Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Alpy i Jadran z nebe: Nad letní rezidencí Tita i pod velkým airbusem

  14:10aktualizováno  14:10
Ostrovy Brioni, na nichž měl svou letní rezidenci jugoslávský vládce Tito a své dovolené tu trávily hvězdy jako Sophia Lorenová, Gina Lolobrogida či Richard Burton čekaly po přeletu Alp pilota Jiřího Prušu. První den letecké expedice Ostrovy Jaderského a Egejského moře se mu vydařil.

Po startu z dráhy 24 letiště Dlouhá Lhota u Příbrami do poslední etapy expedice Evropské ostrovy z nebe jsem vystoupal do 3500 stop, brzy mě čekalo podstatně větší stoupání. Nejdřív nad Šumavou, ale hlavně potom nad Alpami. 

Evropské ostrovy z nebe knižně

Za Příbramí jsem se musel vyhnout vojenskému prostoru v Boleticích, který byl včera dopoledne aktivní. Přehoupl jsem se s Dynamikem přes Šumavu a pode mnou se otevřelo údolí Dunaje, které bylo až k Alpám pokryté nízkou bílou oblačností. Alpy z ní ale majestátně vystupovaly nad obzor a mraky nad nimi nebyly žádné. Skvělé! Z počasí nad evropskými velehorami jsem měl docela obavu, tak jsem ji mohl s klidem zažehnat. 

Míjím Linec a mířím k horám. Nad nimi jsem zažil docela impozantní věc. Východně od Klagenfurtu nade mnou přeletěl airbus. Rozdíl mezi námi byl jen 600 výškových metrů, což při velikosti Airbusu není vpravdě moc. Naštěstí mě včas varoval dispečer, tak jsem si mohl jen v klidu užít tuhle zajímavou situaci. zónu jeho letiště. Postupně stoupám tak, abych nad Alpami byl ve správný čas už ve 12 500 stopách. Trochu mě tu pozlobil autopilot, vyžádal si trochu ruční pomoci. Ale nic nezvladatelného, můžu dál mířit k dnešnímu cíli. 

Ostrovy Jaderského a Egejského moře

Sledujte už čtvrtý díl unikátního projektu ve speciálu na Cestování iDNES.cz

Ostrovy Jaderského a Egejského moře

Ostrovy Jaderského a Egejského moře

Po půlhodině letu nad Alpami se přede mnou otevřela imponující scenérie jaderského pobřeží a moře s obzorem zavinutým v oparu dálky. Začal jsem přes italský Terst pomalu klesat k letišti Portorož. Doletěl jsem až nad moře a zařadil se do polohy po větru pravého okruhu dráhy 33. O chvíli později jsem sedal na příjemné letiště s restaurací na terase, kde jsem hodinku relaxoval a vyřídil pár mailů. Počasí bylo bezvadné, venku se sedělo moc příjemně. 

Poté jsem nasadil všechny tři kamery a připravil fotoaparát na cestu kolem poloostrova Istrie směrem k ostrovu Malý Lošinj v Chorvatsku. Před levým křídlem Dynamicu se postupně objevovala známá a půvabná městečka západního pobřeží Istrie. Umag, Novigrad, Poreč, Visar, Rovinj, Pula. Přeletěl jsem je v rychlém sledu, můj hlavní dnešní cíl je totiž souostroví Brioni. Soustroví historicky patřilo jak starověkému Římu, tak Benátkám, Rakousku, Napoleonské Francii i Itálii. 

Fotogalerie

V 90. letech 19. století koupil souostroví vídeňský podnikatel, který z něj vytvořil lázeňskou oblast navštěvovanou vídeňskou smetánkou i světovou aristokracií. Po krachu na New Yorské burze v roce 1929 resort zkrachoval a pan majitel spáchal sebevraždu. Následně ostrovy převzala Itálie a držela je až do roku 1943, kdy je obsadilo Německo. 

