Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kolo, nebo robot? Projeli jsme vítězný stroj Tour, který je už v Brně

  4:00aktualizováno  4:00
V předvečer zahájení cykloveletrhu Bike Brno, jsme dostali exkluzivní možnost projet vítězný stroj Tour de France 2011. Žlutočerný speciál BMC Australana Cadela Evanse jede úžasně. Stane se určitě jedním z hitů brněnského veletrhu, kterému se budeme v příštích dnech podrobněji věnovat.

Vítězný stroj váží asi 6,7 kg, je nesmírně tuhý, pevný ve zkrutu a přitom tlumí rázy z nerovné silnice. V záběru neuvěřitelně akceleruje a elektronické řazení šlape jako ten nejjemnější a nejpřesnější robot.

Minitest vítězného kola Tour

Vyzkoušet stroj Teammachine SLR01 ale vyžaduje od amatéra trochu ekvilibristiky. Když jsem se konečně trefil zadkem na sedlo (shodou okolností jsme s Cadelem stejně vysocí – 174 cm), pokusil se sklonit a uchopit řídítka, hrábl jsem do prázdna. Cadel je má výrazně níž a navíc (díky extrémně dlouhému představci – 14 cm) ještě o dost víc vpředu než většina ostatních profíků z pelotonu TdF. Propadl jsem se o půl metru níž a nosem narazil skoro do horizontální trubky karbonového rámu.

Umělecký zážitek

BMC Teammachine SLR01 TCC koncept znamená sladění důležitých prvků stavby rámu pro dosažení nejpříznivějších vlastností. Technologové např. použili dvojí karbonová vlákna Highmodus a Wavecarbon. Rám se kromě charakteristického poznávacího prvku kol BMC – rozdělené horní rámové trubky -  vyznačuje masivní hlavní rámovou trubkou, subtilní zadní stavbou, originální patentovanou sedlovkou a speciálně navrženou a odladěnou vidlicí. Sada váží pouhých 860 gramů. Brzy bude vyrobeno na 100 přesných replik vítězného stroje v ceně 259 tisíc Kč.

Poté, co jsem nakonec pochopil, že takhle to prostě musí být a šlápl pořádně do pedálů, rozjelo se Cadelovo kolo jako raketa. Neobyčejný až umělecký zážitek. Z 98 procent kompozitový stroj BMC za 259 000 korun mě začal ďábelsky unášet vpřed.

Jak však dokáže Australan na tomhle výtvoru nejmodernější techniky jet i přes 200 kilometrů a navíc v kopcích, je mi záhadou. Díky šílenému nastavení řídítek dosti nepohodlná záležitost.

A ty brzdy! Brzdit na tomhle speciálu v alpských serpentinách musí vyžadovat obzvláštní umění a vysokou citlivost. Speciální žluté gumové špalíky tu nekloužou po hliníku jako u kol, na něž jsme zvyklí my obyčejní smrtelníci. Doslova se zakusují do vysokých karbonových ráfků Easton. Ve smyku je tak člověk dřív, než bys řekl švec.

Evansovo kolo váží necelých 7 kg a lze je udržet na ukazováku jedné ruky.

Kolo Evanse váží necelých 7 kg a jde udržet na ukazováku jedné ruky.

Jako z jiné dimenze

Jak brzdí, tak i řadí. Přehazuje se nikoli tlakem, ale lehoučkým dotykem – jemným ťuknutím. Jako ovládáte iPhone. Když přehodíte na velký tác a trochu přitlačíte, začnete rázem konkurovat pomalejším autům. Jen pozor na změnu směru, tenhle bicykl budoucnosti reaguje, jak mu pán poručí. Čertovsky rychle, neexistuje prodleva. Je tohle ještě vůbec cyklistika? Připadáte si jako Faust. Ve službách ďábla…

I vy můžete zblízka vidět vítězný stroj Tour de France

Každý fanoušek může vidět Evansovo vítězné kolo včetně dresu BMC podepsaného všemi slavnými jezdci na mezinárodním cyklistickém veletrhu Bike Brno na stánku 045 v pavilonu "V" ve dnech 10. až 13. listopadu.

(BMC Teammachine SLR01 zapůjčila k exkluzivnímu testu divize speedweaponry.cz (www.s1w.cz), výhradní dovozce značky BMC pro Českou a Slovenskou republiku.)

Autor:




Nejčtenější

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Další z rubriky

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Další vodní plochou v kraji pod Bezdězem je Poselský rybník.
Romantika na kolech. Poezii Máchova jezera pomalu mění moderní atrakce

Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Je to asi již trochu klišé, uvádět kraj okolo...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.