Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sledujte, jak letadlo přerušilo přistání poté, co se už dotklo země

aktualizováno 
Z pohledu odborníků je to vlastně běžná situace, ale kdo má strach z letecké dopravy, ať se radši nedívá. Letečtí nadšenci natočili minulou sobotu na letišti v Manchesteru napínavý pokus o přistání letadla společnosti Aer Lingus. Letoun typu ATR 72 se už dotkl země, poté ale opět vzlétl vzhůru.

Letadlo irské letecké společnosti Aer Lingus na pravidelné lince z Dublinu pak po deseti minutách úspěšně napodruhé přistálo, uvedl deník Manchester Evening News.

Některé britské zpravodajské servery, které video zveřejnily, označily za příčinu nedokončeného prvního přistání velmi silný vítr. Pilot podle nich použil manévru go around s přerušeným přistáním a návratem na „vyčkávací kolečko“.

Faktem je, že pokud se na video dívá laik, záběry se jeví dramaticky a vítr je tam v poryvech slyšet. Zeptali jsme se proto českých leteckých expertů, jak by situaci na videu, které se stalo v posledních dnech hitem sociálních sítí, okomentovali.

Vítr příčinou nebyl, shodli se čeští piloti

Pilot Jiří Pruša a pilot-instruktor Miloš Dermíšek se po zhlédnutí videa shodli na tom, na letišti nefoukal prakticky vůbec boční vítr. „Letadlo přistávalo do protivětru, který foukal téměř v ose dráhy, což není nic nebezpečného. Směr větru je velmi dobře patrný na poloze větrného pytle (ukazatele směru větru) viditelného v 19. sekundě videa. Tomu odpovídá i fakt, že letadlo nevymezovalo snos proti bočnímu větru ani při prvním a ani při druhém přistání,“ uvedli pro iDNES.cz znalci.

Náročná přistání

  • Situace na tomto videu vlastně nebyla nijak extrémní. Pokud chcete vidět zajímavá přistání při bočním větru (crosswind landing), podívejte se na tato videa.
  • Ale i na přistání v bočním větru piloti jsou piloti cvičení.

Podle nich tedy letadlo - korektně řečeno – neudělalo klasický „go around“, ale spíše „touch and go“. Rozdíl je v tom, že při „go around“ se pilot rozhodne nepřistát, přidá plyn, vystoupá a buď se rozhodne pro opakované přistání nebo odletí na jiné letiště, například v případě špatného počasí. Manévr „touch and go“, ke kterému v tomto případě došlo, kdy se letadlo dotklo podvozkem dráhy, je používán spíše při nácviku přistání.

„Pokud se nejednalo o výcvikový let, ale ví se, že to byl běžný let s cestujícími (z videa to nelze poznat), pak zřejmě došlo k tomu, že pilot z nějakých důvodů (špatný odhad, nedostatečná viditelnost, snaha vymezit snos bočního větru, který v té chvíli ale nefoukal, atd.), přistál do levé část dráhy a teprve po doteku se zemí tento problém vyřešil tím, že přistání opakoval – „touch and go“,“ vysvětluje pilot a publicista Jiří Pruša. Podle něho je možné, že toto řešení zvolil proto, aby se vyhnul smyku, do kterého by se mohl dostat při korekci směru na mokré dráze. Podvozek má při silném dešti logický menší přilnavost k dráze a mohl by se při změně směru směrem ke středu dráhy na velké rychlosti dráhy dostat do smyku.

Každopádně vám přejeme samé dobré lety a hladká přistání!

Podívejte se na jedno z etrémnějších přistání na videu z roku 2013 z letiště v Birminghamu

Autor:




Nejčtenější

Google Street View nově umožňuje i výlet až na oběžnou dráhu Země.
Google míří do vesmíru. Na Street View můžete projít už i ISS

Služba Google Street View už pokrývá obrovské množství ulic i prostor v mnoha státech světa. Teď se dostává až na oběžnou dráhu. Nově totiž umožňuje projít se...  celý článek

Festival světla Signal 2014
Lákadlo pro turisty. Pražský festival světla sbírá ocenění po celém světě

Signal festival patří po několika letech k největším kulturním událostem v České republice. Do seznamu prestižních akcí ze všech koutů světa jej teď zařadil i...  celý článek

Hřebenovka přes Orlické hory je nenáročná trasa, která sice dokáže i trochu...
OBRAZEM: Nudíte se? Projděte se v létě po hřebenech Orlických hor

Hřebenovka přes Orlické hory je nenáročná trasa, která sice dokáže i trochu zatopit, ale převážně jde o parádní relax. Projdete se botanickou zahradou a...  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Focení pomocí selfie tyče (ilustrační snímek)
Italský Milán brojí proti nevhodnému chování turistů, zakázal selfie tyče

Jaký byl život před propuknutím epidemie „selfíček" zveřejňovaných na sociálních sítích, začínají zjišťovat turisté přijíždějící do italského Milána. Toto...  celý článek

Další z rubriky

Pláž Maho na ostrově Svatý Martin nabízí dechberoucí podívanou
Stačilo málo. Oblíbený adrenalin na Svatém Martinu tentokrát zabíjel

Asi těžko byste hledali někoho, kdo tráví dovolenou na karibském ostrově Svatý Martin a nešel by se podívat na pláž Maho, kde těsně nad hlavami turistů...  celý článek

V poledním slunci jsou prašné uličky Chinguetti liduprázdné. Jen občas jeviště...
Reportáž ze země, kam asi nikdy nepojedete na dovolenou. Ale můžete

Několikrát byla vyhodnocena jako jedna z nejméně navštěvovaných zemí světa, kde prý kromě hromad písku nic není. Snad právě tato reputace nás nakonec k...  celý článek

Panorama severním směrem: observatoř, Yake (světle zelený vrchol uprostřed),...
Tiché hory a léčivá koupel. Nádherný výšlap nejvyšší silnicí Japonska

Typická představa o Japonsku jsou nekonečné přelidněné metropole. Ovšem dominantní plochu této technologické velmoci ve skutečnosti zaujímají těžko obyvatelné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.