Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakem do ciziny levněji než po Česku. Tipy na výhodné jízdenky

aktualizováno 
Do okolních zemí se nyní po kolejích dostanete tak lacino jako nikdy předtím. A tak můžete vlakem přejet úplně celé Rakousko za necelých čtyři sta korun, dopravit se z Prahy do Hamburku za něco přes pětistovku nebo do Popradu za cenu průměrného oběda v restauraci.

Dálkový rychlík na Trisannském viaduktu v Tyrolsku. Tudy pojedete na trati mezi Innsbruckem a Bregenzem. | foto: osef Saurwein CC-BY-NDCreative Commons

Dohody mezi Českými drahami a železničními dopravci v okolních zemích i soukromá konkurence poslaly ceny mezinárodních jízdenek na tak nízkou úroveň, že cestu do blízkého zahraničí, většinou velmi komfortními a také docela rychlými vlaky, nyní pořídíte v přepočtu na kilometr jízdy často laciněji než ve vnitrostátní dopravě.

Ceny se sice liší podle očekávané vytíženosti, na rozdíl od nízkonákladových letenek však není nutné pořizovat laciné železniční jízdenky mnoho týdnů dopředu, většinou stačí předstih v řádu dnů. V následujícím přehledu uvádíme pár užitečných tipů pro cestování do sousedních zemí.

1.Do Německa skoro kamkoli: city-hopping za pár korun

Otevření trhu dálkových linek i pro autobusové dopravce před dvěma roky vyvolal v dopravě po Německu malou revoluci. Konkurence nových autobusových linek donutila dominantního hráče na kolejích, společnost Deutsche Bahn, chovat se více tržně a také nemálo snížit ceny. Znát je to i na spojích z Česka.

V rámci aktuální zimní akce, která však může omezeně platit i později, se nyní dopravíte do mnoha německých oblastí za cenu od necelých čtyř stovek. Z Moravy si připlatíte jen pár korun navíc. Tyto levné mezinárodní jízdenky je třeba zakoupit na webu Českých drah.

Fotogalerie

Pro vnitroněmecké cestování se podívejte na internetové stránky Deutsche Bahn, konkrétně na nabídku Sparpreis. Tady to chce trochu větší předstih (laciné jízdenky na konkrétní relaci najdete obvykle dva a více týdnů dopředu) a plánovat mimo frekventované časy, jako jsou např. pátek odpoledne či období svátků.

Konkrétním příkladem budiž návštěva dvou metropolí zábavy, Berlína a Hamburku. Celá cesta vás bude stát přibližně 1 400 korun na osobu a to už ve srovnání s cestou autem stojí za zvážení, i když vás pojede víc, o komfortu nemluvě. Všechny jízdenky (Praha – Hamburk, Hamburk – Berlín a Berlín – Praha) pořídíte u českého národního dopravce (520 + 520 + 386 korun). Pokud pojedete jako rodina, může být nákup výhodnější v e-shopu Deutsche Bahn, protože děti až do 14 let včetně cestují v Německu s dospělými gratis. Pokud byste toho v Německu chtěli po kolejích najezdit více, vyplatí se některá ze slevových karet BahnCard. A svezení německými expresy ICE není vůbec špatné, na páteřních tratích přesahuje průměrná rychlost hranici 100 km/h většinou dost výrazně.

Příklad železničních cest do Německa
RelaceDoba jízdy vlakemCenaVzdálenost (po silnici, km)
Praha–Hamburk
6:45524 CZK635
Praha–Berlín
4:20386 CZK360
Brno–Berlín7:20524 CZK560
Praha–Frankfurt/M.7:10524 CZK530
München–Köln/R.4:20 – 5:50
od 29 €*590
Dresden– Frankfurt/M.4:20 – 5:20od 29 €*470
* jedna osoba; skupinové jízdenky jsou levnější

2.Do Rakouska na lyže: Zell am See, Bad Gastein a další

Při železničním cestování do Rakouska jsou ve výhodě obyvatelé Moravy, hlavně té jižní. Spojení z Brna na rakouskou železniční síť, tedy do Vídně, je totiž komfortně rychlé. Na rozdíl od relace Praha – Linz, kde naopak vlaky jezdí dost pomalu. Po páteřní rakouské železnici Westbahn, protínající zemi z Vídně až na nejzazší západ do Bregenze, se pak svezete rychlostí až 250 km/h – to už alpské horizonty před očima ubíhají pořádně rychle.

Ceny v článku

Uvedené cenové údaje a jízdní doby čerpají z webových stránek jednotlivých dopravců a mohou se v čase měnit. Všechny ceny kromě uvedené výjimky jsou za jednosměrnou cestu pro dospělou osobu, platné v polovině ledna 2016.

Kromě měst jako Vídeň nebo Graz (přímé spojení z Prahy) jsou vlakem dobře dostupná i mnohá lyžařská střediska včetně těch nejvyhlášenějších. A pokud s sebou na lyžovačku nemíníte stěhovat půlku domácnosti, může být doprava po železnici více než zajímavou alternativou: je to neskonale pohodlnější a méně závislé na rozmarech počasí než cesta autem a často to vyjde i laciněji. Jízdenky si opět obstarejte na e-shopu Českých drah.

