Ledovcový expres. Svezli jsme se švýcarskou železniční legendou

Celkem 291 mostů, 91 tunelů a 8 hodin na kolejích – to je Ledovcový expres, ikonický švýcarský vlak, který se pravidelně objevuje v žebříčcích nejúžasnějších železnic světa. Co lze zažít na palubě, na vlastní kůži vyzkoušel redaktor magazínu Víkend DNES.
Během osmihodinové jízdy vlak přejede 291 mostů a projede 91 tunelů.

Během osmihodinové jízdy vlak přejede 291 mostů a projede 91 tunelů. | foto: Rhätische Bahn, Swiss Image

Holohlavý barman Silvio si užívá svou chvilku slávy. Zatímco plní maličké sklínky pálenkou, zvedá lahev s každým panákem výš a výš. Už nalévá z metru. Nebo je to víc? Obecenstvo začíná obdivně hučet.

Ani kapka nazmar. Pokaždé se neomylně trefí. Se sklínkami, které mají sotva 5 centimetrů v průměru, by to byl úctyhodný výkon i v kamenném baru. Jenže tenhle „bar“ je v pohybu.

Silvio předvádí svůj fortel na palubě jedoucího vlaku. Ale není to japonský šinkanzen, o němž se díky moderní rovinaté trati traduje, že v něm lze odvézt z jedné stanice do druhé minci postavenou na hraně, aniž by se hnula. Ačkoli je vagon plný Japonců, jsme na palubě alpské úzkokolejky, švýcarského Ledovcového expresu. Tahle trať může mít třeba 99 superlativů, ovšem rovinatá tedy není ani trochu.

Mohlo by se zdát, že má Silvio za léta na kolejích pouze šikovně vyčíhané „bezpečné“ úseky. Jenže to by nesměl své kousky předvádět kdekoli na požádání.

Jemu je očividně úplně jedno, zda nalévá vysoko v horách v ostrých zákrutách okolo Svatého Mořice, nebo někde v údolí během kličkování na břehu divokého Rýna.

Železniční amfiteátr

Kouzlo tkví v něčem jiném: i ta nejposlednější lokálka ve Švýcarsku je ve špičkové kondici: koleje nedrncají, vagony na nich neskáčou a jen tak mimochodem na toaletách teče voda i v zimě a dá se tam dýchat.

Švýcaři jsou železniční mistři světa, nikdo na planetě nenajezdí v průměru na osobu a rok vlakem víc kilometrů (konkrétně 2 144 za poslední spočítané období), ani Japonci se svými šinkanzeny ne. Je to odraz prvotřídního servisu na švýcarských kolejích, v němž elitní barman představuje jen podružný detail: hlavní je pravidelný jízdní řád s často jen půlhodinovým intervalem, neustálá obnova vozidel a zrychlování spojení.

HORSKÉ REKORDY. Nejstrmější železnice světa se sklonem trati až 48% vede na dvoutisícovou skálu Pilatus nad Luzernem, nejvyšší nádraží Evropy Jungfraujoch leží 3 454 metrů nad mořem.

Ledovcový expres do tohoto vzorce kupodivu příliš nezapadá: během celodenní pouti po horských úzkokolejkách nezřídka nabere zpoždění, momentálně jezdí jen jednou denně a s tou rychlostí je to u něj úplně obráceně, říká se mu nejpomalejší rychlík světa. Na necelých 300 kilometrů dlouhou trasu potřebuje 8 hodin, což v průměru dává rychlost sotva 40 km/h.

Jak nešvýcarské! Tady to však, zdá se, nikomu nevadí. Cesta mezi dvěma luxusními alpskými středisky, Svatým Mořicem a Zermattem, totiž představuje vyhledávaný železniční amfiteátr. Ostatně vlak je uzpůsobený k maximálně nerušenému „divadelnímu“ pohodlí: okna má i ve střeše, obrazy běžící za sklem komentují ve sluchátkách ve světových jazycích najatí herci, ba co víc – vedle ekvilibristického barmana kmitají mezi křesly a stolky v „hledišti“ v poledním čase číšníci s obědovým menu.

En Guete mitenand neboli dobrou chuť vespolek, jak si přejí domorodci ve švýcarské němčině.

Švýcarský vlak nazvaný Ledovcový expres jezdí mezi dvěma luxusními alpskými středisky - Svatým Mořicem a Zermattem.

