Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Londýnské metro už není, co bývalo

  9:56aktualizováno  9:56
Zeptejte se v horkém letním dni Londýňanů, co jim vadí na jejich městě. Nemálo jich řekne: Zastaralé metro, které je přecpané a nespolehlivé. Londýnská podzemní dráha je nejstarší na světě a nesporně patří mezi významné technické památky někdejšího centra impéria. Věk je na ní ovšem dost vidět, stůně stářím a přelidněním. V minulých letech se obrovská síť kolejí, výhybek a tunelů poněkud vymkla kontrole a londýnské úřady nedokázaly dostatečně rychle čelit jejímu postupnému úpadku.

Když v květnu 2000 Londýňané zvolili za svého starostu "rudého" Kena Livingstonea, slibovali si od něho hlavně zlepšení a zlevnění místní dopravy. Nyní se ukazuje, že jejich očekávání se hned tak nesplní. Livingstone doposud pouze vyhlásil a vyhrál válku proti holubům na Trafalgar Square, ale v bitvě o záchranu podzemní dráhy nepostoupil ani o centimetr.

Neduhů rychle přibývá

Nyní je na řadě vláda, která minulý týden prosadila svůj plán částečné privatizace metra. Pokud vše půjde podle plánu, do oprav metra budou v příštích třech letech investovány denně asi dva miliony liber (tedy přes sto milionů korun). Je nejvyšší čas. Defekty vzrostly v posledním roce o 36 procent, na některých linkách dokonce o 50 procent.

Nejvíce je postižena District Line, která patří k původním, částečně povrchovým linkám dráhy a slouží 600 tisícům pasažérů z obytných předměstí kolem Londýna k cestě do zaměstnání v centru. Na této lince také drasticky narostl počet zpoždění a cesta je často spojena se značnými zmatky, při nichž po nástupištích na přestupních stanicích zoufale pobíhají stovky lidí a snaží se zjistit, do jaké soupravy vlastně mají nastoupit.

Zvláště tím trpí turisté a ostatní návštěvníci metropole. Nemohou například pochopit, proč se na tabuli nad vlakem objeví informace, kterou vzápětí popře znuděný hlas personálu metra. V nedávných vedrech museli být pasažéři evakuováni přes koleje z vlaku, který zůstal vězet v tunelu, a někteří z nich skončili v nemocničním ošetření. Na některých nádražích se denně stává, že vchod do stanice je uzavřen, protože projíždějící vlaky již nemohou pohltit více lidí.

Brian Sewell, známý historik a kritik umění, napsal o svých zážitcích: "Snažil jsem se dostat do vlaku na District Line. První vlak byl tak plný, že se tam vešlo jen pár lidí. Přijel vlak další a vlna pasažérů mě vlekla až k samým kolejím a vtiskla mě do vlaku, kde pro mě zřejmě nebylo místo, nic, za co se přidržet, a jak se vlak rozjel, celá ta masa se unisono houpala, a jak vlak škytal a škubal sebou, každý závisel na podpoře těl kolem sebe, aby neupadl."

O osud metra vypukl boj

Vedení podzemní dráhy přiznává, že není snadné najít finance na zlepšení tohoto stavu. Od roku 1997, kdy Tony Blair se stal premiérem, je metro vlastněno a kontrolováno vládou. Ta se nyní rozhodla přizvat soukromé firmy, aby financovaly obnovení tratí i signalizace a účastnily se na provozu. Nebylo však snadné tento plán prosadit, je totiž kritizován širokou veřejností, která poukazuje na nedávná železniční neštěstí, jež byla způsobena rozdělením odpovědnosti za bezpečnost mezi soukromými majiteli kolejí a soukromými provozovateli vlakového spojení.

Britové mají zkrátka velmi špatné zkušenosti s privatizací železnic a často nepovažují za rozumné postupovat stejným způsobem v případě podzemní dráhy. Také Ken Livingstone, nový starosta Londýna, proti těmto plánům ostře vystupoval. Na pomoc si přizval Američana Boba Kileyho, který nedávno úspěšně zreorganizoval newyorské metro proslulé násilnostmi, špínou a nepřesností. Kiley byl původně povolán vládou Tonyho Blaira. Od počátku však nesouhlasil s plánem přizvat soukromé firmy, protože v tom viděl nebezpečí pro spolehlivé řízení provozu, a radil vládě změnit úmysly a postupovat jinak. Nakonec byl odvolán a postavil se na stranu starosty Livingstonea, který "bitvu o záchranu metra" dohnal až k Nejvyššímu soudu. Ten však podpořil vládu a částečnou privatizaci. Londýňané jsou ovšem přesvědčeni, že na výrazné zlepšení si ještě počkají hodně dlouho.

Autor:




Nejčtenější

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Dubajský Rám bude od října další atrakcí pro turisty a dominantou města....
Dubaj nemá dost. Nová zoo a 150 metrů vysoký rám mají přilákat turisty

Jedna z nejrychleji se rozvíjejících metropolí na světě, která už teď nabízí nespočet ohromujících i kuriózních atrakcí, chystá další taháky na turisty. Tím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.