Letiště v Sydney získalo řadu ocenění

  • 4
Necelý rok před zahájením loňských Olympijkých her dostalo mezinárodní letiště v Sydney finanční injekci ve výši dvou miliard australských dolarů. Pak začala uspěchaná renovace a rozšiřování celého letiště, především mezinárodního terminálu a spojení s městem. Dnes je vidět, že se drahá investice vyplatila. Odbavení "olympijských" cestovatelů probíhalo nadmíru hladce a letiště navíc sklidilo několik prestižních ocenění.

Kromě titulu Nejlepší australské letiště roku 2000 získalo ještě ceny za nejlepší letiště Asie a druhé nejlepší letiště světa s maloobchodním vybavením za období 2000 – 2001 (první bylo londýnské Heathrow). Začátkem letošního roku jej pak cestující zvolili nejlepším světovým letištěm střední velikosti (střední velikostí se rozumí odbavení 15 až 25 miliónů pasažérů ročně).

V současné době zaměstnává Sydney Airport 35 000 lidí a dalších 33 000 osob nepřímo (taxislužby, hotely, pronájem aut apod.), což jsou čtyři procenta pracovní síly v Sydney. Odhaduje se, že letiště ročně přispívá osmi miliardami dolarů do australské ekonomiky, z toho 2,6 miliardy pochází od zahraničních návštěvníků.

Během Olympijských a Paralympijských her prošlo terminály letiště 420 000 pasažérů z dvou set zemí, k tomu navíc 240 koní. Na ranvejích se vystřídalo až tisíc letadel denně. Dnes je provoz klidnější. Vnitrozemským a mezinárodním terminálem projde asi 66 000 lidí denně. V Sydney působí 49 leteckých společností, které přepraví 7 000 cestujících za hodinu.

Rekonstrukce mezinárodního terminálu stála 600 milionů australských dolarů a jeho plocha se přitom rozšířila z 30 tisíc m2 na 220 tisíc m2. V současné době je na celé jeho ploše 34 parkovacích pozic pro letadla, 27 aeromostů, 34 bran a 192 odbavovacích přepážek. Nový moderní zavazadlový systém za 43 milionů australských dolarů odbaví každou hodinu na 12 000 zavazadel a celá jeho hala má velikost dvou fotbalových hřišť.

Výhodou sydneyského letiště oproti jiným městům je jeho krátká vzdálenost od centra – asi 8 km. Cesta novou linkou metra tak trvá 10 až 15 minut. Prodloužení vlakové dráhy na letiště však spolklo 900 milionů a její provoz je silně ztrátový. Místo odhadovaných 40 000 pasažérů využívá této dopravy kvůli vysoké ceně jen asi 12 000 lidí denně a ztráta se pravděpodobně bude pokrývat z peněz daňových poplatníků.

V těchto dnech se jedná o privatizaci celého letiště. Odhadní cena byla stanovena na 5 miliard dolarů. Vše se však odkládá kvůli náhlému krachu australské druhé největší letecké společnosti Ansett.