V roce 1945 se pak ostrovy staly součástí Jugoslávie a maršál Tito si z nich udělal svou osobní letní rezidenci. Nám dobře známý slovinský architekt Jože Plečnik zde navrhl pro Tita také jeho pavilon. Tita na Brioni navštívilo kolem 100 hlav států. 

Pilot Jiří Pruša

pilotuje malá sportovní letadla již řadu let. S iDNES.cz spolupracuje už delší dobu. Nyní z nebe mapuje evropské ostrovy

Společně s režisérem Petrem Nikolaevem připravuje filmovou epopej o čsl. legionářích

Více o Jiřím Prušovi na webu www.prusa.org

Jiří Pruša, bloger iDNES.cz a pilot malého letadla

K tomu za ním přijížděly globální celebrity jako Elisabateh Taylor, Richard Burton, Sophia Loren, Carlo Ponti, Gina Lolobrigida a další. Po smrti Tita v roce 1980 byly ostrovy prohlášeny za národní park. Proto jsem se musel držet ve výšce nejméně 1500 stop.

Jak můžete vidět na naší on-line mapě, ostrovy jsem obletěl doslova několikrát ze všech stran, a tak jsem se tu trochu zdržel. Nejvyšší čas k pokračování na místo mého dnešního noclehu, ostrov Lošinj. Letiště tu zavírá ve čtyři hodiny a hodiny ukazovaly už čtvrt na čtyři. Přes Kvarnerský záliv a ostrůvky Unije a Srakane a jsem doletěl až k letišti Mali Lošinj a nasadil na přistání na dráhu 02. 

Vše proběhlo hladce, jen jsem po výstupu z letadla jsem zjistil, že mi chybí zadní kamera. Kdy se ztratila nevím, protože let byl zcela klidný. Mrzí mě to, protože záběry kamery pod trupem letadla jsou někdy velmi zajímavé. Pokud neseženu náhradu, budeme se tedy muset spokojit s videi bez záběrů zadní kamery. Protože Chorvatsko ještě není v Schengenu, musel jsem splnit předpisy. Najít ale někoho, kdo by také toužil po splnění administrativní povinnost, nebylo jen tak. Nakonec našel schovanou v jakési boudě jenom mladou policistku, které jsem vnutil svůj pas. Pak už jen sehnat taxi a vzhůru do krásného malého přístavu. 

Autor:




Nejčtenější

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Poznejte genius loci hornických Katovic

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Vodáci mají šanci zajistit si splutí nejkrásnější části Vltavy.
O splutí Teplé Vltavy za 500 korun je zájem, zdražení vodáky neodradilo

Zájem o splouvání Teplé Vltavy, která vede šumavským národním parkem, neklesl ani poté, co letos musí zájemci za plavbu zaplatit více než loni. Úsek mezi...  celý článek

Kolona na francouzské dálnici před terminálem Eurotunelu. Stojící a...
Evropu čeká dopravně nejnáročnější víkend. Vyražte v úterý, radí autokluby

S mnohahodinovými kolonami a dopravně nejvypjatějším víkendem léta musí počítat Češi, Němci nebo Rakušané, kteří se o víkendu vydají na cestu k Jaderskému...  celý článek

Další z rubriky

Hory kolem karpatského údolí Oltului
Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další dva lidi včetně vojenského kontrolora,...  celý článek

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...
Pruša letí k nejzápadnějšímu bodu Evropy, sám stovky kilometrů nad mořem

Vlakem dojel na nejvýchodnější bod Euroasijské pevniny, teď doletí na její nejzápadnější výspu. Jiří Pruša vyráží na další leteckou expedici, tentokrát směr...  celý článek

Jiný způsob létání…. Vírník.
Pro nouzové přistání na moři Pruša pořídil pilu. Na Azory nedorazil

V letecké expedici Azorské ostrovy došlo hned na začátku k zásadnímu zlomu. Počasí, zejména prudký vítr na Madeiře, znemožnil Jiřímu Prušovi přelet na Madeiru...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.