Legenda světových túr. GR20 napříč Korsikou

Drsné hory, tyrkysové moře, ale i dopravní značky rozstřílené jako řešeto. To je Korsika, čtvrtý největší ostrov Středomoří. Právě tudy prochází jedna z nejkrásnějších, a zároveň nejtěžších turistických stezek světa. Legendární Grande Randonnée 20, neboli GR20.

Legendární GR20 napříč Korsikou: na téměř 200 km vás čeká převýšení přes 10 000 m | foto: Profimedia.cz

Do země prostřílených značek

Úzká silnice se kroutí jako nekonečný had a zaříznutá do strmých strání stoupá kamsi vzhůru do neustále houstnoucí mlhy. Když konečně autem vysupíme do nejvyššího bodu, ocitáme se ve zcela jiném světě, než který jsme před hodinou opouštěli – sluncem vyhřáté pláže vystřídalo drsné horské počasí, vzduchem poletují drobné kapičky deště a chladný vítr nás nutí obléknout si teplé oblečení.

Jsme v jednom z nejvýše položených horských průsmyků Korsiky, pojmenovaném po majestátních skalních věžích Col de Bavella. Ač turisticky toto místo patří mezi velice populární, teď na konci října tu jsme sami. Jen mezi staletými borovicemi za hradbou mlhy prosvítá silueta restaurace a horské ubytovny.

Korsika, G20, Col de Bavella

Několik mužů uvnitř zjevně patří k místním a naším příchodem jsme je očividně vytrhli z poklidu právě končící sezony. Dorozumět se se zamračeným majitelem anglicky nepřipadá vůbec v úvahu, a tak lámanou francouzštinou domlouváme přespání v levné ubytovně v suterénu restaurace a objednáváme večeři.

Za zlověstných zvuků broušení nožů, vycházejících z kuchyně, přemýšlíme s kamarádem u vína o tom, zda jsme se náhodou neocitli v jedné z bašt Korsické fronty národního osvobození – ilegální strany, nechvalně proslulé bombovými útoky a vraždami politických odpůrců.

Reálné nebezpečí sice turistům a cizincům na Korsice nehrozí, ale před agresivními projevy nacionalismu oči zavřít nelze. Například nelze přehlédnout jako cedník prostřílené dopravní značky (v posledních letech už jen přestříkávané nápisy FLNC), upozorňující na nekorsické názvy měst a obcí. Státní úřady si evidentně "doporučení" nacionalistů berou k srdci, a tak je většina názvů uváděna ve francouzské i korsické podobě.

Korsickou magistrálou

Druhý den mlha mizí a nám se naskýtá nádherný pohled na skalní věže Bavelly, zvedající se přímo nad stejnojmenným sedlem. V plánu máme celodenní túru po legendární transkorsické pěší trase s poněkud nepoetickým názvem GR20.

Přechod Korsiky po "Grande Randonnée 20" patří nejenom mezi nejhezčí, ale také nejtěžší světové túry – na téměř dvě stě kilometrech mezi městečky Calenzana a Conca každý nastoupá přes 10 000 metrů převýšení, a tak zdolání celé její délky vyžaduje minimálně 15 dní.

Zkratka GR pochází z francouzského "grande randonnée" neboli velká cesta. "Gé er dvacítka" skutečně svou velikostí a délkou konkuruje nejdelším evropským a světovým stezkám – protíná Korsiku od severozápadu na jihovýchod, přičemž sleduje hlavní hřeben a těsně se přimyká k nejvyšším vrcholům.

Trasa vede po celé délce odlehlými horami a jen na několika málo místech přechází silnici a přibližuje se k civilizaci.

Korsika, na GR20

Korsika, Bavella

Korsika, G20

Pralesem macchií

Jsme v části magistrály, kde trasa křižuje sedlo Bavella ve své nejjižnější části a směřuje k chatě Refuge d´ Asinao. Tam hodláme strávit následující noc.

Traverzujeme strmým svahem a procházíme hustými porostem sahajícím až po naše hlavy. Jsou to legendární macchie – společenstvo pichlavých keřů a vonných bylin, rostoucí v pobřežních oblastech a na horských stráních až do nadmořské výšky okolo 1 500 metrů. Vedle sebe tady rostou keříčkovité růže, kručinka, vřes, jahodník, levandule, rozmarýn, máta, tymián, šalvěj, jalovec, vavřín, cesmína a mnoha dalších druhů rostlin.

V závislosti na přírodních poměrech může být macchie nízká nebo až 4 m vysoká, vždy je však trnitá a neproniknutelná. Nezaměnitelná vůně miliard květů macchií je tak intenzivní, že ji můžeme cítit na moři ještě dříve, než se Korsika vynoří z oparu.

