Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bary, luxus, sexy letušky. Tak se létalo v Boeingu v 70. letech

aktualizováno 
V dnešní době většinou nebývá cestování dopravním letadlem zrovna luxusním zážitkem. Ve zlaté éře jste se ale opravdu pobavili. Spousta prostoru, překrásné letušky a pasažér na prvním místě.

Každé aerolinky měly svůj různorodý styl, ale v nových letadlech jste mohli najít společný jmenovatel: zábavu a pohodlí. | foto: Boeing

Malé prostory, kdy při podrbání se na zádech skoro vyrazíte loktem svému sousedovi zuby, patří k obvyklým evergreenům současných letů u většiny aerolinek.

Fotogalerie

Nedávné plány společnosti Ryanair na převážení pasažérů ve stoje, kdy budou připoutáni k barovým stoličkám, nebo studie větších společností o tom, jak přidat sedačky k horní části trupu (čtete zde), naznačují, že s komfortem to do budoucna nevypadá zrovna růžově.

Zlatá éra

Největší pohodlí a zábava v letecké přepravě se váže k uvolněné době sedmdesátých let, kdy módní trendům kraloval výrazný barevný kýč, spousta kontrastních motivů a výrazná socializace společnosti, vše hnané silným drogovým oparem a sexuální otevřeností.

Sedmdesátá léta jsou považována za zlatou éru cestování letadly. Komfort pasažérů hrál hlavní roli a i během normálního letu jste mohli zažít poměrně slušný večírek. Všemu v té době velmi pomohla společnost Boeing, která přišla s novým typem letadla 747, přezdívaným Jumbo Jet, které se až do příchodu Airbusu A380 v roce 2005 stalo největším dopravním letadlem světa a dodnes je považováno za krále letecké přepravy.

Boeing 747 byl až do příchodu Airbusu A380 v roce 2005 největším dopravním letadlem světa.

Dnes bychom mohli zatlačit slzu při pohledu na dobové fotografie, kde mají cestující i v ekonomické třídě kolem sebe spoustu místa a mohli se například bez problémů postavit, projít nebo dokonce navštívit společné prostory pro cestující.

Dalším důvodem vzdušně působícího prostoru je úložná plocha pro příruční zavazadla, která byla oproti dnešku výrazně menší a ani sebevětší člověk neměl problém se pořádně protáhnout, aniž by si rozbil hlavu.

V moderní době máte při delších letech poměrně velký problém, jak strávit spoustu volného času. Po letadle v podstatě není možnost se volně pohybovat a při několikahodinovém sezení už nepomáhá k odreagování ani moderní technika v podobě obrazovek s filmy, muzikou nebo tablety.

Letecké společnosti v sedmdesátých letech reagovaly na poptávku nekonečné zábavy, pohodlí a luxusu, a obří nová letadla se tak stala výstavní skříní nespoutanosti a živočišnosti dané doby. Aerolinky měly svůj různorodý styl, ale v nových letadlech byl společný jmenovatel – neskutečné množství prostoru pro cestující, kýčovité prostředí a zábava na prvním místě.

Do tehdejší nabídky aerolinek patřilo i čtyřchodové menu na porcelánových talířích nebo kompletní čajový servis.

Ve vyšších třídách obvykle úplně chyběly jednotvárné řady sedadel, vše bylo o společném prostoru, kde se mohli všichni bavit a let si naplno užívat. Nechyběly luxusní koberce, kožené prostorné sedačky, stoly, na kterých vám servírovali třeba koktejly, čtyřchodové menu na porcelánových talířích nebo kompletní čajový servis.

Nebyl problém od svého stolu vstát, přidržet se masivního okrasného dřevěného zábradlí, projít kolem velkého stolu s naaranžovanými květinami, vyhnout se partě dalších lidí a v klidu si sednout k dalšímu stolu pro šest osob do prostorné polstrované sedačky a poklábosit se spolucestujícími nad skleničkou kvalitního alkoholu.

Pokud byste měli spíše klubovou náladu, stačilo z horního patra sejít po schodech do místnosti s oranžovým kobercem, dlouhými sedačkami s tygrovanými vzory a malými barovými pultíky s prosklenou plochou. Psychydelicky působící místnosti byly určeny hlavně pro milovníky něčeho tvrdšího, než je alkohol.

Vlastní hospoda a nádherný personál

Příkladem dobového kýče byly například Qantas Airlines, kde se upravil společenský prostor v námořnickém stylu. Na stěně tak třeba nechybělo kapitánské kormidlo z lodi nebo těžké kovové globusy jako dekorace.

Zkrátka nepřišla ani nejnižší ekonomická třída. American Airlines instalovaly na svou palubu tzv. piano bar, kde jste mohli po celý let poslouchat s drinkem v ruce živou muziku, buď ve stoje, nebo na pohodlných kožených sedačkách. Continental Airlines měly zase na své palubě regulérní hospodu.

Příkladem dobového kýče byly například Quantas Airlines, kde se upravil společenský prostor v námořnickém stylu.

Aerolinky kladly také velký důraz na reprezentativnost svého personálu. Na palubě každé společnosti jste nalezly půvabné dlouhonohé letušky se sex-appealem filmových hvězd a výraznými outfity s krátkou sukní, které musely lahodit oku každého pasažéra. Samozřejmostí bylo milé a vstřícné vystupování. Ne náhodou tak byly letušky považovány za sexsymboly sedmdesátých let a jednalo se o velmi prestižní pracovní pozici.

Zlatá éra letecké přepravy už se bohužel nevrátí, spíše budeme neustále nuceni se během normálních letů uskromňovat, ale doufejme, že šetření aerolinek nedojde až k plánům Ryanairu a v letadle nebudeme muset stát v sevření dalších nešťastníků jako ráno v tramvaji nebo metru v centru Prahy.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.