Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec československých trolejbusů v Kábulu

aktualizováno 
Dnes je Kábul považován za takřka válečné město. Únosy a sebevražedné pumové atentáty nejsou výjimkou a nejen cizinci si zvykli žít za vysokými zdmi. Před 30 lety ale bylo všechno jinak, město se otevíralo světu a lidé se seznamovali s moderní technikou. V roce 1979 proto v afghánské metropoli dokonce začaly jezdit trolejbusy československé výroby. Jaký byl jejich osud?

Slavnou éru československých autobusů v Kábulu dnes připomínají už jen kovové sloupy podél silnic. | foto: Jaromír MarekČRo1-Radiožurnál


Zdroj: http://maps.google.com/

Sedím v taxíku, který se prodírá proudem aut. Pocit, který není příjemný nikde na světě. Tady v Kábulu je ale umocněn stálou hrozbou útoku teroristů.

Právě po této ulici kdysi jezdily československé trolejbusy, jaké dnes potkáme třeba v Brně, Českých Budějovicích nebo Pardubicích.

Prvních pětadvacet trolejbusů vyjelo do ulic Kábulu v únoru roku 1979. Trať měla celkem dvanáct a půl kilometru, napříč protínala celé tehdejší město a ve špičkách na ni vyjíždělo až šedesát trolejbusů. Feda Jari, pozdější student v Československu, vzpomíná, kudy kábulská linka vedla.

"Jezdilo se ze Spinzar, což je dnes střed Kábulu, pokračovalo se před Silo, kde byla vozovna, a dál až k textilní továrně."

Bývalý student v Bratislavě Karim Zamat doplňuje jeho vyprávění ve slovenštině:
"Když jsem studoval poslední ročník zemědělské fakulty, jezdil jsem do města vždycky jen trolejbusem. Moc se mi to líbilo."

Československé trolejbusy v Kábulu (1977)

Československé trolejbusy v Kábulu (1977).
Autor: JAN ZRZAVÝ/
Společnost pro veřejnou dopravu

Československé trolejbusy byly ve své době oblíbeným a levným dopravním prostředkem. I když 12kilometrová trasa byla záměrně rozdělena na tři linky, kde se muselo přestupovat a znovu platit jízdné, trolejbusy byly tehdy stále nejlevnějším dopravním prostředkem ve městě.

Pamětníci vzpomínají, že vozy byly neustále přeplněné, a trolejbus tak vždycky doprovázel autobus soukromé společnosti, který sbíral ty, co se do trolejbusu už nevešli. Cena jízdného byla ale pětkrát vyšší.

ZÁPISNÍK ZAHRANIČNÍCH ZPRAVODAJŮ

ČRo1 - RadiožurnálTuto sobotu a neděli od 10:05 (repríza ve 22:10) na Radiožurnálu:

Sobota:
Před devadesáti lety obsadily československé legie Jekaterinburk
Jak se New York chová ke stárnoucím gayům a lesbičkám?
Co lze a nelze vidět v římských zahradách?

Neděle:
V maďarské Ostřihomi stojí velkolepá napodobenina římského chrámu sv. Petra
Karaimové - malý a svérázný národ z litevsko-běloruské hranice
Šmoulové zestárli, slaví už padesátiny

Audiozáznamy a přepisy všech  reportáží naleznete na www.radiozurnal.cz/zzz

"Trolejbusová doprava byla státní, jízdné bylo laciné a všichni chtěli cestovat. Bylo to moc dobře zorganizované. Trolejbusy jezdily celý den," vzpomíná Karim.

V sedmdesátých a osmdesátých letech byl ještě Kábul relativně klidné město s fungující infrastrukturou. Elektřiny, kterou si dnes většina domů vyrábí za pomocí dieselového agregátu, byl ještě dostatek. Potom ale vstoupila válka i do ulic Kábulu a osud československých trolejbusů byl stejný jako osud celé země pod Hindúkušem. 

"Během občanské války mnoho autobusů vyhořelo, zařízení se rozkradlo. Byl konec."

Československé trolejbusy už v Kábulu od roku 1992 - 1993 nejezdí

Smutný konec československých trolejbusů v Kábulu. Autor: JAN ZRZAVÝ/ Společnost pro veřejnou dopravu

Trolejbusová doprava v Kábulu definitivně skončila v roce 1993. Dnes připomínají někdejší chloubu města jen smutné zbytky: řady ocelových sloupů, pár trolejbusových zastávek a na nádvoří vozovny hromady zničených trolejbusů. Stejně zničených jako celé staré město.

"Během občanské války jsem v Kábulu nebyl. Studoval jsem v tehdejším Československu. Měl jsem ale zprávy o tom, co se tady dělo. Když jsem se před dvěma lety do Kábulu vrátil, bylo mi do breku. Vzpomínal jsem, jak toto město vypadalo před devatenácti lety, když jsem odtud odjížděl. Ne že by to město bylo zrovna krásné, ale bylo to klidné i trochu zelené město. Teď bylo úplně zničené. Trvalo mi rok, než jsem si zvykl na to, že jsem opravdu v Kábulu." 

Zápisník zahraničních zpravodajů

Z webu Společnost pro specializovanou dopravu

  • První trolejbusovou trať v úseku Kino Pamir - Silo vystavěla Elektrizace železnic Praha spolu s vozovnou v letech 1976 - 1979
  • První linka s 25 modrobílými trolejbusy vyjela v únoru 1979
  • Ve 2. a 3. etapě již stavěli Afghánci sami -  nejdříve prodloužili úsek Silo Hotel - Spinzar, a nakonec postavili úsek Kino Pamir - Textil Fabrik
  • Při stavbě tratí se stavitelé potýkali s mnoha problémy. V Kábulu je velké  množství spodních vod, jejichž hladina není moc hluboko. Když kopali díry pro sloupy, museli je armovat ocelovými pruty. Vozovna byla vyasfaltovaná, ale pod ní byl systém drenáží, které obrovské množství vody odváděly do povrchové kanalizace (stoky tu totiž nejsou zakryté a u cest nahrazují škarpy).
  • Do Kábulu bylo dodáno 86 trolejbusů 9TrH23; v březnu 1988 jich bylo v provozu už jen 80

Autoři:




Nejčtenější

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Další z rubriky

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.