Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Last minute - opravdu jsou tak výhodné?

  12:41aktualizováno  12:41
Nevyzpytatelné počasí naší vlasti dokáže občas pěkně zhatit dovolenkové plány. Právě počasí bývá často jedním z důvodů, proč roste zájem o zájezdy na poslední chvíli, tzv. last minute. Jsou opravdu tak výhodné? Co se vlastně pod nízkou cenou skrývá?

Cestovní kanceláře dnes nabízejí širokou škálu zájezdů se slevou do všech možných míst po celém světě. Lidé tak mají možnost navštívit zajímavé destinace za přijatelnou cenu v jakémkoli ročním období, a to opravdu naprosto neplánovaně a na poslední chvíli.

Zájem o last minute stále roste

Z celkového počtu cestovatelů využívá služeb cestovních kanceláří asi 1.200.000 Čechů.  Zhruba třetina z tohoto počtu, t.j. 400.000 Čechů, cestuje na poslední chvíli. Zájemců o zájezdy na poslední chvíli však díky příznivým cenám pobytů stále přibývá. Jak jsme se dozvěděli při návštěvě centra zájezdů, ročně jich přibude kolem 15 %.

CO JE VLASTNĚ LAST MINUTE

Last minute = levný zájezd. Mezi lidmi panuje jedna velká mýlka. Množí se případy těch, kteří přicházejí do cestovních kanceláří např. v květnu a ptají se po nabídce zájezdů "last minute" na srpen. Prodejci jsou z takových případů poněkud znepokojeni.

Podle odborníků se doba mezi nákupem zájezdu a odjezdem významně zkracuje. Zhruba před čtyřmi lety se nabízely zájezdy na poslední chvíli s dobou odjezdu měsíc až čtrnáct dní. Dnes je to již 4 dny až týden.

Jsme národem stěhovavých ptáků

Čísla hovoří za vše. Čeští turisté v roce 2004 podnikli 4 miliony cest delších čtyř dnů a rozprchli se do všech světových stran.

Za dovolenou v tuzemsku utratíme v průměru 3.365 Kč a v zahraničí pak 12.885 Kč.

Statistiky hovoří také o tom, že nejoblíbenější destinací na území české republiky se stal Jihočeský kraj (779.000 cest).

V zahraničí vyhrává neustále Chorvatsko (939.000 turistů), následuje Slovensko, Itálie, Rakousko, Francie, Španělsko a Řecko.

Hitem se ale poslední dobou stává Afrika, kterou se rozhodlo navštívit přes 200.000 Čechů. Zatímco před sedmi lety se nejvíce jezdilo do Tunisu, dnes vyhrává Egypt, a to i přes hrozby teroristického útoku.

S cestovkou nebo bez

Češi se však nebojí cestovat ani na vlastní pěst. U domácí turistiky je to 89,1 % a u cest do zahraničí 42,4 %.

V současné době si nicméně můžeme dovolenou vybrat z přibližně 750 registrovaných a pojištěných cestovních kanceláří, které nás bombardují svými výhodnými nabídkami. Kromě tištěných katalogů roste i počet těch, kteří využívají internet.

Pokud do internetového vyhledávače zadáte spojení "last minute", objeví se vám neuvěřitelný počet nabídek, které obvykle cestovní kanceláře aktualizují několikrát denně.

Na poslední chvíli až o pětinu levněji

Nemáte čas plánovat dovolenou několik týdnů či měsíců předem? Právě pro vás je ideálním řešením last minute a odjezd na vás čeká již za pár dní. Za to můžete počítat se slevou řádově o 2 až 3 tisíce korun. Rodina pak může ušetřit i 10.000 a více.

"Pokud se zájezd kupuje opravdu na poslední chvíli, tedy dva až tři dny před odletem, může se ušetřit v sezóně dva až tři tisíce korun. Konkrétně z naší nabídky: zájemce zaplatí za zájezd na Krétu, jedenáct dní v dvouhvězdičkovém hotelu Zoe s polopenzí, katalogovou cenu ve výši 14.990 korun, na ,last minute' 12.990 korun. Mimo sezonu se dá ušetřit i více," vysvětluje Zdeněk Marek z CK Alexandria.

"Výše slevy záleží na mnoha okolnostech, například na oblíbenosti destinace, termínu, typu ubytování: pobyt může být levnější o několik set až několik tisíc korun,"doplňuje Libor Diepolt z FIRO-tour.

