Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec snů, stokorunové letenky zmizely. Tipy a triky, jak ušetřit

  8:00aktualizováno  8:00
Rozmazlování extrémně levnými letenkami, jaké tu v minulosti zavedly SkyEurope, skončilo. Letecké společnosti prolétly velkými turbulencemi, které srazily ceny letenek na historické minimum, a letí znovu vzhůru. Za 10 000 korun se už do Bangkoku jako loni nepodíváte. Přesto můžete na létání ušetřit.
Letadlo, motor - ilustrační foto

Letadlo, motor - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Přesto létání zůstává v porovnání s jinými dopravními prostředky levné. Sehnat letenku po Evropě do tří tisíc korun není až takový problém, při troše štěstí se do dvou hodin letu dostanete i na poloviční cenu.

Zaplatíte minimálně pět eur

Zpáteční letenky v řádu stokorun už jsou spíše výjimkou, i když na ně můžete narazit. Zejména nízkonákladové společnosti jsou ochotné srazit cenu hodně nízko, jen aby měly plné letadlo. I Ryanair, který kdysi nabízel letenky za cent, "zdražil". Většinou své akční tarify nabízí nejméně za pět eur.

Extrémně levné letenky, které zdaleka nepokrývaly náklady, byly na trhu neudržitelné: SkyEurope v době před krachem nabízely letenky za cokoliv, jen aby naplnily trošku svoji děravou kasu. Tomu se museli částečně přizpůsobit i jejich konkurenti.

Reakce na pád SkyEurope tak byla logická: letenky rychle zdražily. Na konci roku zabalily ČSA svoji nízkonákladovou značku Click4Sky, přes kterou vyprodávaly za necelé 3000 korun lety do většiny destinací. Zdražení si mohly dovolit letecké společnosti díky velkému omezení kapacit a také krachu dalších dopravců.

Mezera po SkyEurope zacelena

největší hity sezony

Dubaj
Poprvé přímý let s Emirates od července každý den, skvělá návaznost do dalších měst.

Luxusní hotel Burj Al Arab v Dubaji

Kodaň
Velká konkurence aerolinek. Ceny jsou tak nízké, že některá z nich určitě brzo linku opustí a ceny půjdou opět nahoru.

Malá mořská víla v Kodani



Olbia
Přímý spoj na Sardinii se společnostmi Travel Service a Smart Wings. Krásné moře, které nebylo příliš objeveno Čechy.


Barcelona
Stálice mezi prodlouženými víkendy s trvale příznivými cenami letenek. Ideální i na podzim, kdy jsou ceny nižší, ale teploty ještě příjemné.

Barcelona

Paříž
Evergreen, který neomrzí. Velká konkurence společností sráží ceny.

Paříž


Mezeru v nabídce letenek po SkyEurope už zacelily ostatní společnosti. Většinu destinací, kam SkyEurope létaly, už obsadili konkurenti, především WizzAir, SmartWings a easyJet, nepokrytých zůstalo jen pár destinací SkyEurope, například Pisa.

Podstatně lepší spojení mají letos i cestující z Brna a Ostravy, kam SmartWings na původně charterové lety přidaly možnost koupit si letenku i pro individuální cestující. Nahoru šly i ceny dálkových letenek. Ty spadly na nejnižší úroveň v loňském roce, kdy aerolinky nestačily reagovat na náhlý propad poptávky a aby nelétaly prázdné, stlačily ceny na minimum.

Směrem do Asie jejich ceny z Prahy drží relativně nízko expandující Turkish Airlines a od července je v cenících patrný také příchod Emirates, které začnou z Prahy létat každý den do Dubaje, kde se Čechům otvírá jejich bohatá síť linek po celé Asii, Austrálii i Africe. Do USA má Praha už jen přímé lety do New Yorku od Delty, která na léto obnovuje i spoj do Atlanty.

Ceny letenek se na současné úrovni drží už několik měsíců a nedá se předpokládat jejich zásadní změna. Konkurence na evropském nebi je ale stále velká a ta bude držet ceny nízko.


Levné aerolinky nejsou vždy nejlevnější, hledejte raději všude

Klasičtí dopravci zareagovali na pád cen a často nabízejí výhodné ceny. I při zpáteční ceně letenky do dvou tisíc korun včetně všech poplatků jsou schopné aerolinky vydělávat. Ukazují to výsledky dvou největších nízkonákladových společností v Evropě - Ryanairu a easyJetu.

Levnější aerolinky často létají novějšími stroji
Důvod je jednoduchý: mají mnohem nižší náklady než konkurence klasických dopravců. Bezpečnosti se přitom není třeba obávat: nejenže podléhají stejné kontrole jako zavedení dopravci, často ještě navíc létají novějšími stroji.

