Globální ekonomická krize zasáhla i cestovní ruch. Lidé začali šetřit, některé cestovní kanceláře hlásí menší prodej zájezdů

Globální ekonomická krize zasáhla i cestovní ruch. Lidé začali šetřit, některé cestovní kanceláře hlásí menší prodej zájezdů | foto: CK FIRO-tour, Metro.cz

Krize zasáhla i cestování. Řada Čechů vymění moře za chalupu

  • 149
Pokles prodeje zájezdů, větší zájem o dovolenou v tuzemsku a krach cestovních kanceláří. Tohle je pravděpodobný scénář vývoje cestovního ruchu v roce 2009. Propad je o to horší, že za loňský rok se v Česku prodalo 2,3 milionů zájezdů za 15 miliard korun, což byl historický rekord.

"V roce 2008 stoupl prodej zájezdů oproti předchozímu roku o 5 procent. Velký nárůst zaznamenal i prodej zájezdů přes internet, z celkového počtu 2,3 milionu zájezdů to byla celá pětina - 600 tisíc za čtyři miliardy korun," uvedl Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Zlaté časy v cestování ale nejspíš končí. Dovolená je jedním z výdajů, který šetřící rodina v době krize škrtá jako první.

"Ano, krize je znát. Lidé čekají až na last minute se slevou. Nevědí, jestli ještě v létě budou mít práci," potvrdila tento trend například Hana Obergriesová z lanškrounské agentury Miloše Morávka.

"Oproti loňskému roku prodáváme skoro o polovinu méně. Všude se straší s krizí, lidé se bojí utrácet a vyčkávají," říká Štefka Fousová z CK SteFANNY v Ostravě, která se už od roku 1992 specializuje na zájezdy do Bulharska. "Nemůžeme ale zájezdy prodávat pod cenou, kterou už teď máme nastavenou hodně nízko," dodala.

Někteří Češi už teď počítají s tím, že se na dovolenou letos nevypraví. "Loni jsme jeli celá rodina do Chorvatska a zájezd jsme objednávali už začátkem ledna se slevou. Letos na to nemáme, tak budeme na chalupě," řekla Eva Coufalová z Mladé Boleslavi.

V souvislosti s úspornými režimy, které mnohé firmy od nového roku zavedly, se očekává i pokles zájmu o firemní zájezdy a školení.

Největší cestovní kanceláře na českém trhu zatím hlásí na rozdíl od cestovek v menších městech dobré výsledky. Například CK Fischer i CK Čedok dokonce zaznamenaly 10procentní nárůst prodeje zájezdů v rámci firstmoment oproti stejnému období v minulém roce.

"Vysvětlujeme si to tím, že se zaměřujeme na klienty ze střední a vyšší třídy, kteří zatím žádné finanční potíže neřeší a mají zájem o nejkvalitnější služby," řekl Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer. "Krize se v první řadě dotýká klientů, kteří mají práci s nižším platem nebo pracují ve firmách, kde hrozí finanční nejistota," domnívá se Plovajko.

Krach cestovních kanceláří


Česká dovolená 2008

Nejčastější výjezdy

1. Chorvatsko
2. Slovensko
3. Itálie
4. Řecko
5. Tunisko
6. Rakousko
7. Španělsko
8. Egypt
9. Velká Británie
10. Francie
11. Bulharsko
12. Turecko
Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Odborníci v cestovním ruchu se shodují, že loňská úspěšná sezona se opakovat nebude. Očekává se stagnace v prodeji zájezdů, ale i redukce počtu cestovních kanceláři. Těch jen v loňském roce přibylo 100. Celkem jich v Česku v současné době působí zhruba 970, cestovních agentur pak kolem 1500, což je ve vztahu k počtu obyvatel více než je průměr v západních zemích, upozorňuje Tomio Okamura.

Problém s prodejem zájezdů zatím nejvíce postihuje menší cestovní kanceláře v okresech a krajích, kde je větší nezaměstnanost. Potíže mohou mít cestovní kanceláře, které se zaměřují na levnější, například autokarové zájezdy. Právě klienti těchto cestovek budou velmi zvažovat, jestli se na nějakou dovolenou vůbec vydají. A ani slevy zájezdů a různé další výhody je moc nepřesvědčí.

Krach se ale podle některých znalců v cestovním ruchu nebude týkat jen malých cestovních kanceláří, ale i těch větších. Ztížené podmínky trhu totiž přinesou zostřený konkurenční boj a cenovou válku.

V neposlední řadě pak k redukci cestovek může přispět i fakt, že přibývá českých turistů, kteří si dovolenou organizují sami přes internet. Jen loni jich bylo 56 procent, zatímco služeb cestovních kanceláří využilo 44 procent lidí.

Trend v Česku tak kopíruje další země. Například Německo, které tradičně patří mezi státy, jejichž obyvatelé nejvíce utrácejí za dovolené, letos sníží tyto výdaje o jedno procento. Španělsko zase nedávno oznámilo, že poprvé po 13 letech počet zahraničních turistů klesl, a to o tři procenta.

Větší zájem o dovolenou v Česku

Loni Češi strávili téměř polovinu svých zahraničních dovolených pouze ve čtyřech státech - Chorvatsko, Slovensko, Itálie a Řecko. Celá třetina všech českých zahraničních dovolených pak připadla pouze na Chorvatsko a Slovensko, i když zájem o Chorvatsko v porovnání s rokem 2007 poklesl o 6 procent na 623 000 lidí. Jedním z důvodů byly také nově zavedené notářsky ověřené formuláře a zákaz dovozu potravin.

I letos se očekává, že nejpopulárnějšími dovolenkovými destinacemi budou opět Chorvatsko, Slovensko, Itálie, Řecko, Rakousko, Egypt, Tunisko, Španělsko, Francie, Bulharsko a Turecko.

Lepší časy možná čekají domácí cestovní ruch. Zatímco počet zahraničních dovolených v posledních dvou letech stoupal meziročně až o 10 procent, u tuzemských dovolených to bylo naopak. Dovolená v Česku byla spíše využívána na kratší pobyty nebo jako tzv. druhá dovolená. Nyní ale možná některé rodiny dají přednost dovolené doma, ekonomická krize by tak mohla domácí cestovní ruch opět povzbudit, doufá Markéta Chaloupková z agentury CzechTourism.

"Evropu už máme procestovanou křížem krážem, a přitom jsme nikdy nebyli třeba v Lednici nebo Litomyšli. Přemýšlím i o relaxačním pobytu v nějakých lázních," uvedla učitelka gymnázia v Praze Lucie Holanová.

A lidí jako je je ona bude letos zřejmě víc.