Neprostupnost macchií využívali v minulosti ti, kterým se stala nějaká křivda a vzali spravedlnost do svých rukou. Vykonavatel práva vendety (krevní msty) se totiž před hněvem příbuzných oběti musel ukrývat, k čemuž byly neproniknutelné macchie ideální. Muže na útěku málokdy někdo zradil a vesničané, přestože mnozí s počínáním utečenců zrovna nesouhlasili, jim dokonce nosili jídlo a oblečení. Známý korsický psanec Antonio Bellacoscii se prý takto v macchiích skrýval neuvěřitelných čtyřiašedesát let.

Po hodince traverzování macchie mizí a my v kamenitém terénu ostře zahýbáme a stoupáme k úzkému žlebu mezi první a druhou věží Bavelly. Před námi se rozprostírá nezaměnitelné panoráma skalních věží, nad nimiž vzduchem krouží kavčata žlutozobá a kdesi dole ve škvírách hučí horský potok. Až pozdě večer nás vítá kamenná chata, choulící se pod nejjižnější korsickou dvoutisícovkou Monte Incudine.

Korsika, G20, Punta di i Paliri

Punta di i Paliri

Korsické kaňony

Po návratu z túry na nás čeká místní průvodce s autem plným vybavení na kaňoning. Paul bydlí ve vzdálené Evise, zdejší kaňony v okolí Bavelly však zná jako svoje boty. Podle jeho slov jen málokde jinde v Evropě najdeme tolik terénů pro kaňoning jako na Korsice. Zdejší strmé žulové hory s dravými potoky a říčkami jsou pro vodymilovné průzkumníky jako stvořené.

Jedna z nejznámějších a nejhezčích lokalit leží necelých deset kilometrů od sedla Bavella a jmenuje se Purcaraccia. Cesta k potoku začíná v ostré zatáčce silnice, kde najdeme úzkou pěšinu, která po 10 minutách chůze ve stínu keřů a borovic vyústí na úzký chodník s výhledy na protilehlý hřeben.

Po asi půl hodině staneme u první nádherné kaskády a uhlazené skluzavky, které přírodní síly vytvořily za staletí v tvrdé žule. Pro průchod kaňonem se nám teď bude hodit horolezecké vybavení, které vláčíme v pytlích na zádech.

Cestou dolů si plnými doušky užíváme plavání, skoků, skluzavek a také 50 metrů dlouhého slanění kolmé skály.

Kdo se nechce soukat do neoprenu a vázat se na lano, toho čeká příjemné překvapení hned v sousedním údolí. Průzkum známých kaskád Polischellu nevyžaduje ani průvodce ani speciální vybavení – stačí plavky a boty do vody. Zastavíme u mostu přes potok a po deseti minutách chůze lesem dojdeme k prvnímu jezírku s vodopádem.

Voda je křišťálově čistá a v horkých letních dnech velmi osvěžující. Dříme-li ve vás duše dobrodruha-objevitele, můžete se vydat dále proti proudu potoka a prozkoumat dalších asi čtrnáct kaskád. Jedná se o jakousi "plaveckou túru", zpestřenou při zdolávání vodopádů lezeckými partiemi. Odměnou za úsilí a mokré boty jsou nádherná zastavení v jedinečném koutu Korsiky.

Korsika

Korsika, na GR20

Korsika, směrovka GR20

Nejhezčí pláže

Jaká by to ale byla návštěva ostrova, kdybychom se nezastavili u pobřeží! Opouštíme tedy hory a sjíždíme do malebného městečka Porto-Vecchio. Letní nápor turistů už i tady opadnul, a tak na nás dýchne atmosféra klidného přístavu chystajícího se na zimní spánek.

Ačkoliv do konce října zbývá pár posledních dní, sluníčko pěkně hřeje a moře je podle recepční v našem hotelu stále teplé. Vyrážíme tedy k prý nejhezčí korsické pláži Palombaggia. Dlouhá pláž s bělostným pískem a dunami je považována za nejhezčí nejenom na Korsice, ale dostává se na přední příčky i v Evropě.

Korsika, pláž Palombaggia

Jsme tu sami a ani trochu se nám nechce věřit, že v hlavní sezoně tohle bohem zapomenuté místo odolává náporu tisíců návštěvníků. Pláží však na celém ostrově leží stovky a každý si může podle chuti vybrat tu svou.

Některé jsou snadno dostupné autem, za jinými se ale musíme prodírat macchiemi několik stovek metrů. V takto utajených zátokách potom můžeme v klidu lenošit na písku nebo na skalách a naslouchat šplouchání Ligurského moře.

Bílá perla Korsiky

Přejíždíme na samý jižní cíp ostrova, kde končí nejenom korsický ostrov, ale pomalu i naše putování po tomto nádherném koutu Středomoří. Pouhých 12 kilometrů nás dělí od  břehů Sardinie, jejíž břehy se na obzoru vynořují v oparu. Stojíme na šedesát metrů vysokých vápencových útesech, kde se rozprostírá jedinečné Bonifacio – bílá perla Korsiky a bezesporu jedno z nejhezčích měst ostrova.

