Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyzkoušel jsem, jaké to je být pod lavinou. Jedním slovem: peklo

  1:02
Během uplynulých dní jsem poznal lavinu jako nikdy. Na freeridovém campu, který organizoval v rakouském Hochfügenu český freerider Robin Kaleta, jsem zažil drsný protilavinový výcvik. Pak nás skutečná lavina odřízla na několik hodin od penzionu. Mezi dalšími spadanými lavinami jsem po zbytek kurzu lyžoval a traverzoval. A nakonec si sám jednu takovou minilavinku nechtěně utrhl pod nohama.
Lavinový výcvik v Hochfügenu s Robinem Kaletou. Jeden z účastníků kurzu byl

Lavinový výcvik v Hochfügenu s Robinem Kaletou. Jeden z účastníků kurzu byl právě vyhrabán. | foto: Jakub Frey

Z lavin mám přímo panickou hrůzu. I proto jsem si řekl, že s tím musím něco udělat. Freeridový camp Robina Kalety mi doporučili jako nejlepší řešení. Kaleta klade při výcviku důraz nikoli na adrenalin a riziko, ale na bezpečnost. A laviny jsou jedním z klíčových prvků, kterými se zabývá.

Začíná to večerem v penzionku s krásným výhledem na zillertalské údolí. Koukáme na film o lavinách a říkáme si, jak se chovat při lavinovém nebezpečí, které má pět stupňů. Paradoxně nejvíc obětí bývá nikoli při nejvyšším pátém stupni, ale při zdánlivě "přijatelné" trojce. Mnoho lyžařů si myslí, že jim lavina ještě tolik nehrozí. Opak je ale pravdou.

Robin Kaleta zdůrazňuje, že to hlavní při jízdě ve volném terénu je neriskovat a respektovat lavinové nebezpečí. Důležité je vždy se dobře informovat o sněhu, teplotě, větru, vývoji počasí a mít při jízdě správnou lavinovou výbavu - pípák, sondu, lopatu a pokud možno také protilavinový airbag. A také je ovšem nutné vědět, jak s tím nádobíčkem zacházet.

Dozvídáme se, že první, co máme při pádu laviny a zasypání kamaráda udělat, není volat helikoptéru, ale co nejrychleji vlastnoručně zahájit pomoc. "Je to nejrychlejší způsob, jak ho zachránit, protože na to máte asi jen 15 minut," zdůrazňuje Kaleta. "Pak u zasypaného dochází k nevratnému poškození mozku."

Airbag, šance na přežití

Já pak na závěr odpaluji přede všemi na zkoušku protilavinový airbag ve speciálním batohu. Airbag je klíčovým vynálezem poslední doby, který zaručuje v lavinách až 95% přežití. Naposledy zachránil život kamarádovi nizozemského prince, který díky airbagu mohl přivolat pomoc. Princ však airbag neměl a dnes leží v komatu s minimální šancí na přežití.

Princip airbagu v lavině je až překvapivě jednoduchý. Velké objekty plavou v masách pohybujícího sněhu na povrchu. Čím menší předmět, tím se dostává víc do nitra laviny. Člověk s nafouknutým airbagem je tak v lavině výš u povrchu, než kdyby ho neměl. Ale jen airbag sám o sobě nestačí.

Druhý den proto výcvik pokračuje na horní stanici lanovky v Hochfügenu ve výšce nad 2 000 metrů. Kulisy jsou téměř dokonalé, jak z hororového filmu. Mlha, zima, vítr a 30 centimetrů nového sněhu. Učíme se zacházet s protilavinovou výbavou přímo v terénu. Nejprve s pípáky hledáme na čas zasypanou "oběť" - ve skutečnosti umělý terč pod sněhem. Pak místo nálezu co nejpřesněji lokalizujeme dlouhou lavinovou sondou. Nakonec přichází bonbonek pro milovníky klaustrofobie. Jeden po druhém si kopeme lavinové hroby a necháme se zasypávat, abychom poznali, jaké to je být úplně pod sněhem.

Sněhový hrob

Freeridové campy

Český freerider Robin Kaleta organizuje během zimy freeridové kurzy v alpských střediscích jako jsou švýcarský Engelberg nebo rakouský Hochfügen. Velký důraz přitom klade nejen na zážitky z jízdy a výuku ježdění ve volném terénu, ale i na bezpečnost.

www.freeridecamps.cz

www.robinkaleta.com

Přicházím na řadu poslední, protože se snažím z téhle tortury nějak nenápadně vykroutit. "A to o tom chceš psát? Aniž bys to zažil?" udeří na mě kolega. Je konec nadějím, vzápětí si kopu v prašanu metr hlubokou jámu.

