Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kupujete lyžařské boty? Poradíme!

  13:44aktualizováno  13:44
Také si letos chcete pořídit nové lyžařské sjezdové boty a nevíte si rady s výběrem? Připravili jsme pro vás malý seriál o lyžařských botách a o tom, jak si vybrat správný model ve správné velikosti. V první části se dočtete o typech lyžařských bot a nejnovějších trendech v jejich vývoji.

První část seriálu bude věnována základnímu rozdělení lyžařských bot, v druhé části si povíme něco tom, jaký a jak vybavený model bot zvolit. Třetí díl bude věnovaný výběru správné velikosti bot a konečně v posledním díle se dočtete něco o údržbě lyžařských sjezdových bot.

Typy bot na trhu
V současnosti můžete narazit na tři základní typy lyžařských sjezdových bot.

Vícepřezkové boty s předním nástupem
Prvním a rozhodně nejrozšířenějším typem lyžařských bot jsou klasické vícepřezkové boty s předním nástupem.

Tento typ bot se vyznačuje charakteristickým pevným plastovým skeletem a několika (většinou čtyřmi) přezkami. Nazouvá se tak, že rozepnete přezky, povytáhnete jazyk bot směrem dopředu a boty nazujete, proto označení "přední nástup".


Klasické vícepřezkové boty

Na první pohled vypadají vícepřezkové boty s předním nástupem podobně jako lyžařské boty před 5-7 lety,  jak si ale dále povíme, prošly i tyto boty klasické koncepce v posledních letech poměrně velkými inovacemi, a to hlavně co se týče pohodlí.

Soft boots
Druhý typ sjezdových bot je novinkou několika posledních sezon a bývá označován jako tzv. soft boots.

Soft boots jsou "měkké" lyžařské boty, které mají přinést do oblasti lyžařských bot nový stupeň pohodlí. Jde o lehké lyžařské boty se snadným nazouváním a jednoduchým zapínáním. Určeny by měly být hlavně pro rekreační lyžaře hledající spíše pohodlnou, než výkonnou botu. Narazit je však možné už i na sportovní modely soft boots.


Soft boots

Vývoj těchto bot není zatím úplně ukončen a výrobci stále hledají, jak by takové správné soft boots měly vypadat.

Širšímu rozšíření soft boots  u nás brání zatím poněkud vyšší cena, která odpovídá dobře vybavenému sportovnímu modelu klasických vícepřezkových lyžařských bot. Tomu také odpovídá jejich omezená nabídka v českých obchodech.



Jedno- nebo dvoupřezkové vyklápěcí boty se zadním nástupem
Konečně třetím a posledním typem lyžařských bot jsou jedno- nebo dvoupřezkové vyklápěcí boty se zadním nástupem. Tyto boty byly dříve velmi populární a to hlavně v oblasti rekreačního lyžování.


Dětské jednopřezkové vyklápěcí boty se zadním nástupem

Dnes již od těchto modelů většina výrobců ustoupila.  Důvodem je to, že přestože se tyto boty velmi snadno nazouvaly, svůj hlavní úkol, tedy přenos sil od lyžaře směrem k lyžím, neplnily tak, jak by měly. Fixace nohy byla v těchto botách často nedostatečná a dnes se s nimi setkáte prakticky jen v kategorii lyžařských bot pro děti a pro úplné začátečníky.

Vícepřezkové boty s předním nástupem proto na trhu dominují a dá se říci, že nabízejí asi nejlepší poměr ceny a výkonu. (Další části seriálu proto budou věnovány převážně tomuto typu bot.)

Nová úroveň pohodlí
Dávno už u lyžařských bot neplatí, že nohy se musí přizpůsobit botám, ale naopak že lyžařské boty se přizpůsobí nohám lyžaře.

Většina lyžařských bot je dnes standardně vybavena vnitřními botičkami, které respektují individuální tvar nohou každého lyžaře. V exponovaných částech lyžařských bot (hlavně v oblasti kotníku) začaly výrobci používat nové termoplastické nebo jiné materiály, které se natvarují podle nohou lyžaře.

