Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lyžařské desatero před odjezdem na hory

  6:00aktualizováno  6:00
Jarní prázdniny se naplno rozbíhají a s nimi pro většinu Čechů i hlavní lyžařská sezona. Zde je lyžařské "desatero", souhrn toho nejdůležitějšího, na co by lyžaři před odjezdem na hory neměli zapomenout.

Před odjezdem na hory je třeba zkontrolovat lyžařské vybavení. | foto: Profimedia.cz

Do dnešního dne ležely vaše lyže ve sklepě tak, jak jste je tam hodili loni nebo přinejlepším po Vánocích? Nejste zrovna vzorní, ale nebojte, není vše ztraceno, i když je jen pár dní před prázdninami. Malá inspekce vás může dostat z nejhoršího.

Lyže. Co je nejdůležitější?

Zkontrolovat, zda vám vaše lyže vůbec budou vyhovovat. Máte je šestou osmou sezonu? Pak je určitě na zvážení nákup nových. Je takřka ten nejvhodnější okamžik, protože v mnoha obchodech mají slušné slevy.

Můžete přitom zvážit, zda nepřejít už konečně z tvrdých obřaček na pohodlnější slalomky nebo allroundy či si nepořídit obojživelné lyže, které jedou perfektně v divokém terénu i na sjezdovce.

Kde je koupit? Samozřejmě můžete vše rychle a levně nakoupit v hypermarketech. Tuhle možnost však opravdoví znalci nedoporučují. Kdo nepotřebuje zoufale šetřit, ať se raději vydá do specializovaných ski obchodů, kde lyžím prodavači rozumějí. Vyberou s vámi model podle vašich představ.

Je dobré vědět, že i dva tři roky starý model udělá téměř stejnou službu jako poslední módní výkřik. Lyžařské firmy mají totiž ve zvyku každoročně měnit design, aniž -až na výjimky - sáhnou do nitra a struktury lyže, takže starší rossignoly za 10 000 může mít prakticky stejnou konstrukci a kvalitu jako téměř její třikrát dražší letošní sestřička.

Všimněte si, že špičkoví závodní sjezdaři už roky jezdí na lyžích, které nemají žádné tlumiče a prolisy, ale jsou s prominutím placaté jako prkno.

Lyžař

Stále totiž platí starý dobrý zákon, že klíčem k úspěchu je takzvaný "torzní box“. Co to je? Lyže je - zjednodušeně - uvnitř slepena z různých plátků, které kombinují zejména kvalitní dřevo, kevlar, karbon a kov.

Revoluce, stejně jako VŘSR, nepřicházejí ani v lyžařském průmyslu zdaleka každý rok. Ta poslední opravdu významná byl nástup carvingových - prokrojených - lyží někdy před 15 lety.

Brutálně řečeno, od té doby se mění už jen design a poloměr oblouku, který může lyže vykrojit. Jestliže před 10 lety byl běžný poloměr 20 m, u dnešních lyží se pohybuje mezi 15 a 11m. Čím menší poloměr, tím kratší oblouk. Záleží jen na vás, jak se rozhodnete. Důležité je nepřecenit své síly.

Věčnou nemocí některých sportovních sjezdařů je vybrat si lyže, na něž nestačí. Tvrdé dlouhé obřačky proboha nemusí být vizitkou skutečného borce. Kdo nemá techniku a není perfektně fyzicky připraven, bude sakra zklamán.

Je to jak se super tenisovou raketou určenou pro Federera. Na takové raketě-lyži si vůbec neodpočinete a budete z ní už po pár hodinách nešťastní. Ale pozor i na výběr typu lyží, které jsou hluboko pod vašimi schopnostmi. Nebudou držet v oblouku, nepojedou rychle, prostě budou se chovat při jízdě jako trabant ve srovnání s golfem GTI.

Lyžařská siesta

Máte problém se značkami? Máte to zase jako s auty. Dobrá mazda je na tom podobně jako dobrý golf. Tedy i dobré rossignolky vás většinou nezklamou.

Jistou orientaci v tomto nabízí například Super test lyží českého Ski magazinu, který najdete na http://skimagazin.cz/ casopis-sky/

Rozhodli jste se, že nové lyže nepotřebujete a nechcete? Ani vy nebudete úplně bez práce. Vaše lyže, které dostaly minule pořádně zabrat (jste přece borci) zaslouží úpravu skluznic a hran. Měli byste to udělat aspoň jednou za rok - přebrousit hrany, srovnat skluznici a nanést na ni aspoň základní parafín.

Když to nestihnete před odjezdem, obraťte se na služby v lyžařských střediscích. I když o něco dráž, upraví vám lyže většinou přes noc.

Kdo se nechce s lyžemi tahat, může si je půjčit na místě. Bude to relativně drahé, ale možná zjistíte, že se vám to vyplatí víc, než pořizovat každé tři roky novou drahou výbavu. Ale pozor, například v Praze je třeba si vybavení v hlavní sezoně zajistit i několik dní dopředu.

Vázání

Tady by nemělo jít o sledování módních hitů. Dobré vázání se většinou po dobu životnosti lyže nemění. Každou sezonu je nutné si nechat vázání znovu seřídit, případně zkontrolovat a promazat. Vyplatí se to. Dobře fungující vázání znamená mnohonásobné snížení nebezpečí úrazu.

Extrémně důležité je to zejména u dětí, které padají mnohem častěji než dospělí. Ale ani zdatní lyžaři nesmějí správné seřízení podcenit. Je závislé nejen na velikosti bot, lyžařské technice, ale i na váze, která se s věkem, ač si to neradi připouštíme, často mění k horšímu.

