Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Už žádné pátrání po černých skříňkách, Airbus chce vystřelovací

aktualizováno 
Kde jsou černé skříňky a v jakém stavu, to bývá po letecké nehodě nejdůležitější starostí vyšetřovatelů. Není výjimkou, že letové zapisovače jsou při nehodě velmi poškozené, nebo se nenajdou vůbec. Airbus proto plánuje, že by do letadel instaloval skříňky vystřelovací.

Černá skříňka v letadlech je ve skutečnosti oranžová. | foto: Šimon HaveliDNES.cz

Letové zapisovače jsou konstruované tak, aby teoreticky přežily vše: musí vydržet extrémně silný náraz, odolat dlouhotrvajícím vysokým teplotám i tlaku vody na dně oceánu. Jsou také vybavené vysílači, které začnou po nehodě vysílat ultrazvukový signál, díky němuž by je záchranáři měli najít ve vodě. Jenže ne vždy se to podaří, jak ukazují případy z nedávné historie.

Letové zapisovače airbusu Air France, který se zřítil v roce 2009 u Brazílie, se našly až dva roky po nehodě.

Po loňském zmizení boeingu Malajsijských aerolinií se dodnes nepovedlo najít ani vrak, ani zapisovače (ačkoli se záchranářům údajně povedlo zachytit jejich signál u západních břehů Austrálie). Podle nedávno zveřejněné vyšetřovací zprávy jedna ze skříněk malajsijského letadla možná ani žádný signál nevysílala. Zapisovač letových údajů byl osazen baterií, která byla v době nehody už více než rok prošlá. Vyplynulo to ze záznamů o údržbě letounu. Skříňka proto nemusela vysílat nouzový signál vůbec, nebo se ozývala po kratší dobu, než je 30 dní stanovených mezinárodními leteckými předpisy.

Vystřelovací skříňka s plovákem

Hledání černých skříněk

Let Malaysian Airlines 370 (8. 3. 2014)
Boeing 777 Malajsijských aerolinií zmizel během letu z Kuala Lumpur do Pekingu. Nejprve se pátralo mezi Malajsií a Čínou, pak se pátrání přesunulo k západním břehům Austrálie, kde se povedlo zachytit signál podobný tomu, které vydávají černé skříňky. Ty se přesto najít nepovedlo, nenašly se ani trosky a osud letu MH370 je dosud záhadou. Pátrání stále probíhá.

Let Air France 447 (1. 6. 2009)
Airbus A330 na lince z Ria de Janeira do Paříže zmizel během přeletu Atlantiku. První trosky se našly už 2. 6., ale pátrání po černých skříňkách a hlavní části vraku trvalo až do května 2011. Záznamy ze skříněk nakonec ukázaly, že se letadlo zřítilo kvůli chybným údajům o rychlosti a zejména kvůli špatné reakci posádky.

Teroristické útoky 11. září 2001

    • Do útoků byla zapojena čtyři letadla, každé z nich vybavené dvěma skříňkami. Nepovedlo se nalézt skříňky z letů American Airways 11 a United Airlines 175, které narazily do budov Světového obchodního centra.
  • Z letadla, které narazilo do Pentagonu, se našly obě skříňky, ale páska v hlasovém záznamníku byla zcela zničená. Záznamy ze zapisovače letových ůdajů se povedlo přečíst.
  • Použitelné byly i obě skříňky z posledního letadla (let č. 93), které se zřítilo po zásahu cestujících.

Let Iran Air 655 (3. 7. 1988)
Íránský A300 letící z Teheránu do Dubaje byl omylem sestřelen americkým křižníkem USS Vinceness poté, co ho Američané považovali za útočící stíhačku. Trosky letounu skončily na dně moře. Nepovedlo se nalézt a vyzvednout ani jednu ze dvou černých skříněk.