Mezi velká a známá rakouská lyžařská střediska přímo napojená na železniční síť patří mj. oblast Zell am See-Kaprun (stanice Zell am See je přímo v centru městečka, pár desítek metrů od lanovky), Bad Gastein (platí totéž), Innsbruck (s myriádou lyžařských svahů v těsném okolí města), světoznámý Sankt Anton am Arlberg, ale i lyžařské oblasti v Korutanech (okolí Villachu) a Vorarlbergu. Pro dopravu na místě všude fungují skibusy spojující jednotlivé části příslušné lyžařské oblasti.

V Rakousku jsou železnice pro cesty za lyžováním masově využívané – nejen ve zmíněných střediscích vystupují z vlaků stohlavé davy vyzbrojené lyžařským vybavením. I vy možná při jen trochu pozorné volbě ubytování zjistíte, že auto vlastně vůbec nepotřebujete.

Příklad železničních cest do Rakouska
RelaceDoba jízdy vlakemCenaVzdálenost (po silnici, km)
Praha–Wien4:00440–524 CZK290
Praha–Bad Gastein8:00524 CZK480
Praha–St. Anton am Arlberg9:20524–662 CZK580
Brno–Innsbruck6:15386–524 CZK580
Brno–Bad Gastein6:20
386–524 CZK500

3.Slovensko: pohodlně pod Tatry

Cestování vlakem z Čech a Moravy na Slovensko má na rozdíl od cest do Rakouska nebo Německa dlouhou tradici a v současnosti opět zažívá renesanci. Oproti západním sousedům zde k železničnímu komfortu přispívá i soutěžení státních Českých drah se soukromými provozovateli. Na páteřní trasu mezi Prahou, Ostravou, Popradem a Košicemi totiž vypravují soupravy také firmy RegioJet a LeoExpress. Konkurence tady tlačí ceny občas až na neuvěřitelně nízkou úroveň.

Co se zimních radovánek týká, tak vlakem se snadno dostanete hlavně do Tater, a to do Nízkých i Vysokých. Vystoupit v Liptovském Mikuláši znamená být na dosah největšího slovenského sjezdařského areálu Jasná-Chopok a východišti do Vysokých Tater jsou pak na hlavní trati stanice Štrba a Poprad-Tatry.

Velkou výhodou vysokotatranských letovisek je jejich vzájemné propojení tzv. električkou (Tatranské elektrické železnice, TEŽ), která navazuje na dálkovou trať právě ve Štrbě a v Popradu. S jedním krátkým přestupem se tedy vlakem dostanete např. na Štrbské Pleso nebo do Tatranské Lomnice. Je to dopravní systém, který by v Krkonoších nebo na Šumavě mohli závidět.

Lákavou dopravní alternativou, zejména z Prahy, středních a východních Čech, jsou noční lehátkové / lůžkové spoje, do nichž večer nastoupíte a ráno můžete odpočatí vyrazit rovnou na svah. Novinkou je znovuzavedení přímého nočního spoje z Prahy do Banské Bystrice, odkud se lze snadno dopravit autobusem např. do lyžařského areálu na Donovalech.

Příklad železničních cest na Slovensko
RelaceDoba jízdy vlakemCenaVzdálenost (po silnici, km)
Praha–Liptovský Mikuláš5:35 až 7:30 (noční)od 280 CZK*500
Praha–Poprad6:15 až 8:20 (noční)od 280 CZK*550
Brno–Poprad6:00 až 7:00500 CZK350
Ostrava–Poprad3:10 až 4:00od 248 CZK250
Praha-Banská Bystrica8:30, noční635**480
* místo k sezení; typická cena v lehátkovém / lůžkovém voze je 470 – 630 CZK
** včetně lůžka

4.Polsko: čeká se na lepší nabídku

Ze čtyř sousedů Česka je Polsko nejméně navštěvované, a jistě i proto je také nabídka přeshraničního železničního spojení nejslabší. Pro turistické účely jsou zajímavé hlavně dálkové spoje z Prahy do Krakova, jednoho z nejkrásnějších evropských měst, a do Varšavy. Na trase do Krakova opět státnímu dopravci konkuruje soukromý LeoExpress, ten ovšem prostřednictvím návazných autobusů z Ostravy.

Ostatní vlaková spojení do Polska mají jen regionální charakter. Pro turistické cesty v oblasti Jizerských hor a Krkonoš představuje vítané oživení znovuobnovení přímého vlakového spojení mezi Libercem a polským horským střediskem Szklarska Poręba. Nyní tu jezdí vlaky ve dvouhodinovém taktu a zastávky v Harrachově, Jakuszycích (nejvýše položená) a Szklarské Porębě umožňují hlavně běžkařům kombinovat množství upravovaných tras v česko-polském pohraničí.

Příklad železničních cest do Polska
RelaceDoba jízdy vlakemCenaVzdálenost (po silnici, km)
Praha–Krakov6:00 až 8:00 (noční)od 399 CZK540
Praha–Varšava7:30 až 8:45 (noční)od 745 CZK700
Liberec–Jakuszyce 1:301:30160 CZK*45
*síťová jízdenka LibNet pro oba směry
Kam vyrazit vlakem za hranice.

Kam vyrazit vlakem za hranice.

Autor: pro iDNES.cz




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.