Například irský Ryanair patřil loni i v krizi k několika málo vydělávajícím dopravcům, zatímco většina aerolinek vršila ztráty. Průměrná cena zpáteční letenky včetně všech tax tu dosahuje necelých dvou tisíc korun, i při ní Ryanair dokáže vydělávat stamiliony eur ročně.

S polovičními náklady a nižším komfortem
EasyJet ve své studii uvádí, že má oproti klasickým dopravcům nižší náklady o 57 procent. Na čem všem šetří? Je toho hodně a cestující to často i sami poznají i mírně nižším komfortem.

Například na hustotě sedaček: v nízkonákladových aerolinkách nenajdete více tříd, ale jen jednu ekonomickou s nepříliš velkými rozestupy.

Ryanair dokonce nemá ani sklápěcí sedačky, bezpečnostní karty nejsou v kapse před vámi, ale nalepené na sedačce, aby je nikdo neodnesl.

Náklady na pořízení letadla aerolinky rozpouštějí do více letů, takže jim stačí méně strojů: například Wizz Air má 30 letadel a přepraví ročně přes 7 milionů pasažérů, ČSA 4,6 milionu cestujících s 50 letadly. Často jde kvůli zjednodušení údržby o jediný typ letadla.

Zkuste menší letiště u velkých měst
Šetří se i na občerstvení: to si většinou musíte koupit, stejně jako například i odbavení zavazadla. Šetření poznáte někdy i na místě, kam přiletíte: levní hráči mají v oblibě menší letiště poblíž velkých měst, kde jsou nižší poplatky, ale někdy také horší dopravní dostupnost.

Pokud tedy plánujte výlet, zjistěte si, jak daleko je z daného letiště například od středu města. Někde vzdálenost nevadí, protože z letiště jezdí například levný vlak. Jinde se musíte spolehnout na dražší dopravu, a levná letenka se tak výrazně prodraží.

Šetří se na zákaznících, ale i posádce
Důvodů k levným letenkám je ještě více:třeba většinou žádný věrnostní program, obejití prodejců letenek a provizí nebo ubytování posádky: ta se vždy vrací tam, odkud vylétla.

Rozhodně ne vždy jsou ale letenky po Evropě od nízkonákladových společností nejlevnější. Klasičtí dopravci museli na pád cen zareagovat a často nabízí v akcích i výhodnější ceny než levná konkurence.

Vyplatí se proto hledat všude. Platí to především u letů do vzdálenějších míst po Evropě, kam je nízkonákladová konkurence nižší. Z Prahy to často znamená nutnost přestupu někde po Evropě a tím méně pohodlná cesta. Často se také může stát, že na letišti budete čekat několik hodin, a to mnohdy nestojí za to.

Navíc při porovnání cen u nízkonákladových dopravců nezapomeňte, že musíte připočíst i poplatek za odbavené zavazadlo: pokud letíte někam na víkend, kufr do "podpalubí" je většinou zbytečný, na delší cesty se mu ale nevyhnete. U nejnižších tarifů klasických dopravců jinak narazíte na podobné podmínky jako u levných aerolinek: například těžko změnitelný odlet v jiný termín nebo storno poplatky.

ZJISTILI JSME ZA VÁS

Velký přehled cen letenek do nejnavštěvovanějších míst

Další tipy, jak ještě ušetřit

Jen nalezení levné letenky nemusí vždy zaručit skutečně levný let. Platí to zejména u nízkonákladových společností, které mají promyšlený systém dodatečných poplatků.

Leťe bez kufru
Letiště, kufry - ilustrační fotoPokud jste si vybrali nízkonákladovou společnost, platí základní pravidlo: zkuste letět bez kufru, který si odbavíte. Za odbavený kufr do letadla u zpáteční letenky zaplatíte klidně přes tisícikorunu, pokud přijdete až na letiště bez zaplacení dopředu, bude to ještě více.

Řešení jsou dvě: buď letět s klasickým dopravcem, který zatím jen striktně vyžaduje dodržení limitu 20 kilogramů, nebo vše vtěsnat do příručního zavazadla o váze deset kilogramů. Ušetříte a nemusíte nikdy čekat, zda váš kufr dorazí. Stačí se zamyslet, zda skutečně tolik věcí na týden potřebujete.

Odbavení přes počítač
Další oblíbenou položkou ke zpoplatnění je samo odbavení. Některé společnosti za něj vyžadují řádově stokoruny, případně ho už neumožňují jinak, než že se odbavíte sami přes počítač doma. Důvod je jednoduchý: šetří za pronájem odbavovacích přepážek i personál. Má to své výhody i pro cestující: nejen, že tím ušetříte čas, ale i dost peněz.

