Tunelem na sjezdovce Suzuki
První, co lyžař po východu z lanovky uvidí, je kulatý bufet a vlevo vedle něj drobná terénní vlna - pár kroků do kopce, které ho ještě čekají, než zahájí tříkilometrový sjezd.
Vyjíždět je ale třeba opatrně. Hned po pár metrech křižuje přibližovací cesta vlek - kotvu. Za ní už začíná opravdová sjezdovka. Začátek je mírný, a jen co se sjezdovka začne rozjíždět, je třeba uhnout lesem vlevo a opustit svah vedle kotvy.
Podobných přejezdů mezi sjezdovkami je na Černé hoře hned několik, a tak je třeba sledovat ostatní lyžaře kvůli hrozícím střetům. Sjezdovka Suzuki je navíc z velké části poměrně úzká, pokud se do areálu sjede větší počet lyžařů, je to na ní hodně znát.
Pro lyžaře je příjemné, že se na jedné z nejdelších sjezdovek v Česku střídají prudší pasáže s částmi s mírnějším sklonem. Suzuki je jedinečná průjezdem úzkého tunelu u dojezdu. Vede pod příjezdovou silnicí, ale bohužel se u něj většinou sjede více lidí, a není ho tak možné projet ve vyšší rychlosti. Někteří z lyžařů a snowboardistů se navíc dokážou uvnitř úzkého prostoru zastavit a vytvořit tak velmi nebezpečnou situaci.
Ti, kteří mají radši prudší sjezdy, využívají "ostřejší" sjezdovku přímo pod lanovkou. Naopak začátečníci ocení pláň na vrcholu Černé hory s dvojicí talířových vleků, kde je sklon svahu opravdu minimální. Trochu paradoxně je tu ale umístěn měřený slalom. Pokud zařízení funguje, je možné porovnat v něm své síly se soupeři. Bohužel větším problémem než sjet branky je získat na skoro rovném svahu nějakou rychlost.
Foto: web skiarény Černá hora
Areál v Janských Lázních se dlouhou dobu pyšnil nejdelší sjezdovkou v republice. V současnosti to už ale neplatí. V Rokytnici nad Jizerou je možné sjet 3 200 metrů dlouhou turistickou sjezdovku na Lysé hoře.
15 sjezdovek na 12 km
Celková délka lyžařských tratí ve Skiareně Černá hora - Janské Lázně je dvanáct kilometrů. Sjezdovek tu napočítáte hned patnáct - deset modrých tvoří polovinu délky, čtyři červené a jedna černá tvoří zbytek.
Délky sjezdovek dělají ze střediska ve východní části Krkonoš jednu z nejvyhledávanějších oblastí pro zimní sportování v zemi. Nejsou však jediným lákadlem. O pět hvězdiček, symbolizujících nejvyšší kvalitu střediska, se zasloužily i lanovky a vleky.
Klasických vleků tu napočítáte třináct, k tomu přidejte ještě dva dětské, čtyřsedačku Protěž a chloubu střediska - nejmodernější osmikabinovou lanovku v Čechách: Černohorský expres.
Foto: web skiarény Černá hora
Kabinová lanová dráha spojující Janské Lázně s vrcholem Černé hory byla postavena už v roce 1928. Ta sloužila až do roku 1981, kdy její funkci převzala nová lanovka. Ze staré lanovky zbyl jen předposlední podpěrový sloup, který byl zachován a přeměněn na unikátní vyhlídkovou věž. Veřejnosti slouží od roku 1998 a nabízí jeden z nejkrásnějších pohledů na hřebeny Krkonoš.
Od letošní sezony platí společná jízdenka s areálem Duncan ve Svobodě nad Úpou, nově se naváží technický sníh na černém úseku sjezdovky Pod kabinou a rozšířil se dojezd sjezdovky Suzuki Černohorská nad dolní stanicí Černohorského expresu, je tu stálá trať obřího slalomu s časomírou na sjezdovkách Sport1 a Duncan1.
Pro běžkaře se pravidelně strojově upravuje na padesát kilometrů tratí, sáňkaři mohou vyzkoušet tři a půl kilometru dlouhou Černohorskou sáňkařskou cestu.
Za kolik se na Černé hoře svezete?Celodenní lístek pro dospělého stojí 590, dětský 360 korun. Při zakoupení permanentky na vícero dní pár korun ještě ušetříte. Pokud máte raději bodové jízdné, i to v ceníku najdete. Že se chcete svézt jen kabinkou? Proč ne. Za cestu nahoru dáte stovku, dítě vás bude stát o dvacetikorunu méně. Vozit se nahoru a dolů můžete v celém areálu každý den od 9 do 16 hodin. A pokud nebudete mít sportování dost, můžete si dát do těla ještě na večerní lyžovačce. Za tři hodiny poježdění na Protěži zaplatíte 250 korun, vaše ratolest to má o padesát korun levnější. |