Zástupci obou největších cestovních kanceláří Čedoku a Fischera se shodují: sleva zájezdu může dosáhnout pár dnů před odjezdem až dvaceti procent.

Nejvíce nabídek se pohybuje v cenovém pásmu 9.900 až 12.500 korun.

Cena versus očekávaná kvalita

Last minute zájezdy jsou za určitých podmínek výhodné jak pro pro klienty, kteří mohou ušetřit až několik tisíc, tak pro cestovní kanceláře, které doprodají místa v letadlech nebo ubytovací kapacity.

"Ale pozor na přehnaná očekávání, nelze si vysnít pěkný hotel s bazénem přímo u pláže a pak čekat na slevu anebo vybírat jen podle ceny. Je třeba počítat s tím, že se většinou jedná skutečně o doprodej, který lze srovnat se slevami jakéhokoli jiného zboží. Ty nejlepší zájezdy bývají často vyprodány již na jaře," upozorňuje A.Panaci z cestovní kanceláře Goldair Greece Tours.

"First moment" versus "last minute"

Odborníci tvrdí, že lidé, kteří si kupují zájezd s předstihem, mohou mít oproti těm, kteří nakupují na poslední chvíli, jisté výhody. Jednou z nich je např. výběr pokoje nebo místa v letadle. Přesto však i zájemci o last minute mají právo na všechny služby, které jsou uvedené ve smlouvě.

Slevy "first moment" bývají také velmi výhodné. I přesto jen vybraná skupina lidí volí nákup dovolené s významným předstihem. Tyto zájezdy nabízejí spíše větší cestovní kanceláře pro své stálé klienty. 

 

Prodejci lákají cenou... co ještě doplatíte?

Ještě před čtyřmi lety zákazník při koupi zájezdu last minute často ani netušil, v jakém hotelu vlastně bude ubytovaný a když měl velké štěstí, dostalo se mu i poměrně kvalitních služeb.

Dnes už je zcela běžné, alespoň u renomovaných cestovních kanceláří, že si klient má právo vybrat i konkrétní hotel.

Klientela se však i dnes láká různým způsobem. Aby se cena pohybovala co nejníže, často se uvádí "pouze" ubytování v hotelu, letecká doprava a vybraný způsob stravování. Zapomínat však nesmíme na letištní poplatky, jejichž částky nejsou nezanedbatelné, víza, pojištění a nebo v poslední době tolik diskutované "bakšišné".

Stává se, že narazíte na dvě různé cestovní kanceláře, které nabízejí stejný hotel za různou cenu. V takových případech se lidé snadno nechají zlákat nižší cenou. Skutečnost však může být taková, že při připočtu ostatních poplatků zaplatíte více, než v oné cestovní kanceláři s původní vyšší taxou. Proto počítejte dobře!

Pozor při reklamaci!

Realita musí odpovídat nabídce! I když vyrážíte na takto označenou dovolenou, musí realita odpovídat nabídce. Pokud jste si v cestovní kanceláři zakoupili zájezd s ubytováním v hotelu XY, který nabízí určitě služby včetně své soukromé pláže, musí být skutečnost právě taková.

O svá práva se přihlašte. Pokud se vám stane, že vás delegát ubytoval v jiných podmínkách, na nic nečekejte a okamžitě tuto situaci reklamujte, a to přímo na místě. Rozhodně si svoji nespokojenost nenechávejte až na návrat do svého domova.

Obraťte se přímo na delegáta a žádejte okamžitě o nápravu. I tehdy se může stát, že neuspějete, ať už z důvodu, že delegát není jednoduše k sehnání, nebo pokud vám nechce vyhovět. V takovém případě sepište reklamační protokol a nechte si jej potvrdit.

Požadavek o navrácení peněz doručte hned po návratu přímo do cestovní kanceláře – maximální možná doba jsou 3 měsíce po skončení zájezdu.

*** Dáváte při nákupu dovolené přednost zájezdům na poslední chvíli? Hlasujte v anketě - ZDE. Jaké máte zkušenosti s lastmomenty? Podělte se o ně s ostatními čtenáři v diskuzi. Obsáhlejší příspěvky můžete poslat na tuto e-mailovou adresu

 

Pláž Ölüdenitz - Fethiye - Turecko - dovolená - moře

Autoři:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.