Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bary, luxus, sexy letušky. Tak se létalo v Boeingu v 70. letech

aktualizováno 
V dnešní době většinou nebývá cestování dopravním letadlem zrovna luxusním zážitkem. Ve zlaté éře jste se ale opravdu pobavili. Spousta prostoru, překrásné letušky a pasažér na prvním místě.

Každé aerolinky měly svůj různorodý styl, ale v nových letadlech jste mohli najít společný jmenovatel: zábavu a pohodlí. | foto: Boeing

Malé prostory, kdy při podrbání se na zádech skoro vyrazíte loktem svému sousedovi zuby, patří k obvyklým evergreenům současných letů u většiny aerolinek.

Fotogalerie

Nedávné plány společnosti Ryanair na převážení pasažérů ve stoje, kdy budou připoutáni k barovým stoličkám, nebo studie větších společností o tom, jak přidat sedačky k horní části trupu (čtete zde), naznačují, že s komfortem to do budoucna nevypadá zrovna růžově.

Zlatá éra

Největší pohodlí a zábava v letecké přepravě se váže k uvolněné době sedmdesátých let, kdy módní trendům kraloval výrazný barevný kýč, spousta kontrastních motivů a výrazná socializace společnosti, vše hnané silným drogovým oparem a sexuální otevřeností.

Sedmdesátá léta jsou považována za zlatou éru cestování letadly. Komfort pasažérů hrál hlavní roli a i během normálního letu jste mohli zažít poměrně slušný večírek. Všemu v té době velmi pomohla společnost Boeing, která přišla s novým typem letadla 747, přezdívaným Jumbo Jet, které se až do příchodu Airbusu A380 v roce 2005 stalo největším dopravním letadlem světa a dodnes je považováno za krále letecké přepravy.

Boeing 747 byl až do příchodu Airbusu A380 v roce 2005 největším dopravním letadlem světa.

Dnes bychom mohli zatlačit slzu při pohledu na dobové fotografie, kde mají cestující i v ekonomické třídě kolem sebe spoustu místa a mohli se například bez problémů postavit, projít nebo dokonce navštívit společné prostory pro cestující.

Dalším důvodem vzdušně působícího prostoru je úložná plocha pro příruční zavazadla, která byla oproti dnešku výrazně menší a ani sebevětší člověk neměl problém se pořádně protáhnout, aniž by si rozbil hlavu.

V moderní době máte při delších letech poměrně velký problém, jak strávit spoustu volného času. Po letadle v podstatě není možnost se volně pohybovat a při několikahodinovém sezení už nepomáhá k odreagování ani moderní technika v podobě obrazovek s filmy, muzikou nebo tablety.

Letecké společnosti v sedmdesátých letech reagovaly na poptávku nekonečné zábavy, pohodlí a luxusu, a obří nová letadla se tak stala výstavní skříní nespoutanosti a živočišnosti dané doby. Aerolinky měly svůj různorodý styl, ale v nových letadlech byl společný jmenovatel – neskutečné množství prostoru pro cestující, kýčovité prostředí a zábava na prvním místě.

Do tehdejší nabídky aerolinek patřilo i čtyřchodové menu na porcelánových talířích nebo kompletní čajový servis.

Ve vyšších třídách obvykle úplně chyběly jednotvárné řady sedadel, vše bylo o společném prostoru, kde se mohli všichni bavit a let si naplno užívat. Nechyběly luxusní koberce, kožené prostorné sedačky, stoly, na kterých vám servírovali třeba koktejly, čtyřchodové menu na porcelánových talířích nebo kompletní čajový servis.

Nebyl problém od svého stolu vstát, přidržet se masivního okrasného dřevěného zábradlí, projít kolem velkého stolu s naaranžovanými květinami, vyhnout se partě dalších lidí a v klidu si sednout k dalšímu stolu pro šest osob do prostorné polstrované sedačky a poklábosit se spolucestujícími nad skleničkou kvalitního alkoholu.

Pokud byste měli spíše klubovou náladu, stačilo z horního patra sejít po schodech do místnosti s oranžovým kobercem, dlouhými sedačkami s tygrovanými vzory a malými barovými pultíky s prosklenou plochou. Psychydelicky působící místnosti byly určeny hlavně pro milovníky něčeho tvrdšího, než je alkohol.

Vlastní hospoda a nádherný personál

Příkladem dobového kýče byly například Qantas Airlines, kde se upravil společenský prostor v námořnickém stylu. Na stěně tak třeba nechybělo kapitánské kormidlo z lodi nebo těžké kovové globusy jako dekorace.

Zkrátka nepřišla ani nejnižší ekonomická třída. American Airlines instalovaly na svou palubu tzv. piano bar, kde jste mohli po celý let poslouchat s drinkem v ruce živou muziku, buď ve stoje, nebo na pohodlných kožených sedačkách. Continental Airlines měly zase na své palubě regulérní hospodu.

Příkladem dobového kýče byly například Quantas Airlines, kde se upravil společenský prostor v námořnickém stylu.

Aerolinky kladly také velký důraz na reprezentativnost svého personálu. Na palubě každé společnosti jste nalezly půvabné dlouhonohé letušky se sex-appealem filmových hvězd a výraznými outfity s krátkou sukní, které musely lahodit oku každého pasažéra. Samozřejmostí bylo milé a vstřícné vystupování. Ne náhodou tak byly letušky považovány za sexsymboly sedmdesátých let a jednalo se o velmi prestižní pracovní pozici.

Zlatá éra letecké přepravy už se bohužel nevrátí, spíše budeme neustále nuceni se během normálních letů uskromňovat, ale doufejme, že šetření aerolinek nedojde až k plánům Ryanairu a v letadle nebudeme muset stát v sevření dalších nešťastníků jako ráno v tramvaji nebo metru v centru Prahy.

Autoři:




Nejčtenější

Přílet Airbusu A380 do Prahy
Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však...  celý článek

Zajímavý pohled na Velký Blaník z hrany Křížovského lomu
Zlato, granáty i mramor. Výlet za opuštěnými lomy blanických rytířů

Blaničtí rytíři napadnou samozřejmě každého, kdo míří na vrchol Velkého Blaníku. Ale jeho širé okolí v sobě ukrývá skutečné poklady. Těžilo se tu zlato,...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Další z rubriky

Cesta dobrodruhů z Čestic povede přes čtyři kontinenty, plánují navštívit přes...
Kolem světa žigulíkem. Se 41 let starým autem projedou i silnici smrti

Dva muži z Čestic na Rychnovsku v pátek vyrazí automobilem Lada VAZ 2101 na expedici nazvanou Kolem světa Žigulem 2017. Osmadvacetiletí Filip Vogel a Petr...  celý článek

Český lingvista a světový expert na lakotštinu Jan Ullrich
Český lingvista učí indiány jejich rodný jazyk. Jeho knihu má i Obama

Světový expert na lakotštinu Jan Ullrich se přátelí s lakotskými náčelníky, učí jejich potomky indiánský jazyk a pomáhá jim tak hledat smysl života. „Siouxové...  celý článek

market square tower
VIDEO: Koupání se závratí. Skleněný bazén v oblacích je jen pro otrlé

Ve 42. patře výškové budovy Market Square Tower v americkém Houstonu si můžete vyzkoušet plavání v bazénu, který v podstatě nemá dno. Prosklená část o tři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.