Příliš utažené vázání může znamenat přetrhané vazy v kolenou či vřetenovité zlomeniny, naopak příliš volným seřízením riskujete nečekaný „držkopád“ při sebemenším nájezdu na terénní nerovnost. Proto vázání svěřte odborníkům.

Lyže 1

Přezkáče

Někdo říká, že jsou ještě důležitější než lyže. Noha v nich musí být pevně obepnuta a zároveň jako v pokojíčku. Pokud jste takové boty dosud nenašli, nepanikařte, protože takové vlastně neexistují.

Kdo však chce jezdit v "závodních“ modelech, aby držel krok s nejlepšími sjezdaři světa, dělá většinou pěknou hloupost. Čím tvrdší lyžáky - tím horší svezení a kratší lyžování.

Závodníci po závodě boty zouvají a vždy po jízdě rozpínají přezky, zatímco turisté v nich musí vydržet celý den.

Hůlky

Ty kontrolujte hlavně vašim dětem, protože rostou. Při zapíchnutí do sněhu musí být hůlky tak vysoké, aby váš loket svíral s tělem pravý úhel. Samozřejmě, že je lepší hůlka pevnější a lehčí s co nejlepším "gripem" - tedy úchopem.

Helmy

Helma se stává naprosto samozřejmou součástí výstroje. Může zachránit život. Kdo jezdí sportovně a rychle, neměl by vůbec bez ní vyrazit na sjezdovku.

U dětí je dobře sedící helma absolutní samozřejmostí - ve většině zemí je dokonce povinná. Hlava dítěte je níž než u dospělého - v tom nejohroženějším pásmu, kde při srážce úřadují kolena, pěsti a často i ostré hrany.

Helmu vybírejte nejen s ohledem na velikost - musí dobře sedět a zároveň netlačit - ale i na tělesné dispozice. Kdo se hodně potí, měl by koupit dobře odvětranou a pod helmu nosit tenkou moirovou čepičku, která aspoň trochu odsaje pot.

Jste-li věrni čepici, pak by neměla být kousavá, ani tlustá, ani tenká, každý by měl mít s sebou nejméně dvě - jednu tenčí a jednu silnější.

lyžování, helma

Oblečení

Máte-li peníze, tady se můžete vyřádit. Špičková souprava vás bude stát stejně jako lyže. Módní návrháři přicházejí každý rok s novými výstřelky.

U žen dnes frčí dvoudílné oblečení, kde bunda musí mít na límci elegantní kožíšek a oděv vypadá téměř civilně. Látky by měly být membránové, aby propouštěly vlhkost ven, a nikoli dovnitř. Zejména bundy musí mít mnoho kapes a větracích otvorů.

Snowboardové oblečení je barevně více odpálené - stále jede například "military design“ - a také hodně volné a vzdušné.

Pokud máte stále starou kombinézu, dopřejte si aspoň kvalitní spodní prádlo (značky Moira, Craft, Odlo…), které už před 15 léty nahradilo bavlnu. Umělá vlákna totiž lépe odvádějí pot a vlhkost.

Rukavice

Před odjezdem je opravdu dobře zkontrolujte - mohou být totiž od minula prodřené. Není na škodu mít pro případ velké zimy jedny hodně teplé a jedny tenčí. Určitě se vyplatí investovat do kvalitních rukavic kožených. Látkové tolik nevydrží.

Brýle

Měly by být kvalitní s dvojitým "protimlžným“ sklem a praktickými větracími otvory. Ale brýle většinou nevydrží moc dlouho, i když je převážíte v originálních látkových sáčcích, kde se tolik nepoškrabou. Nikdy nejezděte například s prasklým sklem - ohrožuje vaše oči.

Krémy

Určitě si s sebou vezměte sluneční krémy s vyšším UV faktorem a také balzám na rty. Ošetřujte si i ruce, protože v rukavicích hodně vysychají.

Vosky

Dá se přežít i bez nich, hlavně když si necháte ošetřit lyže v servisu před cestou. Doporučujeme vzít si s sebou aspoň sprej nebo tekutý vosk, chcete-li jezdit rychleji než ostatní.

Vychytávky

Nezapomeňte s sebou natahovací držáčky na skipasy, dobíjecí hodinky, speciální snowboardová ski sluchátka, protilavinové pípáky pro ty, kteří míří na off piste.

Pojištění

Pozor - pokud jezdíte rádi mimo sjezdovku, je třeba mít připojištění pro rizikové sporty.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační foto.
Češi se letos vrátí na turecké i egyptské pláže, věří cestovky

České cestovní kanceláře po velkém poklesu v loňském roce očekávají podstatně lepší sezonu. Do karet jim hraje především klidnější bezpečnostní situace....  celý článek

Město Chetwynd pořádá každoročně mistrovství světa ve vyřezávání motorovou...
On řídí, ona háčkuje. Manželé z Česka jedou z Aljašky do Argentiny

Rádi cestovali sólo, ale když se Hanka a Vašek potkali v Portugalsku, začali svět poznávat společně. Většinou stopem. Jednoho dne se rozhodli procestovat...  celý článek

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

Gandalf na cestě po Novém Zélandu
OBRAZEM: Čaroděj Gandalf na cestách po Novém Zélandu

Asi těžko byste hledali lepšího průvodce po Novém Zélandu, než je právě Gandalf. Mocného čaroděje z Pána Prstenů vyfotil na slavných filmařských místech...  celý článek

V okolí Lipna si můžete vyzkoušet i jízdu na sněžném kole.
Unikátní tramvaj, zoo nebo sněžné kolo. Jak si užít Lipno bez lyží

Jarní prázdniny ještě zdaleka nekončí, ale denní teploty lyžařům zrovna radost nedělají. Pokud se vydáte s rodinou do populárního jihočeského areálu na Lipně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.