Marseille - hlavní město Středomoří?

  15:26
Druhé největší francouzské město Marseille chce znovu získat svůj dřívější lesk a opět se stát hlavním městem Středomoří. A to i díky novému spojení rychlovlakem TGV, který od tohoto týdne umožní za tři hodiny překonat 750 kilometrů, jež toto město dělí od Paříže. Po čtyřiceti letech stagnace a téměř likvidace Marseille jako přístavu, prochází město totální proměnou, aby bez potíží vstoupilo do 21. století. "Je to silný symbol. Marseille tak znovu nalezne své tisícileté poslání místa obchodu a výměny," řekl prezident obecního podniku Euroméditerranée Renaud Muselier, který je jedním z hlavních iniciátorů velkých změn.

Počínaje přístavem, které je srdcem projektu, přes rozsáhlé průmyslové plochy léta ležící ladem až po nádraží Saint Charles je dnes město, obklopené vysokými pahorky, jedním velkým staveništěm.

Program úpravy města, který se snaží zmodernizovat Marseille, aniž by byla narušena jeho výjimečnost a tradice, je s investicemi z městské pokladny ve výši 2,5 miliardy franků (asi 13 miliard korun) po dobu pěti let jedinou akcí svého druhu za posledních dvacet let, která je v národním zájmu.

Marseille, která je známá neustálým nárůstem počtu obyvatel rozličného původu a zároveň je zde jedna z nejvyšších úrovní nezaměstnanosti v zemi, město ne zrovna oblíbené, které bylo často terčem posměchu, je již několik let ve víru. Demolice a přestavby starých sil a doků, obnova nábřeží, aby lépe odpovídalo vzrůstající oblibě zábavních plaveb na rekreačních lodích a turismu, rubání podzemních cest rychlodráhy, která má napomoci ochránit výjimečné místo, i obnova starých čtvrtí jsou toho dokladem.

Nepříjemný rámus, prach a obrovské dopravní zácpy kompenzuje každý měsíc otevírání nových zahrad, výstavba obchodních čtvrtí a kabelových rozvodů, díky které se Marseille stává druhým francouzským městem v oblasti multimédií, vysokých škol a výzkumných laboratoří, a bující kulturní život. Ve městě  má více
lidí předplatné do divadla než na zápasy prestižního fotbalového týmu Olympique Marseille. To jsou důkazy, že město je odhodláno "najít své místo", tvrdí Muselier, který je také zastupitelem a prvním náměstkem starosty.

Hlavním cílem je především dát do pořádku staré město a jeho přístav, který je pro 800.000 obyvatel (s aglomerací 1,5 miliónu) již delší dobu nepřístupný, a zhodnotit desítky kilometrů pobřeží nejstaršího z francouzských měst, které bylo založeno iónskými kolonisty již před více než 2600 lety. Vůli znovu dobýt a potvrdit pozici hlavního středozemního přístavu bude od začátku příštího roku symbolizovat čtvrť
Méditerranée v níž se budou mísit ekonomické aktivity, námořní život, kultura i zábava; na 1,1 miliónu metrů čtverečních se tak budou nacházet kanceláře, obchody i ubytování.

Nová linka TGV - celá Francie šílí

Z nové linky rychlovlaku TGV - Paříž - Marseille je celá Francie nadšena. Spojení dvou největších francouzských měst rychlovlaky neopouští již několik dní první stránky novin a televizní zpravodajství.

Nová linka, která bude veřejnosti zpřístupněna v neděli, je dlouhá 250 kilometrů a spojuje Marseille s Valence, kde dosud končila zvláštní dráha pro TGV. Namísto čtyř a půl hodiny tak cestující urazí cestu Paříž-Marseille za pouhé tři hodiny a cesta
mezi Marseille a dalším francouzským velkoměstem Lyonem se smrskne na hodinu a 40 minut.

Nová linka "TGV Méditerranée" se plánovala od roku 1989, stavět se začalo před pěti lety a celý projekt přišel na 25 miliard franků (asi 130 miliard korun). Vyrostla nová nádraží ve Valence, Avignonu a Aix-en-Provence, dráha vede po 500 nových
mostech a deseti kilometry tunelů.

Celkově tak linky TGV postavené za posledních 20 let ve Francii dosahují délky 1500 kilometrů. Rychlovlaky však jezdí i mimo speciální tratě a i na "normálních" kolejích jsou obvykle rychlejší než ostatní vlaky. Mezi Paříží a Marseille by mělo podle odhadu železniční společnosti SNCF nyní cestovat kolem 23 miliónů cestujících
ročně.

Bude to samozřejmě znamenat úbytek pro letecké přepravce a Air France očekává asi 600.000 cestujících ročně méně. Avšak vzhledem k tomu, že SNCF a Air France jsou většinově vlastněny státem, mají společnou strategii. Air France tak nabízí
svým cestujícím spojení na TGV, zatímco na letištích v Lyonu a Paříži vyrostly stanice rychlovlaku.

Francouzské listy se předhánějí v předpovědích o dopadu TGV na ekonomiku Marseille a na posílení významu Lyonu, stejně jako na ceny rekreačních domů kolem Avignonu. Avšak rychlovlak nespojuje jen Paříž a Marseille, ale i regionální metropole Lyon, Marseille a Montpellier navzájem. Kromě toho bude možné jezdit z
jihu Francie za pár hodin do Bruselu a Londýna - bez dosud nezbytné zastávky v Paříži.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...