Na trase Gstaad – Montreux zvané Golden Pass Line si lze rezervovat vyhlídková křesla na čele vlaku pod kabinou strojvůdce, jinde vám prodají přímo jízdenku na lokomotivu.

Utajené ledovce

Zdaleka největším paradoxem Ledovcového expresu jsou – navzdory jeho názvu – ledovce. Přímo z vlaku je neuvidíte. Ačkoli v roce 1930 dostal při premiérové jízdě jméno podle Rhonského ledovce v průsmyku Furka, dnes už ho podjíždí tunelem. Nehledě na to, jak rychle led za necelé století ustoupil, takže už jsou z trati nynější letní parní dráhy Furka beztak vidět už jenom obnažené skalní morény.

Na druhou stranu právě teď, na přelomu zimy a jara, které nastává nahoře v Alpách se značným zpožděním, si lze sněhu a ledu užít s tímhle vlakem víc než dost i bez ledovců. Obě koncové stanice, Svatý Mořic i Zermatt, jsou lyžařskými eldorády.

A také v okolí dvoutisícového průsmyku Oberalp uprostřed trasy se lyžuje hodně a dlouho. Ostatně Andermatt na úpatí průsmyku se díky rozsáhlým arabským investicím zrovna před očima mění z dlouholeté alpské základny švýcarské armády v dovolenkového konkurenta obou slavnějších středisek.

DĚTSKÁ HERNA. Rozjívené děti dokážou cestování pořádně otrávit, ve Švýcarsku se však mohou beztrestně vyřádit i na kolejích ve vagonu se skluzavkou, prolézačkami a skrýšemi.

KAVÁRNA STARBUCKS. Světová premiéra kavárenského řetězce na kolejích. Na hlavní trase Curych – Bern – Ženeva pendluje dvoupatrová kavárna ve vagonu několikrát denně v obou směrech.

Divadlo na kolejích s titulem Ledovcový expres láká ovšem i na další šlágry: svezete se třeba po památeční trati ze seznamu UNESCO, jedné z pouhých tří takto chráněných železnic na celém světě (jedná se o úsek Svatý Mořic – Thusis), zastavíte se v nejstarším švýcarském městě Churu s historií sahající pět tisíc let nazpět, projedete po dně rozervaného rýnského „Grand Canyonu“, ale hlavně: stanete pod Matterhornem, nejfotografovanější skálou planety, jež se tyčí do výšky 4 478 metrů nad Zermattem.

Nakonec dojde třeba i na ten ledovec. Jmenuje se Aletsch, z vlaku opravdu není vidět ani kousíček, ale stačí vyjet lanovkou od zastávky Fiesch do hor nad tratí a spatříte ho na velkolepé vyhlídce Eggishorn v celé ohromující parádě.
Však je to největší ledovec pevninské Evropy. Je dlouhý 23 kilometrů.

Může se hodit

Doprava

Přibližně hodinu trvá let z Prahy do Basileje či do Curychu, 90 minut do Ženevy, zpáteční letenku můžete na www.swiss.com pořídit od 1600 Kč. Na místě se vyplatí takzvaný Swiss Travel Pass, který platí na vlaky, autobusy, parníky i MHD + dává slevu na lanovky i volný vstup do stovek muzeí a stojí od 5 000 Kč za 3 dny, prodává ho i Čedok a Student Agency. Na Ledovcový expres je povinná místenka (13 CHF teď v zimě a 33 CHF v létě).

Ubytování

Romantik Hotel Stern (www.stern-chur.ch) stojí 10 minut chůze od nádraží v Churu a nabízí dvoulůžkový pokoj se snídaní za 200 CHF, výtečná je i graubündenská restaurace v přízemí, oblíbená místními byznysmeny díky sezonní kuchyni, zjara zásobované třeba chřestem z vlastního políčka.

V Brigu na walliském úseku Ledovcového expresu nabízejí dva hotely hned u peronu úzkokolejky pokoje od 140 CHF: www.hotel-europe-brig.ch a www.victoria-brig.ch.

Strava

V kantonu Graubünden ochutnejte capuns (masové závitky v listech mangoldu se sýrem, cena cca 25 CHF). Ve Wallisu si dejte sýrovou alpskou klasiku: fondue (od 20 CHF za osobu) či raclette (od 7 CHF za porci). V Ledovcovém expresu podávají talíř dne za 30 CHF, tříchodové menu za 43 CHF.

Užitečné weby

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...