Marseille - hlavní město Středomoří?

Druhé největší francouzské město Marseille chce znovu získat svůj dřívější lesk a opět se stát hlavním městem Středomoří. A to i díky novému spojení rychlovlakem TGV, který od tohoto týdne umožní za tři hodiny překonat 750 kilometrů, jež toto město dělí od Paříže. Po čtyřiceti letech stagnace a téměř likvidace Marseille jako přístavu, prochází město totální proměnou, aby bez potíží vstoupilo do 21. století. "Je to silný symbol. Marseille tak znovu nalezne své tisícileté poslání místa obchodu a výměny," řekl prezident obecního podniku Euroméditerranée Renaud Muselier, který je jedním z hlavních iniciátorů velkých změn.

Počínaje přístavem, které je srdcem projektu, přes rozsáhlé průmyslové plochy léta ležící ladem až po nádraží Saint Charles je dnes město, obklopené vysokými pahorky, jedním velkým staveništěm.

Program úpravy města, který se snaží zmodernizovat Marseille, aniž by byla narušena jeho výjimečnost a tradice, je s investicemi z městské pokladny ve výši 2,5 miliardy franků (asi 13 miliard korun) po dobu pěti let jedinou akcí svého druhu za posledních dvacet let, která je v národním zájmu.

Marseille, která je známá neustálým nárůstem počtu obyvatel rozličného původu a zároveň je zde jedna z nejvyšších úrovní nezaměstnanosti v zemi, město ne zrovna oblíbené, které bylo často terčem posměchu, je již několik let ve víru. Demolice a přestavby starých sil a doků, obnova nábřeží, aby lépe odpovídalo vzrůstající oblibě zábavních plaveb na rekreačních lodích a turismu, rubání podzemních cest rychlodráhy, která má napomoci ochránit výjimečné místo, i obnova starých čtvrtí jsou toho dokladem.

Nepříjemný rámus, prach a obrovské dopravní zácpy kompenzuje každý měsíc otevírání nových zahrad, výstavba obchodních čtvrtí a kabelových rozvodů, díky které se Marseille stává druhým francouzským městem v oblasti multimédií, vysokých škol a výzkumných laboratoří, a bující kulturní život. Ve městě  má více
lidí předplatné do divadla než na zápasy prestižního fotbalového týmu Olympique Marseille. To jsou důkazy, že město je odhodláno "najít své místo", tvrdí Muselier, který je také zastupitelem a prvním náměstkem starosty.

Hlavním cílem je především dát do pořádku staré město a jeho přístav, který je pro 800.000 obyvatel (s aglomerací 1,5 miliónu) již delší dobu nepřístupný, a zhodnotit desítky kilometrů pobřeží nejstaršího z francouzských měst, které bylo založeno iónskými kolonisty již před více než 2600 lety. Vůli znovu dobýt a potvrdit pozici hlavního středozemního přístavu bude od začátku příštího roku symbolizovat čtvrť
Méditerranée v níž se budou mísit ekonomické aktivity, námořní život, kultura i zábava; na 1,1 miliónu metrů čtverečních se tak budou nacházet kanceláře, obchody i ubytování.

Nová linka TGV - celá Francie šílí

Z nové linky rychlovlaku TGV - Paříž - Marseille je celá Francie nadšena. Spojení dvou největších francouzských měst rychlovlaky neopouští již několik dní první stránky novin a televizní zpravodajství.

Nová linka, která bude veřejnosti zpřístupněna v neděli, je dlouhá 250 kilometrů a spojuje Marseille s Valence, kde dosud končila zvláštní dráha pro TGV. Namísto čtyř a půl hodiny tak cestující urazí cestu Paříž-Marseille za pouhé tři hodiny a cesta
mezi Marseille a dalším francouzským velkoměstem Lyonem se smrskne na hodinu a 40 minut.

Nová linka "TGV Méditerranée" se plánovala od roku 1989, stavět se začalo před pěti lety a celý projekt přišel na 25 miliard franků (asi 130 miliard korun). Vyrostla nová nádraží ve Valence, Avignonu a Aix-en-Provence, dráha vede po 500 nových
mostech a deseti kilometry tunelů.

Celkově tak linky TGV postavené za posledních 20 let ve Francii dosahují délky 1500 kilometrů. Rychlovlaky však jezdí i mimo speciální tratě a i na "normálních" kolejích jsou obvykle rychlejší než ostatní vlaky. Mezi Paříží a Marseille by mělo podle odhadu železniční společnosti SNCF nyní cestovat kolem 23 miliónů cestujících
ročně.

Bude to samozřejmě znamenat úbytek pro letecké přepravce a Air France očekává asi 600.000 cestujících ročně méně. Avšak vzhledem k tomu, že SNCF a Air France jsou většinově vlastněny státem, mají společnou strategii. Air France tak nabízí
svým cestujícím spojení na TGV, zatímco na letištích v Lyonu a Paříži vyrostly stanice rychlovlaku.

Francouzské listy se předhánějí v předpovědích o dopadu TGV na ekonomiku Marseille a na posílení významu Lyonu, stejně jako na ceny rekreačních domů kolem Avignonu. Avšak rychlovlak nespojuje jen Paříž a Marseille, ale i regionální metropole Lyon, Marseille a Montpellier navzájem. Kromě toho bude možné jezdit z
jihu Francie za pár hodin do Bruselu a Londýna - bez dosud nezbytné zastávky v Paříži.