Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sledujte, jak letadlo přerušilo přistání poté, co se už dotklo země

aktualizováno 
Z pohledu odborníků je to vlastně běžná situace, ale kdo má strach z letecké dopravy, ať se radši nedívá. Letečtí nadšenci natočili minulou sobotu na letišti v Manchesteru napínavý pokus o přistání letadla společnosti Aer Lingus. Letoun typu ATR 72 se už dotkl země, poté ale opět vzlétl vzhůru.

Letadlo irské letecké společnosti Aer Lingus na pravidelné lince z Dublinu pak po deseti minutách úspěšně napodruhé přistálo, uvedl deník Manchester Evening News.

Některé britské zpravodajské servery, které video zveřejnily, označily za příčinu nedokončeného prvního přistání velmi silný vítr. Pilot podle nich použil manévru go around s přerušeným přistáním a návratem na „vyčkávací kolečko“.

Faktem je, že pokud se na video dívá laik, záběry se jeví dramaticky a vítr je tam v poryvech slyšet. Zeptali jsme se proto českých leteckých expertů, jak by situaci na videu, které se stalo v posledních dnech hitem sociálních sítí, okomentovali.

Vítr příčinou nebyl, shodli se čeští piloti

Pilot Jiří Pruša a pilot-instruktor Miloš Dermíšek se po zhlédnutí videa shodli na tom, na letišti nefoukal prakticky vůbec boční vítr. „Letadlo přistávalo do protivětru, který foukal téměř v ose dráhy, což není nic nebezpečného. Směr větru je velmi dobře patrný na poloze větrného pytle (ukazatele směru větru) viditelného v 19. sekundě videa. Tomu odpovídá i fakt, že letadlo nevymezovalo snos proti bočnímu větru ani při prvním a ani při druhém přistání,“ uvedli pro iDNES.cz znalci.

Náročná přistání

  • Situace na tomto videu vlastně nebyla nijak extrémní. Pokud chcete vidět zajímavá přistání při bočním větru (crosswind landing), podívejte se na tato videa.
  • Ale i na přistání v bočním větru piloti jsou piloti cvičení.

Podle nich tedy letadlo - korektně řečeno – neudělalo klasický „go around“, ale spíše „touch and go“. Rozdíl je v tom, že při „go around“ se pilot rozhodne nepřistát, přidá plyn, vystoupá a buď se rozhodne pro opakované přistání nebo odletí na jiné letiště, například v případě špatného počasí. Manévr „touch and go“, ke kterému v tomto případě došlo, kdy se letadlo dotklo podvozkem dráhy, je používán spíše při nácviku přistání.

„Pokud se nejednalo o výcvikový let, ale ví se, že to byl běžný let s cestujícími (z videa to nelze poznat), pak zřejmě došlo k tomu, že pilot z nějakých důvodů (špatný odhad, nedostatečná viditelnost, snaha vymezit snos bočního větru, který v té chvíli ale nefoukal, atd.), přistál do levé část dráhy a teprve po doteku se zemí tento problém vyřešil tím, že přistání opakoval – „touch and go“,“ vysvětluje pilot a publicista Jiří Pruša. Podle něho je možné, že toto řešení zvolil proto, aby se vyhnul smyku, do kterého by se mohl dostat při korekci směru na mokré dráze. Podvozek má při silném dešti logický menší přilnavost k dráze a mohl by se při změně směru směrem ke středu dráhy na velké rychlosti dráhy dostat do smyku.

Každopádně vám přejeme samé dobré lety a hladká přistání!

Podívejte se na jedno z etrémnějších přistání na videu z roku 2013 z letiště v Birminghamu

Autor:


Témata: Manchester


Nejčtenější

Největší problémy způsobily kontroly na hraničním přechodu Bregana-Obrežje mezi...
Kudy pojedete do Chorvatska? Vyberte nejoblíbenější trasy, prověříme je

Tak jako každý rok se i letos chystá redakce MF DNES a iDNES.cz prověřit úskalí a nesnáze na silnicích do Chorvatska, kterými o letních měsících cestují...  celý článek

Šlápoty - Jarmila Očásková, Věra Komárková, Květa Tarantová, Zdena Opatrná
Osudu navzdory. Odvážné Češky cestovaly mezi válkami i za komunistů

Seděli spolu u stanu uprostřed Sahary, psal se rok 1933, za sebou už měli velkou část Afriky a Eva Elstnerová směrem ke svému manželovi Františkovi prohodila:...  celý článek

Tradiční Jízda králů je zapsaná i na seznamu UNESCO. Symbolickou vládu převzal...
Na krála, matičko! Na krála! Vlčnov ukázal, co skrývá kulturní dědictví

Tradiční Jízda králů, zapsaná na seznamu kulturního dědictví UNESCO, o víkendu přilákala do malé obce na Slovácku tisíce lidí z celé země i zahraničí....  celý článek

Turisté na Karlově mostě v Praze (ilustrační snímek)
Praha je v počtu letních rezervací na Airbnb devátá na světě

České hlavní město bude letos podle aplikace Airbnb patřit mezi desítku turisticky nejžádanějších měst na světě. Podle počtu rezervací na léto se Praha...  celý článek

Týmu speleologů a potápěčů v čele s Polákem Krzysztofem Starnawskim se podařilo...
VIDEO: Robot natočil hlubiny Hranické propasti, rekordu padl za oběť

Robot, který se loni v září v Hranické propasti ponořil do hloubky 404 metrů a získal pro ni titul nejhlubší zatopené jeskyně světa, zůstává v hlubinách už...  celý článek

Další z rubriky

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

V pevnosti Boyard, dlouhé 61, široké 31 a vysoké 20 metrů, konalo službu 250...
Historickou pevnost Boyard vlastnil i zubař, zachránila ji televize

Pevnost Boyard, která se ve tvaru oválného prstence zvedá uprostřed moře naproti francouzskému atlantskému pobřeží, proslavila po celém světě televizní hra. A...  celý článek

Laguna Kunturiri
Putování Tibetem Jižní Ameriky. Horská Bolívie na vlastní kůži

Bolívii se někdy přezdívá “Tibet Jižní Ameriky”, protože její značná část včetně největšího města La Paz leží na náhorní plošině Altiplano. A první měsíc jsem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.