Jde fakt do tuhého. Lehám si do díry hlavou dolů a snažím se aspoň trochu si udělat vzduchovou kapsu. Během pár vteřin na mě nahážou půlmetrovou vrstvu sněhu. Přestávám vidět, pak slyšet. Pokouším se nepanikařit a vydržet s dechem. Lehko se to řekne, mnohem hůř udělá.

Je to koncentrované peklo, mučírna v Guantanamu. Někdo po mně nahoře skáče, aby utemoval sníh a vytvořil dokonalou lavinovou iluzi. Potom ještě cítím píchání lavinové sondy. I to je důležité vyzkoušet, aby člověk věděl, jak zasypaného kamaráda ucítí.

Pak už nic, svět pomalu odchází…

… a naštěstí se zase vrací zpět. Zdálky slyším hlasy a cítím, jak ze mne odhrabávají sníh. Trvalo to vteřiny? Minuty? Jsem z půlky odkopaný, ale stále se nemůžu pořádně hnout. Když se konečně vyhrabu, mám pocit, že jsem se podruhé narodil.

Skutečná lavina padá kus od nás

Ironie osudu ovšem nemůže sehrát lepší divadlo. Když už se těším do sprchy, dole pod kopcem u dolní stanice lanovky v Hochfügenu se dozvídáme, že přes silnici dva kilometry odtud spadla lavina jak hrom a odřízla nás a další stovky lidí od zbytku světa.

Sedíme pod kopcem v baru a přijímáme protichůdné zprávy. Není to prý jedna lavina, ale dvě. Zasypala asi dvě auta, jedno prý už našli a zachránili zraněné lidi, druhé je údajně nezvěstné. Nějaký podšéf místních požárníků u silniční blokády říká, že lavina dosahuje výšky až šesti metrů. Ve vzduchu létá vrtulník s termovizí.

Po čtyřech, pěti hodinách, když už nikdo nedoufá, že se do půlnoci dostaneme domů, je silnice konečně volná. Z noční jízdy autobusem to vypadá asi ještě hůř než ve skutečnosti. Nebo líp? Silnice se nadvakrát v délce nejméně 200 metrů zařezává do tří až čtyřmetrových barier spadlého sněhu. Je to peklo a zároveň  dobrá zkušenost do našeho lavinového výcviku.

Druhý den "lavinové" zážitky pokračují. Silnice je znovu zavřena a my jezdíme opatrně volným terénem s odjištěnými airbagy a sem tam míjíme menší lavinky, které spadly v uplynulých dnech. Robin Kaleta pečlivě vybírá terén tak, aby maximálně eliminoval riziko. Poslední jízdu, poslední kilometr se únavou zastavuji v dolní polovině prudkého kopce a rychle řeším, jak sjedu zbytek svahu v mokrém hlubokém sněhu. Najednou se mi to pod nohama rozjíždí. Nijak rychle, docela pomalu, ale stejně s tím nestačím nic dělat. Masa sněhu mi podráží nohy, sedám si na zadek, rozjíždím se a čekám, jak to dopadne.

Po 30 metrech se pád zastavuje a já 10 minut doluji ze sněhu lyže a nohy. Tohle byla legrace, ale zároveň dobrá ukázka, jak to asi může vypadat. Nemohl jsem dostat lepší lekci.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na palubě české La Grace: Vlny tu kradou jídlo a medúzy ucpávají kohoutky

26. března 2024

Dnes brzy ráno odstartoval ve Francii největší námořní festival ve Středozemním moři. Letos má i...

OBRAZEM: Nejdivnější armáda světa. Tisíce mužů chrání posmrtný klid císaře

29. března 2024

Až osm tisíc bojovníků bylo zrozeno z hlíny, podobně jako golem, aby chránili posmrtný klid jednoho...

Český výletník: Říkali mi, že v Kolíně nic není. Tak jsem tam vyrazil

29. března 2024

Všichni si myslí, že ho znají, protože přes něj jezdí každý někam vlakem. Ale doopravdy ho zná...

Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly

28. března 2024

Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...