Korsika, útesy poblíž města Bonifacio

Pod hradbami, sevřen bílými vápencovými skalami, leží jeden z nejmalebnějších přístavů ve Středomoří, kam se prý před bouří kdysi ukryl sám Odysseus. Tehdejší obyvatelé však holdovali kanibalismu, a tak se bájný hrdina i se svou flotilou raději vrátil zpět na moře.

Do města však vede ještě jeden vchod – na jižní straně stoupá od moře do kolmých útesů vytesané schodiště, zvané schody krále Aragonského. Podle legendy bylo prý zbudováno za jedinou noc!

Z přístavu stoupáme po strmé ulici na útesy a ocitáme se v labyrintu uliček a domů, z nichž mnohé leží na samém okraji nad mořem převislého útesu. Domy s úzkými točitými schody a malými okny připomínají kompaktní pevnosti a v podstatě i jakýmisi opevněními bývaly, neboť v tehdejších dobách tvořily poslední linií obrany před středomořskými piráty.

Sedáme ke stolu jedné z posledních otevřených kaváren, objednáváme "kafe olé" a na otevřené terase pozorujeme hejna racků, kroužících v zapadajícím slunci nad útesy. Jednou se sem určitě zase vrátíme!

Jak se tam dostat
Doprava na Korsiku  je ideální vlastním autem po trase Praha - Insbruck - Verona - Livorno, z Prahy počítejte při dodržování max. rychlosti 130 km/hod. s cca 16 hodin jízdy včetně krátkých přestávek. Pokud jedeme po této trase, můžeme cestou navštívit i další zajímavá místa, jako např. šikmou věž v Pise nebo Veronu. V Itálii a Rakousku je na dálnicích potřeba počítat s mýtným.
Autobus z Brna a Prahy do Livorna odjíždí jednou týdně, na Korsiku jezdí rovněž mnoho českých cestovních kanceláří. Doprava na ostrov linkovým letadlem je také možná, je ovšem kvůli nutnosti několikrát přestupovat poměrně drahá.

Trajekty
lodě společností Moby Lines a Corsica Ferries vyplouvají z italských měst Janov, Livorno, La specia a Piombino; plavba trvá 3,5 hod. (z Janova 8 hod.). Pro nejvyšší  sezonu (červenec-srpen) je nutné zarezervovat místo pro automobil (po internetu nebo v některé z českých CK). Cena zpátečního lístku za dvě osoby a auto je v nejvyšší sezoně okolo 100 EUR (speciální tarif bez možnosti storna). Rezervace na internetu jsou možné na www.moby.it nebo www.corsica-ferries.de.

Doprava po ostrově
po Korsice je nejvhodnější pohybovat se vlastním dopravním prostředkem, jímž může být osobní automobil, motocykl nebo jízdní kolo (s horskými převody). Při jízdě autem je potřeba věnovat zvýšenou pozornost úzkým silnicím, dlouhým a prudkým klesáním a také horkokrevným korsickým řidičům. Hustota provozu však není velká, a tak není čeho se příliš obávat.
Vzhledem k tomu, že jsou na Korsice "docela činní" místní nacionalisté, často se stává, že nápisy při vjezdu do obcí nebo na odbočkách mají zamalovanou francouzskou verzi názvu, přičemž korsická verze se často od francouzské dosti liší.
Veřejná doprava je na ostrově málo frekventovaná a drahá, v podstatě jedinou možností je využít železnice spojující Bastii a Ajaccio.

Ubytování
v turistických centrech najdeme pestrou nabídku hotelů a privátů, po celé Korsice potom množství velmi kvalitních kempů; ceny kempů se pohybují okolo 5-10 EUR za osobu, pokoj v tříhvězdičkovém hotelu pořídíme od 50 do 100 EUR. Stanování "na divoko" je přísně zakázané a vzhledem k nebezpečí požárů v letních měsících i tvrdě trestané policií.

Ceny potravin jsou na Korsice v průměru asi o 10% vyšší než na kontinentu; levné je zejména místní víno, sýry, pečivo a ovoce.

Mapy a průvodce
pro autoturistiku je ideální mapa v edici Michelin ,,Corse" 1:200.000. U nás se dají pořídit i mapy v měřítku 1:100 000, které jsou ale poměrně nepřehledné a pro pěší turistiku v horách málo podrobné. Pro vysokohorskou turistiku jsou ideální mapy v měřítku 1:25 000, které lze zakoupit na Korsice.
Z průvodců lze doporučit "červeného" kapesního průvodce Rother: Korsika (Klaus Wolfsperger) z nakladatelství Kletr freytag&berndt, který obsahuje kromě užitečných informací i návrhy a popisy 50 kratších túr. Korsiku svými průvodci pokrývají i osvědčená nakladatelství, jako je např. Lonely Planet a Rough Guides.

Autor článku Jan Hocek je fotograf a nezávislý publicista. Je autorem knihy Nejhezčí túry světa. Najdete v ní reportáže a fotografie z osmnácti nejhezčích světových túr pěti kontinentů  – od Aljašky po Nový Zéland - včetně map a praktických rad. Více o autorovi na http://www.hocek.cz/.

Nejhezčí túry světa

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...