Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Krize zasáhla i cestování. Řada Čechů vymění moře za chalupu

aktualizováno 
Pokles prodeje zájezdů, větší zájem o dovolenou v tuzemsku a krach cestovních kanceláří. Tohle je pravděpodobný scénář vývoje cestovního ruchu v roce 2009. Propad je o to horší, že za loňský rok se v Česku prodalo 2,3 milionů zájezdů za 15 miliard korun, což byl historický rekord.
Globální ekonomická krize zasáhla i cestovní ruch. Lidé začali šetřit, některé cestovní kanceláře hlásí menší prodej zájezdů

Globální ekonomická krize zasáhla i cestovní ruch. Lidé začali šetřit, některé cestovní kanceláře hlásí menší prodej zájezdů | foto: CK FIRO-tourMetro.cz

"V roce 2008 stoupl prodej zájezdů oproti předchozímu roku o 5 procent. Velký nárůst zaznamenal i prodej zájezdů přes internet, z celkového počtu 2,3 milionu zájezdů to byla celá pětina - 600 tisíc za čtyři miliardy korun," uvedl Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Zlaté časy v cestování ale nejspíš končí. Dovolená je jedním z výdajů, který šetřící rodina v době krize škrtá jako první.

"Ano, krize je znát. Lidé čekají až na last minute se slevou. Nevědí, jestli ještě v létě budou mít práci," potvrdila tento trend například Hana Obergriesová z lanškrounské agentury Miloše Morávka.

"Oproti loňskému roku prodáváme skoro o polovinu méně. Všude se straší s krizí, lidé se bojí utrácet a vyčkávají," říká Štefka Fousová z CK SteFANNY v Ostravě, která se už od roku 1992 specializuje na zájezdy do Bulharska. "Nemůžeme ale zájezdy prodávat pod cenou, kterou už teď máme nastavenou hodně nízko," dodala.

Někteří Češi už teď počítají s tím, že se na dovolenou letos nevypraví. "Loni jsme jeli celá rodina do Chorvatska a zájezd jsme objednávali už začátkem ledna se slevou. Letos na to nemáme, tak budeme na chalupě," řekla Eva Coufalová z Mladé Boleslavi.

V souvislosti s úspornými režimy, které mnohé firmy od nového roku zavedly, se očekává i pokles zájmu o firemní zájezdy a školení.

Největší cestovní kanceláře na českém trhu zatím hlásí na rozdíl od cestovek v menších městech dobré výsledky. Například CK Fischer i CK Čedok dokonce zaznamenaly 10procentní nárůst prodeje zájezdů v rámci firstmoment oproti stejnému období v minulém roce.

"Vysvětlujeme si to tím, že se zaměřujeme na klienty ze střední a vyšší třídy, kteří zatím žádné finanční potíže neřeší a mají zájem o nejkvalitnější služby," řekl Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer. "Krize se v první řadě dotýká klientů, kteří mají práci s nižším platem nebo pracují ve firmách, kde hrozí finanční nejistota," domnívá se Plovajko.

Krach cestovních kanceláří


Česká dovolená 2008

Nejčastější výjezdy

1. Chorvatsko
2. Slovensko
3. Itálie
4. Řecko
5. Tunisko
6. Rakousko
7. Španělsko
8. Egypt
9. Velká Británie
10. Francie
11. Bulharsko
12. Turecko
Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Odborníci v cestovním ruchu se shodují, že loňská úspěšná sezona se opakovat nebude. Očekává se stagnace v prodeji zájezdů, ale i redukce počtu cestovních kanceláři. Těch jen v loňském roce přibylo 100. Celkem jich v Česku v současné době působí zhruba 970, cestovních agentur pak kolem 1500, což je ve vztahu k počtu obyvatel více než je průměr v západních zemích, upozorňuje Tomio Okamura.

Problém s prodejem zájezdů zatím nejvíce postihuje menší cestovní kanceláře v okresech a krajích, kde je větší nezaměstnanost. Potíže mohou mít cestovní kanceláře, které se zaměřují na levnější, například autokarové zájezdy. Právě klienti těchto cestovek budou velmi zvažovat, jestli se na nějakou dovolenou vůbec vydají. A ani slevy zájezdů a různé další výhody je moc nepřesvědčí.

Krach se ale podle některých znalců v cestovním ruchu nebude týkat jen malých cestovních kanceláří, ale i těch větších. Ztížené podmínky trhu totiž přinesou zostřený konkurenční boj a cenovou válku.

V neposlední řadě pak k redukci cestovek může přispět i fakt, že přibývá českých turistů, kteří si dovolenou organizují sami přes internet. Jen loni jich bylo 56 procent, zatímco služeb cestovních kanceláří využilo 44 procent lidí.

Trend v Česku tak kopíruje další země. Například Německo, které tradičně patří mezi státy, jejichž obyvatelé nejvíce utrácejí za dovolené, letos sníží tyto výdaje o jedno procento. Španělsko zase nedávno oznámilo, že poprvé po 13 letech počet zahraničních turistů klesl, a to o tři procenta.

Větší zájem o dovolenou v Česku

Loni Češi strávili téměř polovinu svých zahraničních dovolených pouze ve čtyřech státech - Chorvatsko, Slovensko, Itálie a Řecko. Celá třetina všech českých zahraničních dovolených pak připadla pouze na Chorvatsko a Slovensko, i když zájem o Chorvatsko v porovnání s rokem 2007 poklesl o 6 procent na 623 000 lidí. Jedním z důvodů byly také nově zavedené notářsky ověřené formuláře a zákaz dovozu potravin.

I letos se očekává, že nejpopulárnějšími dovolenkovými destinacemi budou opět Chorvatsko, Slovensko, Itálie, Řecko, Rakousko, Egypt, Tunisko, Španělsko, Francie, Bulharsko a Turecko.

Lepší časy možná čekají domácí cestovní ruch. Zatímco počet zahraničních dovolených v posledních dvou letech stoupal meziročně až o 10 procent, u tuzemských dovolených to bylo naopak. Dovolená v Česku byla spíše využívána na kratší pobyty nebo jako tzv. druhá dovolená. Nyní ale možná některé rodiny dají přednost dovolené doma, ekonomická krize by tak mohla domácí cestovní ruch opět povzbudit, doufá Markéta Chaloupková z agentury CzechTourism.

"Evropu už máme procestovanou křížem krážem, a přitom jsme nikdy nebyli třeba v Lednici nebo Litomyšli. Přemýšlím i o relaxačním pobytu v nějakých lázních," uvedla učitelka gymnázia v Praze Lucie Holanová.

A lidí jako je je ona bude letos zřejmě víc.





Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.