Za občerstvení se obvykle neplatí velké částky
Letuška servíruje občerstvení - ilustrační fotoNaopak mnoho peněz neušetříte, pokud se na palubě lowcostu rozhodnete občerstvit. Platí to zejména při odletech z Prahy, kde můžete zjistit, že vás káva na zemi stojí více, než s výhledem z desetikilometrové výšky. Zdaleka to však neplatí vždy.

Pár set korun můžete ušetřit i výběrem, přes koho letenky kupujete. Výše transakčních poplatků za vystavení letenky je u většiny českých prodejců velmi podobná. Některé aerolinky nabízejí rezervaci přímo přes své stránky. Pokud se vám nechce hledat, prodejci umějí poradit a je lepší obrátit se na ně než trávit dlouhé hodiny bez výsledku před internetem.

U nízkonákladových dopravců se připravte na poplatek za samotnou platbu, ten se liší podle typu karty či způsobu platby.

Klasičtí dopravci: záruka jistoty
Už dávno neplatí, že zavedení klasičtí dopravci jsou vždy nejdražší. Pokud máte štěstí na akci, dočkáte se i lepších tarifů. Mají navíc své výhody: máte přepravu zavazadla zdarma, dostanete i nějaké minimalistické občerstvení, a pokud přestupujete, nemusíte na rozdíl od nízkonákladových společností trnout, zda stihnete přípoj: pokud je let zpožděný, dopravci vás přesměrují na další let zdarma.

Ušetřit můžete hodně i na výběru místa, kam letíte. Ceníky aerolinek nabízejí různé bizarnosti: do Paříže se dostanete vždy levněji než například z Prahy do Berlína.

Cenu neovlivňuje vzdálenost, ale konkurence
Zapomeňte na to, že byste platili za letenku tolik, kolik skutečně proletíte. Důvod je jediný - konkurence. Vyplatí se proto zaměřit se při plánování cest hlavně na hodně využívané trasy, kde je i velká konkurence, zejména v dálkové dopravě, a pak se případně se dál posunout po zemi.

Například pokud chcete letět na východní pobřeží USA, většinou je výrazně levnější letět do New Yorku než třeba Bostonu. Pokud vás láká jihovýchodní Asie, je nejlepší vstupní branou většinou Bangkok.


Jak a kde sehnat nejlevnější letenky

Levné letenky nejsou sice nedostatkové zboží, ale současně ani vždy snadno dostupné zboží. Jejich hledání může zabrat i několik dnů, pokud ale víte, kde a jak hledat, může to být otázka pár minut.

Vychytání levné letenky je částečně loterie, přesto obecně platí jedna zásada: čím dříve letenku koupíte, tím je nižší cena. Neplatí to však rozhodně vždy.

Letecké společnosti si s cenami tak hrají, že teď například můžete na květen sehnat v některém případě letenku levněji než v lednu, protože aerolinky potřebují trošku rozproudit prodeje. Obvykle nejlepší ceny bývají mezi třemi až šesti měsíci před odletem, naopak při delší době jde o standardní nezlevněné tarify.

Pokud nechcete neustále ležet ve vyhledávači letenek a trnout, zda ještě letenky zlevní či naopak zlevní, stačí se řídit jednoduchým pravidlem: zpáteční letenka do dvou tisíc po Evropě včetně tax je velmi levná, stejně jako deset tisíc za USA nebo 15 tisíc za jihovýchodní Asii.

Nakupujte v akci

levné letenky

S letenkami je to jako se zbožím v supermarketech: aerolinky se neustále předhánějí v akcích na zvýšení prodeje. Někdy výhodných jen naoko, někdy jde o skutečné terno. Vědět o nich můžete buď tím, že si necháte dobrovolně zahltit svůj e-mail nabídkami od aerolinek a prodejců nebo se jen pravidelně koukáte na specializované servery.

Na akcniletenky.com se nabízí přehled skutečně výhodných letenek, ne jen zlevněných o pár procent. Server myairdeals.com je projekt české firmy two bits, který umožňuje nechat si pravidelně posílat nabídky na levné letenky jen na ta města, která vás zajímají nebo vyhledat aktuálně akce z kteréhokoliv letiště.

Nespoléhejte jen na češtinu

Nespoléhejte jen na nabídku jedné aerolinky či jednoho prodejce, ale porovnávejte vždy více hráčů a případně i destinací. Neomezte se jen na české vyhledávače, které často neumějí prohledat nabídku všech nízkonákladových dopravců. Pro klasické dopravce je velmi dobrý vyhledávač tarifů na adrese matrix.itasoftware.com. Umožňuje například hledání nejlevnějších cen v rámci jednoho měsíce nebo složitějších letenek s více destinacemi, je ale pouze v angličtině. Pro nízkonákladové společnosti dobře funguje německý server www.swoodoo.com.

