vhodné kolo: horské s odpruženou vidlicí, nejlépe však celoodpružené
Doprava: Tram č. 3, 17 a 21
Mapa: například Shocart č. 19 "Okolí Prahy – jih," 1:50 000.

Cyklovýlet v Praze mezi Modřany a Točnou

Trasa cyklovýletu v Praze mezi Modřany a Točnou. Zdroj: Zdroj: Mapy © PLANstudio / trasu zakreslil Jan Hocek