Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na kole na Lysou horu. Dřina, hodně drsný sjezd i spousta krásných míst

aktualizováno 
Vyšlapat na kole až na vrchol Moravskoslezských Beskyd a dostat se až do výšky 1 323 metrů dá pěkně zabrat. Na druhou stranu se nemusíte bát, že bez přípravy podobné borců z Tour de France to nezvládnete. Potřebujete skvěle seřízené kolo, dobře fungující brzdy a přilbu, bez ní by jel jen hazardér.

Z vrcholu se odkryjí celé Beskydy i města a vesnice v údolí. | foto: Petr Žižkapro iDNES.cz

Trasa drsných silničářů

Výlet na Lysou horu se dá pojmout třeba jako náročný trénink, ale také jako zajímavý výlet krajinou plnou krásných míst a pěkných výhledů.

Fotogalerie

Jediná trasa, která je celá po asfaltu a tudíž je vhodná pro silniční kola, vede z místa, které je známé jako Papežov v údolí mezi obcí Krásná a horskou osadou Visalaje. U Papežova je malé parkoviště, od něj míří cesta strmě vzhůru. Je zde zákaz vjezdu, takže cyklistický ráj. Na této cestě k vrcholu Lysé hory není kde zabloudit, stačí se držet asfaltu. Počítejte ovšem s tím, že jde o osm a půl kilometru drsného stoupání. Kdo zvládne těchto osm a půl kilometrů do jedné hodiny, je dobrý.

Špičkoví cyklisté to dávají v čase kolem 35 minut. Občas se tam dají potkat v tréninku někteří z těch nejlepších světových jezdců. Doporučuji nesnažit se držet s těmito cyklistickými esy tempo, pokud ovšem sami nejste extratřída nebo pokud netoužíte po infarktu…

Terénem, tedy na horském kole

Pro ty, kdo si chtějí užít výlet na horském kole a také se trošku pokochat krajinou, doporučuji výrazně pohodovější trasu, a to z Malenovic. Tato obec leží přímo pod masivem královny Beskyd, jak se občas Lysé hoře říká, a zaparkovat se dá například u restaurace Rajská bouda ve výšce necelých 500 metrů nad mořem.

Boční cestou podél řeky Satiny, která vytvořila překrásný kaňon a jedno z nejkrásnějších míst této oblasti, se vystoupá k místu, které se nazývá U korýtka. Doporučuji nabrat vodu. Pozornosti by neměla ujít skála, u které podle pověsti zvolili místní zbojníci slavného Ondráše svým vůdcem. (Ondráš je beskydský kolega slavnějšího slovenského zbojníka Jánošíka.)

Trasa na Lysou vede po asfaltech i lesních pěšinách.

Trasa na Lysou vede po asfaltu i lesních pěšinách.

Od Jízdárny nad Malenovicemi se cesta prudce zvedá k Lysé hoře. Tady je

Od Jízdárny nad Malenovicemi se cesta prudce zvedá k Lysé hoře. Tady je stoupání nejprudší.

Cesta dále pokračuje po asfaltu k Jízdárně, kde je poslední šance koupit tatranku nebo něco jiného na posilnění. Pak už přichází první opravdu ostré stoupání. Pro všechny, kdo to tady chtějí vzdát, mám dobrou zprávu: je to nejprudší výšvih celé trasy. Pak už to bude jen a jen lepší.

Na křižovatce lesních cest v místě zvaném Hutě se dejte prudce doleva po staré lesní úvozové cestě kotlem pod Lysou horou. Tady začíná nejkrásnější úsek trasy. Vpravo se tyčí vrchol hory, vlevo se nabízejí panoramatické výhledy na města a vesnice pod Beskydami.

Dalším důležitým bodem trasy je kamenná mohyla na Ivančeně, což je vzpomínka na skauty popravené na sklonku druhé světové války.

Za Ivančenou pokračuje pěší turistická značka přímo k vrcholu. Tato trasa se však změní v nesjízdný úsek, proto je třeba odbočit doleva směrem na Zimný. Přichází krátký terénní sjezd, který komplikují kolejnice pro odvádění vody. Některé z nich čouhají hodně vysoko z cesty a hrozí defekt i pád. Proto doporučuji buď skákat ve velké rychlosti, nebo naopak jet velmi pomalu.