Pro výběr letenek je důležité, i kdy chcete letět. O prázdninách chce létat každý a na cenách letenek je to znát. Proto se vyplatí hledat i letenky na okraje sezon, například květen nebo září. Pokud chcete letět v hlavní sezoně, vyplatí se většinou hledat skutečně dlouho dopředu.

To samé platí o cenách v rámci týdne: nejlevnější jsou vždy letenky na prodloužený víkend, pokud si pobyt protáhnete například z čtvrtka na pondělí nebo ze soboty na úterý, šance na levnější letenku je vyšší.

Jak ještě ušetřit? Leťte od sousedů

Mnichov

Vzdálenost autem z Prahy: 370 km, 3-4 hodiny
Cena parkování: od 35 eur za týden
Veřejná doprava: autobus Student Agency, zpáteční jízdenka od 950 Kč. Jediný dopravce, který pochopil, že na mnichovské letiště míří hodně Čechů. Cesta trvá necelých pět hodin, jezdí dvakrát denně. Možné je využít další dopravce, ale k ceně si musíte připočíst ještě náklady na cestu na letiště z Mnichova.
Letecky: nejméně 2 500 korun za zpáteční letenku, létá ČSA a Lufthansa, pro obyvatele severních Čech ještě možnost letu za podobnou cenu z německých Drážďan. Pro velkou část Čech nejbližší letiště s levnými cenami letů především na dálkové lety se zhruba třikrát větším počtem cestujících oproti Praze. Tomu odpovídá i nabídka letů především na dálkových trasách, zejména do Severní Ameriky nebo Asie. Po Evropě se odsud vyplatí lety především do Španělska či Portugalska, velmi výhodné bývají i tarify do Turecka.

Altenburg

Vzdálenost autem z Chomutova: 116 km
Cena za parkování: 44 euro za týden.
Veřejná doprava: příliš komplikovaná smnoha přestupy, nemá příliš smysl a je drahá.
Nejmenší a svým způsobem i nejkomičtější letiště, odkud můžete letět z okolí Česka (nedávno tu například letadlo nepřistálo, protože obsluha letiště zapomněla, že přistane ještě jeden stroj a šla dříve domů). I když nabízí pouze tři linky Ryanairu, pro obyvatele zejména severu Čech je bývalé vojenské letiště často nejlevnější místo, jak se dostat do Londýna a Barcelony a letos nově také do španělského Alicante. Zpáteční letenku tu pořídíte často i za deset euro včetně tax.

Katovice

Vzdálenost autem z Ostravy: 120 kilometrů, zhruba 2-2,5 hodiny
Cena za parkování: 455 Kč za týden.
Veřejná doprava: vlak z Ostravy zhruba dvě hodiny do Katovic, pak letištním autobusem, nejméně tři hodiny celá cesta.

Impotenci vedení ostravského letiště přilákat do Mošnova nízkonákladové hráče řeší obyvatelé Severní Moravy lety z polských Katovic. Dominuje zde hlavně Wizz Air, který odsud létá do více než dvacet měst, Ryanairmá čtyři spojení, letiště je i v síti Lufthansy a LOT. Pro cesty po Evropě často rychlejší, pohodlnější a levnější, než se trmácet do Prahy po zemi nebo ještě přestupovat v Praze.

Bratislava

Vzdálenost autem z Brna: 145 km, do dvou hodin
Cena za parkování: 1 898 Kč za týden
Veřejná doprava: velmi dobré spojení vlaky i autobusy, z nádraží jezdí na letiště přímý autobus.

Čeští příznivci nízkonákladového cestování mohou oprávněně závidět Bratislavě: jejich letiště sice nezažívá velký rozvoj, hodně si ho ale oblíbil irský Ryanair, který ze slovenské metropole nabízí přímé spojení do 22 evropských měst. Letos nově přibylo například sicilské Trapani, španělská Malaga či Mallorca nebo lety do sardinského Alghera. Bratislava je tak zajímavou alternativou především pro obyvatele jižní a střední Moravy.

Vídeň

Vzdálenost autem z Brna: 150–200 km (kratší, ale často pomalejší přes Mikulov, delší, ale často rychlejší po dálnici přes Bratislavu)
Cena za parkování na týden: 1 911 Kč
Veřejná doprava: vlak nebo autobus

Pro řadu Moravanů již "domovské letiště": blíže než Praha a ještě výhodnější ceny. Po Evropě se nejvíce vyplatí hlídat nabídky Air Berlin a Niki. Dálkové trasy jsou většinou mírně dražší než přímý let z Mnichova, ale levnější než z Prahy. U dlouhých letů je z Vídně podstatně větší nabídka přímého spojení bez mezipřistání než z Prahy.

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.