SwissAir 111 (2. 9. 1998)
Někdy však ani černé skříňky k objasnění nehody nestačí. Po nehodě letu SwissAir 111 z New Yorku do Ženevy se například povedlo najít skřínky celkem brzy, ale ukázalo se, že přestaly nahrávat asi pět minut před havárií kvůli výpadku elektřiny. Vyšetřování nakonec odhalilo, že nehodu způsobil požár - za letu začaly hořet elektrické rozvody, vyrobené z hořlavých materiálů zcela nevhodných pro letectví.

Airbus proto nyní plánuje, že by do svých nejmodernějších letounů A380 a A350 začal instalovat vystřelovací letové zapisovače. Od začátku letošního roku o tom jedná s Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA). „Airbus spolupracuje s EASA a dalšími partnery, aby dosáhl pokroku při schvalování tohoto řešení na úrovni celého leteckého průmyslu,“ citovala agentura Reuters mluvčího Airbusu.

Pokud EASA záměr Airbusu schválí a aerolinky budou mít o novinku zájem, bude prý možné instalovat zařízení i do nových verzí běžnějších strojů A320 a A330. „V budoucnosti pravděpodobně budeme zvažovat i použití v našich dalších letounech, ale v současnosti jsme se rozhodli zaměřit jen na A350 a A380,“ upřesnil mluvčí. Vzhledem k tomu, že teprve probíhají jednání s EASA, nelze vůbec odhadnout, odkdy by se zařízení mohla začít v letadlech objevovat.

Nový typ zapisovače by měl zkombinovat dva typy černých skříněk, které jsou v současné době používané - záznamník hovorů v pilotní kabině a zapisovač letových údajů. Zařízení by mělo být umístěno - stejně jako dosud - v ocasní části letadla, záď totiž obvykle přežije nehodu s relativně menším poškozením než zbytek letounu. Při nehodě by se zařízení mělo samo oddělit. Bude vybaveno plovákem, který zabrání potopení v případě havárie do vody. Stejně jako dnešní skříňky bude mít vysílač signálu, který záchranářům usnadní pátrání.

Vojenské stroje mají vystřelovací skříňky už roky

Idea vystřelovacího letového zapisovače není žádnou žhavou novinkou, prototyp si už v roce 1964 nechal patentovat Američan Henry P. Ames. Podobná zařízení se už přes 20 let používají u vojenských letadel. Několikrát se uvažovalo i o zavedení do dopravního letectví. Po nehodách letů Air France 447 a Malaysian Airlines 370 se téma stalo ještě naléhavějším. Návrh podporuje i celosvětová Organizace pro civilní letectví - ICAO.

„Vystřelovací skříňky“ však mají i své odpůrce. Americký výrobce Boeing se zatím k podobné inovaci nechystá, prý je to zbytečné. Argumentuje statistikami, podle nichž se naprostou většinu černých skříněk podaří najít a vyzvednout do 30 dnů po nehodě. Jiní odborníci zase mají obavy, že snadné vyzvednutí plovoucích černých skříněk povede k tomu, že se záchranáři nebudou tolik snažit vyzvednout potopené trosky či těla obětí. Oboje přitom může poskytnout velmi důležité informace o příčině nehody, samotné skříňky neřeknou vše.

Druhá možnost: přenos přes satelity

Druhou možností, která se nabízí místo používání tradičních letových zapisovačů, by bylo posílání a zaznamenávání údajů přes satelity. Vzhledem k tomu, že moderní černé skříňky zaznamenávají obrovské množství dat (například zapisovač letových údajů zaznamenává až 800 parametrů po 25 hodin), by však bylo velmi náročné tato data spolehlivě přenášet a uchovávat.

Vybudování nového systému by bylo obrovsky finančně náročné – neznamenalo by to jen implementovat nová zařízení do letadel, ale vybudovat spolehlivé technické zázemí, posílit síť satelitů a další investice.

Černé skříňky mají oranžovou barvu a v každém letadle jsou dvě:

Témata: Airbus




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.