Natvarování bot se provádí v obchodě za pomoci speciálního přístroje. Nejčastější jsou přitom přístroje na bázi horkého vzduchu, které vnitřní botičku nahřejí, botička změkne, lyžař si boty nazuje a botička se natvaruje přesně podle tvaru nohou lyžaře. Po vychladnutí si botička "zapamatuje" správný tvar a lyžař tak má individuálně přizpůsobené boty s úplně jinou úrovní komfortu, než na kterou byl zvyklý u svých starých lyžáků.

Nové skelety bot – pevné a lehké zároveň
Inovacemi prošel také základ každé lyžařské boty – skelet boty. Zatímco dříve byly dobré lyžařské boty poměrně těžké, dnes jsou výrobci schopni kombinovat při výrobě skeletu různé materiály a vyrobit boty, které jsou pevné a lehké zároveň. Nejčastější jsou přitom technologie bi-injektovaného skeletu, kdy na místa, kde je nutná pevnost, je aplikován tuhý a pevný plast, a na místa, která nejsou tolik namáhána, je použit lehký a měkký plast.

Výsledkem jsou boty, které vypadají na první pohled stejně jako dříve, ale jsou mnohem lehčí při zachování shodné pevnosti bot.


Srovnání dámských a unisexovýxh bot

Dámské v. pánské modely
Výrobci věnovaly v posledních letech také poměrně značnou energii i zkoumání anatomických rozdílů mezi různým tvarem nohou u lyžařů a lyžařek.

Běžným standardem se proto dnes stala nabídka dámských lyžařských bot, které jsou mnohem lépe uzpůsobeny anatomii a potřebám lyžařek.

Dámské boty jsou nižší a nahoře vykrojené, aby si lépe poradily s jiným tvarem lýtka. Mívají užší patní i chodidlovou část, výrobci je zpravidla vybavují teplejší vnitřní botičkou.

Lyžařkám lze takové boty určitě doporučit k vyzkoušení,  v drtivé většině případů jim budou sedět lépe než unisexové modely. Nabídka dámských bot je dnes poměrně široká a často kopíruje celou kolekci běžných modelů bot.  Dámské modely bot bývají označené písmenem L jako Lady, nebo W jako Woman.
 
V další části seriálu, kterou zveřejníme ve středu 7. ledna,  si povíme jaký, a jak vybavený model sjezdových bot si zvolit podle svých lyžařských schopností.

Případné dotazy zasílejte do SKIPORADNY - ZDE.

 

Moderní lyžařské boty klasické koncepce s předním nástupem.

Jeden z nových modelů bot označovaných jako soft boots.

Dětské jednopřezkové vyklápěcí lyžařské boty se zadním nástupem

Srovnání dámského (vlevo) a unisexové modelu bot při pohledu zezadu. Dobře patrný je nižší komín a větší vybrání bot v oblasti lýtka u dámského modelu, dámská bota si lépe poradí s nižším a silnějším lýtkem.

Autoři:




Nejčtenější

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Další z rubriky

Nejvýše položená otáčivá restaurace na světě Drehrestaurant Mittelallalin leží...
Celosezónní skipas v Alpách za pět tisíc. Bomba švýcarského Saas Fee

Těžko byste hledali jiné místo, které lépe dokazuje, že lidská touha lyžovat nezná překážek. Systém lanovek a tunelů vás v Saas-Fee dostane do neskutečné...  celý článek

Na trati závodu
Skialpový závod jako recept, jak vidět nejhezčí místa švýcarských Alp

Láká vás skialpový výlet mezi nejvyšší alpské vrcholky? Pohled na Matterhorn, Dent Blanche i Weisshorn? Pro lyžaře s dobrou fyzičkou může být řešením skialpový...  celý článek

Zatím největší lavina letošní zimy měla délku 425 metrů a parametry střední...
Největší lavina zimy měla 425 metrů, sjela do krkonošské Kotelní jámy

Zatím největší lavina letošní zimy spadla v polovině února do Malé Kotelní jámy v Krkonoších. Podle lavinového specialisty Horské služby Krkonoše Pavla Cingra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.