Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Láká vás snowboard? Tak hurá na prkno!

aktualizováno 
Snowboarding je jeden z nejmladších zimních sportů. První pokusy se snowboardem se odehrály v USA teprve v šedesátých letech 20. století, začátkem osmdesátých let se snowboard objevil v Evropě. Láká vás tento sport a nevíte, jak začít?

Při nákupu vybavení na snowboarding je ovšem prkno až na posledním místě. "Největší pozornost je třeba věnovat nákupu bot, protože ty budete mít na noze celý den," radí Zbyněk Drbal, vicemistr České republiky a zároveň majitel obchodu se snowboardovým vybavením.

Boty musí být hlavně dostatečně měkké, ale přitom pevné, aby byl kotník správně fixován. Boty by měly být nepromokavé, vnitřní šněrovací vložka musí jít z bot snadno vytáhnout. Ideální jsou duralové háčky na zatahování, plastové obvykle nemají dlouhou životnost.

Ceny bot začínají zhruba na dvou tisících. Ideální poměr kvality a ceny přináší třeba česká značka Vestige, k dražším patří Burton, K2 nebo Nitro.

9 RAD PRO NÁKUP

1. Vybavení nakupujte ve specializovaných obchodech a vycházejte z toho, do jaké míry se snowboardingu budete v budoucnu věnovat.

2. Délka prkna by měla být
přibližně o 10 až 15 centimetrů menší, než je výška postavy.

3. Bota ve vázání musí perfektně sedět, zvolte proto obuv a vázání od jednoho výrobce.

4. Ženy by měly volit mezi dámskými modely - jsou lépe přizpůsobeny anatomii ženské nohy.

5. Lépe obětovat peníze navíc a koupit si boty s vyjímatelnou vnitřní vložkou. Do obchodu si vezměte ponožky, abyste věděli, jak vám obuv padne.

6. Freeridové snowboardy jsou určeny pro sjíždění neupravených zasněžených plání.

7. Freestylová prkna slouží pro jízdu ve snowparcích či na U-rampě.

8. Měkká obuv se používá pro freestyle a jízdu volným terénem, výhodou je vysoká pohyblivost na snowboardu i při chůzi.

9. Tvrdá obuv je určena pro alpskou techniku a závodění, kde je potřeba větší ovladatelnost, tvrdé "přezkáče" umožňují větší stabilitu.

Další na řadě je výběr vázání. Český trh ovládají dvě značky, reprezentující i dva odlišné systémy. Německá značka SP představuje klasický systém se dvěma přezkami, zatímco systém firmy Flow využívá pásu přes nárt a do vázání se upíná pata boty. Vázání by ale v každém případě mělo být dostatečně měkké a mělo by umožňovat nastavení na různou velikost boty.

Nejprodávanější jsou freestylová prkna, umožňující i skoky nebo jízdu v prachovém sněhu, naopak minimálně se prodávají slalomová prkna neboli alpiny.

"Na sto prodaných prken připadají dvě, tři alpiny, zbytek jsou freestyly," souhlasí Roman Blažek z firmy AR Sport, která se zabývá prodejem vybavení. Freestylové prkno je měkčí, širší a má oba konce zaoblené, zatímco slalomové je celkově tvrdší, delší a zaoblenou má pouze jednu stranu.

Snowboard by měl mít dřevěné jádro, které je pevné, a přitom dostatečně pružné. Prkna s jádrem z pěnového plastu jsou sice cenově výhodnější, ve vlastnostech však za dřevěnými zaostávají. Nabídka značek je široká, nejžádanější jsou podle Romana Blažka výrobky firem Scott nebo Vestige.

V současnosti je kladen důraz na nízkou hmotnost snowboardu. "Je to výhodné při překlápění se z oblouku do oblouku i při skocích," vysvětluje Drbal. Některé firmy proto používají speciálně upravené dřevo, snowboardy Völkl zase dosahují úsporu hmotnosti zvláštním uspořádáním dřevěných vrstev v jádře.

Hitem sezony jsou sety, ucelené soupravy prkna, vázání a bot, obvykle v cenách kolem šesti až sedmi tisíc. Jsou ideální pro začátečníky. Sety dodává na český trh firma Nitro i další výrobci.

Začátečníci by při nákupu měli volit měkké prkno i měkčí typ obuvi. Pro bezpečnost jsou pak nezbytné pevné rukavice, chrániče kolen a loktů, samozřejmostí se i u nás stávají ochranné přilby a další ochranné prvky využívané hlavně při extrémních stylech jízdy.

Snowboardisté

Autoři: ,




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Na trati závodu
Skialpový závod jako recept, jak vidět nejhezčí místa švýcarských Alp

Láká vás skialpový výlet mezi nejvyšší alpské vrcholky? Pohled na Matterhorn, Dent Blanche i Weisshorn? Pro lyžaře s dobrou fyzičkou může být řešením skialpový...  celý článek

Nejvýše položená otáčivá restaurace na světě Drehrestaurant Mittelallalin leží...
Celosezónní skipas v Alpách za pět tisíc. Bomba švýcarského Saas Fee

Těžko byste hledali jiné místo, které lépe dokazuje, že lidská touha lyžovat nezná překážek. Systém lanovek a tunelů vás v Saas-Fee dostane do neskutečné...  celý článek

Výhled z lyžařské základny White Salmon
Lyžování pro drsňáky. Adrenalin na Mt. Baker s desítkami metrů sněhu

Žádná sněhová děla, pohodlné restaurace a horské delikatesy. Na Mount Baker dokonce ani nemají elektřinu. Přesto patří právě tento americký areál u milovníků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.