Špičák

Špičák | foto: archiv

Lyžaře čekají lepší, ale dražší služby

Provozovatelé lyžařských sjezdovek na Železnorudsku přichystali na nadcházející zimní sezonu řadu novinek, které zpříjemní sportování na svazích. Na druhou stranu však návštěvníky mnohde čekají o něco vyšší ceny jízdného. Zřejmě nejzásadnější změnu zaznamenají sportovci v lyžařském areálu na Špičáku a na nedalekém německém Javoru, kde se provozovatelé dohodli na společném systému jízdenek. Jedna jízdenková karta by měla platit na Špičáku i na javorských sjezdovkách.

Obě strany však zatím tají podrobnosti projektu, které sdělí až na konci listopadu. Sportovní areál na Špičáku investoval před letošní zimní sezonou šest milionů korun do zařízení na výrobu umělého sněhu. "Díky investici se ztrojnásobí kapacita zasněžovacího systému. Sjezdovky číslo tři, pět a dvě se vysněží rychleji než dosud," uvedl Vladimír Kasík ze Sportovního areálu ve Špičáku, kde budou mít letos sportovci v půjčovně k dispozici také daleko více lyžařských kompletů a snowboardů než loni.

Jízdné se v areálu zvýší zhruba o tři procenta. Jednotné jízdné už mají od loňského roku na Belvederu a lyžařském svahu u nádraží v Železné Rudě. "Po nepříliš vydařené loňské zimě, kdy bylo málo sněhu, jsme museli kvůli vyšším nákladům zvednout jízdné o deset procent," říká provozovatel Lyžařského areálu Belveder Václav Topol.

Lyžaři by však měli mít na svazích kvalitnější podmínky pro sportování. "Nakoupili jsme tři modernější sněhová děla. Zatímco dřívější zařízení vyráběla sníh při šesti stupních pod bodem mrazu, novým strojům stačí pouhé dva stupně pod nulou. Dnů, kdy lze umělý sníh vyrábět, bude proto více," vysvětluje Václav Topol. Nový vlek využijí návštěvníci železnorudských Samot. "K dosavadnímu devět set metrů dlouhému vleku přibude třísetmetrový vlek, který je ideální zejména pro lyžařské školy s dětmi. Nově jsme koupili také dvě sněhová děla, která budou sloužit k výrobě sněhu pro dolní části sjezdovek, které bývají brzy vydřené," popsal provozovatel vleků Jaroslav Lučan, který nechá jízdné na loňské úrovni.

Na Šumavě je vyznačeno zhruba čtyři sta kilometrů běžeckých stop. Zatím však není zcela jasné, kolik z nich se bude v zimě udržovat. Většinou to bývaly zhruba dvě třetiny. Vše závisí na tom, kolik peněz obce na jejich správu seženou. Letos radnice nemohou počítat s finanční pomocí Evropské unie, která nevypsala projekt, z něhož loni obce část prostředků získaly. "Správa národního parku dá jako každý rok sto tisíc korun. Finanční pomoc příslíbily i Jihočeský a Plzeňský kraj. Část nákladů snad uhradí i podnikatelé, i když ti velké sumy nikdy nedávali. Paradoxem je, že loni obce sehnaly dost peněz, chyběl však sníh," říká mluvčí Národního parku Šumava Zdeněk Kantořík.