Po sjezdu je třeba odbočit doprava (pozor, cedulka s nápisem Zimný není skoro vidět!). Zbývá asi čtyřkilometrová vrstevnice na Zimný, kde můžete využít další z možností doplnit vodu ze studánky u závory. Přichází poslední úsek, stoupání po asfaltové silnici. Je to ta, která vede z Papežova, tedy jediná, kde potkáte silniční cyklisty. Od Zimného je to dva a půl kilometru ostrého stoupání.

Toto je závěrečné, nekonečné stoupání. Ze Zimného je to dva a půl kilometru po

Toto je závěrečné, nekonečné stoupání. Ze Zimného je to dva a půl kilometru po asfaltce.

Až moc drsný sjezd. Kdybych to byl býval věděl...

Vrchol nás odmění krásnými výhledy, možností občerstvit se. Zatím pouze v provizorních podmínkách, ale v poslední době turisté sledují, jak na Lysé hoře rostou hned dvě turistické chaty.

Sjezd dolů je opravdu rychlý, náročný a nebezpečný. Dá se jet pochopitelně stejnou trasou jako nahoru. Osobně doporučuji sjet na Zimný a kousek pod tímto bodem odbočit prudce doprava na lesní cestu. Tento sjezd vede k hrázi přehrady Šance a je jedním z nejdelších sjezdů, které znám.

Vrcholové foto

Vrcholové foto

Na místě staré Bezručovy chaty, která vyhořela, vyrůstá nová.

Na místě staré Bezručovy chaty, která vyhořela, vyrůstá nová.

Bohužel, jak jsem zjistil při poslední jízdě, jde i o sjezd nejriskantnější, o což se zasloužila oprava asfaltového povrchu drobným štěrkem. Pro cyklistu naprostá šílenost, ostatně brzdné dráhy končící v lese o tom nejlépe vypovídají. Kdybych to byl býval věděl, vydal bych se raději Masarykovým údolím, tedy po modré turistické značce.

Z Ostravice pak už pohodově po cyklostezce podél stejnojmenné řeky, na níž je krásná přírodní památka Peřeje. Navštívit se dá také srub Petra Bezruče, kde básník strávil poslední roky života.

Peřeje na řece Ostravici

Peřeje na řece Ostravici

Přehrada Šance, ze které je pitnou vodou zásobováno Ostravsko.

Přehrada Šance, ze které je pitnou vodou zásobováno Ostravsko.

Cesta zpět k Rajské boudě znamená udělat okruh o délce 45 kilometrů okolo Lysé hory s výjezdem na královnu Beskyd. Kdo není vázán na auto a chce pokračovat dále směrem na Ostravu, může jet podél řeky Ostravice až do moravskoslezské metropole, drtivá většina trasy přitom vede po skvělé cyklostezce.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Cestovatel Jiří Kolbaba projel všech šest světadílů a navštívil přes 130 zemí....
Terorismus změnil svět, mladí se dnes bojí cestovat, říká Jiří Kolbaba

Procestoval 136 zemí světa, miluje Island a Antarktidu. „Mohl bych žít kdekoli, ale doma jsem pořád v Česku,“ říká populární cestovatel. Přitom až devět měsíců...  celý článek

Přílet Airbusu A380 do Prahy
Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však...  celý článek

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

Další z rubriky

Hořejší Padrťský rybník
Brdy se přiblíží cyklistům, příští rok se označí nové stezky a trasy

Ještě před začátkem hlavní turistické sezony by se měly v Brdech příští rok označit desítky kilometrů cyklostezek. Zatím jsou totiž v letos otevřeném bývalém...  celý článek

Cyklistka na elektrokole v Hraběticích v Jizerských horách.
Česko má nový cyklistický hit. Poptávka po elektrokolech prudce roste

V letošním roce se podle odhadů prodá až 50 tisíc elektrokol, poptávka tak meziročně vzroste až o 50 procent. Nové modely si můžete prohlédnout v pražských...  celý článek

Specialized Roubaix Expert UDI2
Otestovali jsme odpružené berany, novinku pro Sagana, Štybara a Vakoče

Jako jedni z prvních v Česku jsme dostali možnost vyzkoušet zcela nový model „terénního“ silničního kola, na němž budou světové i české hvězdy už za půl roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.