Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Let na větroni nebo rogalu pro každého. Tahle akce vás nadupe energií

aktualizováno 
Chcete utéct z Prahy a dopřát si skvělý adrenalinový zážitek? My jsme vyzkoušeli let větroněm a motorovým dvoumístným rogalem a byla to paráda! Stačí zajet na polní letiště v Havlíčkově Brodě, kde má svůj druhý domovský přístav Aeroklub Praha Letňany.

Létající motorka. Takhle se sedí na dvoumístném motorovém rogalu. | foto: Archiv autora, Petr Pravda,  iDNES.cz

Aeroklub Praha Letňany provozuje v Havlíčkově Brodě většinu svého bezmotorového létání, v Praze je totiž na větroně moc velký provoz. Teď tam dokonce na vlastní náklady postavili a slavnostně otevřeli i moderní hangár pro malá letadélka, což v českém amatérském letectví nemá obdoby.

Start jako v raketoplánu

Zkusil jsem let větroněm a jako zlatý hřeb dne motorové dvoumístné rogalo. Jedno bylo lepší než druhé, ale zejména s rogalem jsem zažil přímo neskutečnou zábavu.

Fotogalerie

Ale pěkně popořádku. Začínám, poprvé v životě, dvoumístným větroněm typu Blaník, taženým na startu navijákem ze země. Jako host se kurtuji překvapivě na přední sedačku, za mne si sedá zkušený pilot Karel Douda. Být vpředu je nezvyklý pocit, který se umocní při startu, jenž je asi největším zážitkem celého letu.

Pomáhat u toho musí dva asistenti, kteří drží křídla letadla, aby se nerozbila o zem. Větroň se dává do pohybu. Nejprve trochu drncá po trávě letišťátka, pak zrychluje, zrychluje, až se najednou jako raketa odlepí od země a obrovskou rychlostí stoupá téměř kolmo vzhůru k nebi.

V jeden okamžik si připadám jako při startu raketoplánu. Letoun se celý třese a já se modlím, abychom se nezřítili zády zpátky k zemi. Tak tohle byste od větroně nečekali.

Naštěstí to netrvá dlouho. Snad v nejhorší okamžik se náhle uvolní tažné lano a větroň se překlápí do vodorovné, relativně přijatelné letové polohy. Svět se rázem mění. Všechno kolem se ztiší, je slyšet jen svištění, jak obtéká vzduch kolem trupu a křídel. Z hororu se stává téměř idyla a neskutečná krása.

Vzhůru do nebes. Autor ve větroni Blaník těsně před startem.

Vzhůru do nebes. Autor ve větroni Blaník těsně před startem.

Hledání proudu

Karel Douda začíná hledat stoupací proudy. "Najít a chytit ten správný je jedno z největších umění bezmotorového létání," říkal mi. Nám se to v ne zrovna ideálních podmínkách na chvíli daří. Najednou cítím vztlak a letoun začíná krásně stoupat v dokonalých kružnicích. Zkušený pilot mi přitom vysvětluje finesy pilotáže a hlavně zdůrazňuje, že větroň dává ty nejlepší základy pro létání.

"Jste O. K.?" ptá se starostlivě Karel Douda na stav mého žaludku. Když přitakám, navrhuje, že si dáme pár ostřejších zatáček, při nichž staví letoun skoro na křídlo.

Další úžasný pocit. Ale času zase není tolik. Brzy se začínáme snášet k zemi. "Přistání je další veledůležitý manévr. Je třeba ho dobře načasovat. Přistát se dá jen jednou, větroň nepromíjí chyby," vysvětluje Karel Douda a předvádí ukázkový dosed.

Stoupáme

Stoupáme

Hladké přistání

Hladké přistání

Na rogalu jako na motorce

Může se hodit

KOLIK ZA TO
Seznamovací let na motorovém rogalu je zhruba hodinový a stojí 2 450 Kč. Vlek ve větroni lze pořídit za 1 200 Kč. Výcvik v bezmotorovém létání stojí kolem 35 000 korun a lze ho při troše snahy absolvovat za půl roku.
Více informací na www.akletnany.cz

Vyhlídkové lety jsou možné i ve většině ostatních aeroklubů, kterých je u nás několik desítek.Je jich seznam je k dispozici například na www.flight.cz

Na ploše letiště jen taktak stačím poděkovat, vydechnout si a je tu další let, tentokrát s motorovým rogalem. Na zemi to působí trochu divně. Velký rozdíl oproti větroni, kde člověk sedí obklopen pevnou kostrou letounu a připadá si nezvykle bezpečně. Tady je to od začátku jako na motorce, jen sedím tentokrát jako druhý a k tomu nezvykle vysoko. Musím se pořádně nabalit, aby mi nebyla zima, ukurtovat se a nakonec si narazit helmu, která má zabudované dorozumívací zařízení s pilotem.

"Hlavně pozor, ať vám něco neupadne a nevlítne to do vrtule," říká mi přes "interkom" další zkušený pilot, kterého dostávám, Petr "Med" Chvojka, mistr Evropy a letecký instruktor. Pak nahazuje motor Rotax a rozjíždíme se po letišti.

Skoro nemůžu uvěřit, že se tahle příšerka, poháněná vzadu velkou vrtulí, zvedne k nebesům. Ale ona se zvedne, a to tak, až mě to v jednu chvíli skoro mrzí. Mám pocit, že se to celé převrhne a já vypadnu z popruhů na zem. Raději se držím pilota. Teprve po chvíli si zvykám a začínám si to víc užívat.

Na obloze je to jen nepatrná tečka, zážitek ale obrovský.

Na obloze je to jen nepatrná tečka, zážitek ale obrovský.

Motor rogala

Motor rogala

Já se vznáším, já si létám...

Petr Chvojka ukazuje, jak se létají soutěže na orientaci a čas podle mapy. K tomu máme krásné výhledy, jež korunuje oblet hradu Lipnice. V jeden okamžik zkoušíme i nouzové přistání bez motoru, pak ho pilot znovu nahazuje a zase stoupáme vzhůru.

Tohle je paráda. Umím si představit, jak takhle létám každý den po práci...

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Vltava v těchto dnech teče rychle. Jez ve Zlaté Koruně prověří vodáky na...
PŘÍMÝ PŘENOS: Podívejte se na sjíždění jezu Zlatá Koruna na Vltavě

Vodácká sezóna je již v plném proudu a řeky se těší na prázdninový nápor vodáků. Pokud právě sedíte u počítače, můžete se zchladit sledováním vodáků na jezu...  celý článek

Vodáci mají šanci zajistit si splutí nejkrásnější části Vltavy.
O splutí Teplé Vltavy za 500 korun je zájem, zdražení vodáky neodradilo

Zájem o splouvání Teplé Vltavy, která vede šumavským národním parkem, neklesl ani poté, co letos musí zájemci za plavbu zaplatit více než loni. Úsek mezi...  celý článek

Hřebenovka přes Orlické hory je nenáročná trasa, která sice dokáže i trochu...
OBRAZEM: Nudíte se? Projděte se v létě po hřebenech Orlických hor

Hřebenovka přes Orlické hory je nenáročná trasa, která sice dokáže i trochu zatopit, ale převážně jde o parádní relax. Projdete se botanickou zahradou a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.