Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na Svaté Heleně to budou jatka, varoval pilot. Letiště bojuje s větrem

  13:42aktualizováno  13:42
Očekávaný, ale i velmi kritizovaný projekt nového letiště na Svaté Heleně za 250 milionů liber může být černou tečkou pro britskou vládu a brzdou místní ekonomiky. Přestože na ostrově už přistál i Boeing 737 a nyní zde již měl fungovat normální provoz, je letiště v podstatě uzavřené. Za všechno může vítr.

Malý ostrůvek Svatá Helena v jižním Atlantiku, s pouhými čtyřmi tisíci obyvatel, se ve Velké Británii stal velmi diskutovaným tématem. Problémem je nově vybudované letiště za 250 milionů liber, kde mají dopravní letadla velké problémy s přistáním. A je možné, že z bezpečnostních důvodů nedojde vůbec k jeho oficiálnímu otevření.

Fotogalerie

Z testovacích přistání s Boeingem 737 bylo patrné, že piloti mají obrovské potíže s větrem a ukočírovat mohutné dopravní letadlo v neočekávaných poryvech vzduchu je velkou výzvou i pro ty nejlepší. Zkušený testovací pilot po úspěšném přistání popsal, že mu při zdejším souboji s přírodou vstávaly chlupy na celém těle.

Větrný zabiják

Při přistání dochází k obrovským turbulencím a hlavně ke strašáku pilotů, tzv. střihu větru, jenž byl v minulosti u velkého počtu fatálních leteckých nehod. Střih větru způsobuje náhlou a silnou změnu proudění, která může stroj výrazně destabilizovat a v krajních případech i převrátit.

„I přesto, že letečtí odborníci tvrdě pracují na řešení problémů se střihem větru, existuje tady reálné nebezpečí, že letiště se stane velmi drahou zbytečností a obrovskou ostudou britské vlády,“ oznámil britský politik Ashcroft.

Politik dodal, že pilot jeho osobního letounu Larry Erd ho před letem na Svatou Helenu také varoval, přestože má za sebou létání ve válečných zónách v Iráku a Afghánistánu.

Místní ekonomika slábne

Nové letiště mělo malému ostrovu a jeho obyvatelům výrazně ekonomicky pomoci, protože by se stal lépe dostupný pro turisty a byznys. Očekávaly se pravidelné lety z Johannesburgu a Británie. Ostrov se nachází 1 200 mil západně od Afriky a 1 800 mil od Brazílie. Aktuálně jediný možný transport po moři na tak velkou vzdálenost logicky turisty ani obchodníky příliš neláká.

Na místní obyvatele mají veškeré problémy a průtahy poměrně výrazný negativní vliv. Mnoho z nich už má svoje podnikatelské záměry s novým letištěm pevně spojené. Například Hazel Wilmotová investovala přes dva miliony liber do nákupu a renovace hotelu z 18. století, který bez letiště zůstane prázdný. Problémy mohou nastat i s dodávkami důležitých zásob a jídla.

Kritika od samého začátku

Plány na výstavbu letiště byly schváleny v roce 2008, ale kvůli finanční krizi se vše o pár let odložilo. S budováním se začalo v roce 2012 a výstavba byla financována 250 miliony liber ministerstvem pro mezinárodní rozvoj. Byla to největší jednorázová investice, která putovala do Britského zámořského teritoria.

Bývalý pilot British Airways Brian Heywood oznámil, že v minulosti varoval ohledně problémů se střihem větru britského premiéra Camerona i ministerstvo pro mezinárodní rozvoj a tvrdil, že uskutečnit plánované lety na Svatou Helenu budou pěkná „jatka“.

Svatá Helena, nové letiště ještě v době výstavby v roce 2015

Svatá Helena, nové letiště ještě v době výstavby v roce 2015

Napsal dokonce i politikům na Svatou Helenu, kde upozorňoval, že postavení letiště ve výše 350 metrů nad mořem na okraji kolmého útesu prostě musí způsobovat problémy s prouděním větru.

„Je to něco podobného jako se divit na africkém letišti uprostřed pouště, že je tam moc horko,“ dodal trefně Heywood. Vláda na Svaté Heleně pouze oznámila, že v boji s turbulencemi a střihem větru byly učiněny „specifické kroky“, které však nijak nerozvedla.

„Soustředíme se na to otevřít letiště v co nejkratší době, ale nejdůležitější je pochopitelně bezpečnost. Dokud nebudeme spokojeni s každým jejím aspektem, žádné lety se konat nebudou, “ dodali vládní činitelé.

Minulý týden přistál po dlouhé době na ostrově zatím poslední, v pořadí šestý let. Šlo o letoun Bombardier Challenger společnosti ExecuJet. Ale o budoucnosti Svaté Heleny patrně rozhodnou až následující měsíce.

Autoři:




Nejčtenější

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Genius loci černé perly Slezského vojvodství

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Další z rubriky

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Genius loci černé perly Slezského vojvodství

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Panorama severním směrem: observatoř, Yake (světle zelený vrchol uprostřed),...
Tiché hory a léčivá koupel. Nádherný výšlap nejvyšší silnicí Japonska

Typická představa o Japonsku jsou nekonečné přelidněné metropole. Ovšem dominantní plochu této technologické velmoci ve skutečnosti zaujímají těžko obyvatelné...  celý článek

Zubačka na Pilatus má sklon trati až 48 %.
Vlak do říše draků. Neskutečný výlet po nejstrmější železnici světa

Od rajského jezera Vierwaldstättersee v srdci Švýcarska stoupá nejstrmější železnice světa na dračí skálu Pilatus. Díky unikátní konstrukci vyšplháte po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.