Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Labské pískovce z německé strany. Unikátní tramvají po Saském Švýcarsku

  6:00aktualizováno  6:00
Roztodivné skalní útvary, vodopády, originální skalní brána i krásné rozhledy na stolové hory. To vše vás čeká, pokud se vydáte do Národního parku Saské Švýcarsko. Během výletu se navíc projedete po unikátní historické tramvajové trati.

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako přibližovadlo k pěší túře Labskými pískovci | foto: Jan DoubravnickýiDNES.cz

Historickou tratí mezi útesy

Kuriózní dráha vozí návštěvníky ze saského městečka Bad Schandau. Místní věhlasné termální lázně Toskana Therme tentokrát mineme, projdeme úzkými uličkami s hrázděnými domky k upravenému parku a pokračujeme alejemi proti proudu říčky Kirnitz. Hladce střižený trávník zčistajasna naruší koleje a malý peron.

Německo, Saské Švýcarsko, Bad Schandau. Cestou k tramvaji stojí za krátkou zastávku i zdejší lázeňský park

Cestou k tramvaji stojí za krátkou zastávku i zdejší lázeňský park

Pak stačí zakoupit si u tramvajáka jízdenku, nastoupit do kanárkově žlutého vozu a bláznivá jízda může začít. Po prvních dvou zastávkách zmizí poslední vilky a tramvaj se s cukáním a lomozením probíjí zátočinami soutěsky. Okolo bývalých mlýnů, dnes přeměněných na penziony, rozkvetlých luk i skalních stěn.

Z pozorování vytrhne hlasité řinčení zvonku na zastávkách, pauza u střídání se s protijedoucím vozem či nenadálá dopravní situace. Trať totiž vede po krajnici úzké silnice a ne každý řidič automobilu bleskově zareaguje, když se na něj zpoza ostré a nepřehledné zatáčky vyřítí rozjetá tramvaj zabírající polovinu vozovky. Během dvou jízd několikrát nebylo daleko ke kolizi.

Německo, Saské ŠvýcarskoNěmecko, Saské Švýcarsko. Detail kabiny tramvaje

Show Lichtenhainského vodopádu

Hlavní atrakce čeká výletníky na konečné tramvaje, kde přítok říčky Kirnitz překonává skalní průrvu několikastupňovou kaskádou. Pětimetrový vodopád, zvaný Lichtenhainský, vznikl částečně i lidským přičiněním. Probojovat se k němu je nutné kolem hlučné restaurace. Působivý vodopád bohužel trochu zaniká, stísněn hrázděnou zdí stejnojmenného hostince a venkovním bufetem.

Protože během léta potok vodou zrovna neoplývá, vymyslelo se pro turisty řešení v podobě nádržky nad vodopádem. Stačí zvednout stavidlo a drobné praménky se promění na burácející bystřinu. Celé představení trvá pár minut. Doprovází ho hudební kulisa - Vangelisovo Dobytí ráje.

Německo, Saské Švýcarsko. Lichtenhainský vodopád

Impozantní skalní brána Kuhstall

Někoho možná zcela pohltí pěnivé půllitry, servírované saskými krasavicemi v selském šatu, byla by ale škoda nechat si ujít hezkou procházku po značce s červeným kolečkem. Pohodlná cesta lesem, protkaným ojedinělými skalními útvary, po dvou kilometrech vyústí na prašnou komunikaci poblíž turistické chaty.

Tady můžete obdivovat pískovcovou německou obdobu Pravčické brány - skalní bránu Kuhstall, tedy spíše pořádný tunel skrz masiv. Ve středověku se v něm skrývali lupiči, za třicetileté války poskytl útočiště sedlákům z přilehlých vsí a zejména jejich dobytku. Proto nese název Kuhstall, což je možné česky vyložit jako "kravín".

Německo, Saské Švýcarsko. Skalní tunel Kuhstall

U skalní brány šplhá stezka uzoučkou štěrbinou na vrchol útesu. Zdolání nekonečného kovového schodiště o přibližně půlmetrové šíři rozhodně není vhodné pro klaustrofobiky. Z temné pukliny nakonec vysvobodí vrcholová plošina s nádherným výhledem do širokého údolí, kde se nad zelení lesů majestátně vypínají stolové hory. A všudypřítomné růžové keříky vřesu potvrzují, že léto se zvolna láme do podzimu.

Německo, Saské Švýcarsko. Vřes – posel pozdního léta na prosluněných pískovcových útesechNěmecko, Saské Švýcarsko. I přes opar je výhled z plošiny nad tunelem okouzlující

Historická tramvajová trať

Poprvé se cestující mohli zdejší drahou o rozchodu 1 000 mm svézt v roce 1898. Dráha s devíti zastávkami měří osm kilometrů včetně výchozí stanice v Bad Schandau i konečné u Lichtenhainského vodopádu.

Okolo druhé poloviny 80. let hrozila tramvajové lince likvidace. Od roku 1994 pochází 30 % spotřeby elektrické energie určené k napájení tramvají ze solárních zdrojů. Datum výroby tramvají a přívěsných vozů začíná u letopočtu 1925, končí rokem 1967. Valnou většinou pocházejí z někdejšího inventáře několika městských dopravních podniků na území bývalé NDR.

V hlavní sezoně od dubna do konce října se vypravuje první spoj z Bad Schandau v 9:30, poslední v 18:30 (během dne interval každých 30 minut), od vodopádu v 10:10 a 18:10. V ostatních měsících - Bad Schandau 9:50 a 16:05, vodopád 10:25 a 16:15, v intervalu 70 minut. Jízda trvá 29 minut. Jednosměrná jízdenka přijde na 3 eura, zpáteční 5 eur, děti od 6-14 let a psi polovic.

může se hodit

Jak se tam dostat
Ačkoli české Hřensko spojuje s Bad Schandau kvalitní silnice, oblast si doslova žádá veřejnou dopravu. Posuďte sami: v Bad Schandau, položeném na důležitém evropském koridoru, zastavují mezinárodní rychlíky, není tedy problém se sem dostat přímým vlakem z Prahy či Brna. Dále městečko slouží jako cílová stanice osobákům z Děčína.

Společný projekt přeshraniční spolupráce zahrnuje rovněž autobusovou dopravu a nabízí zvýhodněné jízdné (REGIONet Labe-Elbe).

Cyklisty zajisté potěší značené trasy, např. počátek dálkové Labské cesty i existence cyklobusů.

A inspirace pro nejvznešenější přesun do Saského Švýcarska? Výletní lodí z Hřenska, případně Děčína, po kalné říční hladině, obklopené pískovcovými skalisky.

Tip iDNES.cz
V Bad Schandau nejprve zajděte do nádražního vestibulu, kde na turisty čeká bezvadně vybavená informační kancelář s nespočetným množstvím kvalitních materiálů v češtině.

Užitečné weby
www.ceskosaske-svycarsko.cz
www.ceskesvycarsko.cz
www.saechsische-schweiz.de

Mapy © Google

Autoři:




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Další z rubriky

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.