Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kolo, které pomáhá šlapat

aktualizováno 
Zapomeňte na babetu nebo na těžká a neohrabaná motokola. Dopravním prostředkem budoucnosti je elektrokolo neboli e-kolo.

Jak vůbec takové kolo funguje? "Na elektrokole se jezdí jako na jakémkoli jiném kole - šlape se. U středového složení je umístěn senzor, který snímá frekvenci otáčení klik a někdy také tlak na pedály. Nazývá se to PAS - Pedal Assist," vysvětluje princip fungování Jakub Ditrich, který "asistovaná" kola do země dováží a prodává je.

"Informace je pak zaslána do řídící jednotky kola, která ji vyhodnotí a dává pokyn elektromotoru, který je typicky umístěn na ose zadního kola," pokračuje.

Výsledkem je, že pro cyklistu přestanou "existovat" kopce. Jednoduše šlape pořád se stejnou zátěží a sílu, která mu chybí ke zdolání svahu, dodá elektromotor.

"Při měření průměrné rychlosti dosažené na elektrokole se dostáváme přibližně na 30 km/h, při průměru 23 km/h do kopce, 26,5 km/h po rovině a 39 km/h při jízdě z kopce. Průměrná rychlost klasického cyklisty v terénu je asi poloviční," vypočítává výhody elektrokola Ditrich.

Metody, jak lze jezdit na elektrokole, jsou podle něj celkem tři. Buď jezdíte jako na obyčejném kole - šlapete, řadíte rychlosti přehazovačkou, protože buď nechcete plýtvat energií v baterii nebo vám baterie už došla, případně jste ji dneska nechali doma, protože si chcete zajezdit jen tak.

Druhou možností je jakýsi automatický režim. Kolo se prostě postará, aby jezdec šlapal se stejnou zátěží. "Do kopce motor pomáhá více, na rovině trochu, z kopce vůbec. Zákonný rychlostní limit asistovaných kol je v Evropské unii stanoven na 25 km/h a většina kol jej dodržuje," vysvětluje Ditrich.

Třetí možností je otočné držadlo "plynu", jak jej lidé znají ze skútrů či motorek. Díky němu je možné se na některých elektrokolech vozit i bez šlapání, nicméně síla samotného motoru stačí většinou jenom do mírného kopce.

Elektrokolo

Kolik to stojí?

Provoz málo, kolo víc Kolo na jedno dobití baterií, pokud má dvě, ujede až 120 kilometrů, běžně asi padesát. Při jednom dobíjecím cyklu si ze zásuvky baterie odebere asi jednu kilowatthodinu, která stojí kolem čtyř korun. Zatímco auto spotřebuje na jeden kilometr pohonné hmoty za dvě až tři koruny a skútr nebo babeta kolem šedesáti haléřů až korunu, "elektrocyklista" cestuje za tři až čtyři haléře.

S pořizovací cenou je to horší. Nejlevnější e-kolo stojí kolem 12 tisíc, to je ale velmi těžké a nepříliš kvalitní, takže asistovaná kola pro pohodovou  jízdu začínají na 23 tisících korun. Takové elektrokolo váží do 25 kilo, má baterii, která vydrží minimálně  40 kilometrů v normálním terénu a vydrží až tisíc nabíjecích cyklů (tedy zhruba 3 roky při denním provozu). Zatím nejluxusnější model v naší nabídce – horské ekolo Wisper - stojí ale stále méně než výměna poškozených dveří ve značkovém autoservisu.

Nejúspěšnějším modelem je zatím skládací elektrokolo. Pohodlně se vejde do kufru auta, do autobusu, kamkoliv. "Já takhle jezdím do Brna. Jedu autobusem, pak vyndám kolo a už nemusím čekat na 'šalinu,' říká Jakub Ditrich.

Pokud vás e-kola zajímají, můžete se na ně podívat na  veletrhu Sport Life v Brně od 6. - 9.11.2008. Bude se tam konat velká testovací akce těchto kol.





Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.