Krkonoše - lyžařský běžecký ráj

Ať se nám to líbí nebo ne, Krkonoše jako sjezdařské hory nebudou takovým Alpám nikdy konkurencí. S nízkou nadmořskou výškou, převážně jižní orientací české části pohoří a omezeným výškovým rozdílem zkrátka nic nenaděláme. Na rozdíl od sotva průměrných parametrů pro sjezdování ale disponují Krkonoše perfektními podmínkami pro lyžařskou turistiku a lyžování běžecké. Unikátní jsou i svou vysokou „náhorní planinou“ s výškami nad 1000 m, tedy vděčnými hřebenovými trasami, osazenými tradičními horskými boudami. Výsledkem snahy zhodnotit tento potenciál především v cizině je novinka nadcházející sezony - Krkonošská lyžařské cesta.

Propojením a průběžnou údržbou stávajících tratí a přidáním nových propojovacích úseků tak vzniká 270 kilometrů udržovaných tratí. Připočteme-li značené, ale neupravované turistické cesty (převážně je to hřebenovka od Sněžných jam až po Pomezní boudy), vzniká dokonce přes 350 kilometrů tras.
Vedle základní „magistrály“ z Harrachova do Žacléře jsou součástí projektu i trasy místní. Část jich leží níže v pásmu lesa, takže mohou být využívány i při špatném počasí, větru a mlze.

Začátkem října byla podepsána dohoda 27 zakladatelských subjektů, vytvořené jsou pohledové mapy, existuje trojjazyčná informační skládačka, informace zprostředkuje i systém Sitour.

Do budoucna se počítá i s napojením na Polsko a na Jizerské hory. Představíme-li si tak oblast od Liberce po Trutnov zabíhající ve vnitrozemí až do Vysokého, Jilemnice a Vrchlabí, vidíme běžkařské hory skutečně špičkových mezinárodních parametrů. Domyslet můžeme i další souvislosti: mistrovství světa klasiků v Jizerkách jako jedinečnou propagační akci, mistrovství světa horských kol jako obdobu pro letní image ráje mountainbikového.

Jinou šanci než turistický ruch ostatně tyhle hory dnes nemají. Běžkař sice zdánlivě utrácí méně, avšak to, co ušetří na jízdém, může utratit za jiné radovánky a pomoci tak dalším podnikatelům. Je více „turisticky“ zaměřený a je předpoklad, že se vrátí i v létě.

Prezentovat se jako běžecký ráj je směrem do zahraničí tím nejlepším marketingovým tahem. Pokud všem zainteresovaným vydrží počáteční elán, pokud se budou dále zlepšovat služby a infrastruktura (silnice, parkoviště, doplňkové atrakce a další) a pokud bude projekt dostatečně a na úrovni propagován, může být začátkem „nové budoucnosti“ těchto našich hor.