Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kolik ten zájezd vlastně stojí? Skryté poplatky míří k soudu

  21:23aktualizováno  12. ledna 13:41
Kupujete si zájezd inzerovaný za deset tisíc, ale nakonec po všech poplatcích zaplatíte o několik tisíc korun více. To je běžná praxe českých cestovních kanceláří, která v zahraničí není běžná. To by však brzy mohlo skončit - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) se chystá zažalovat první cestovní kancelář právě kvůli poplatkům.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

“Žalobu podáme během ledna nebo února. Podáme ji na velkou cestovní kancelář. Zkoušeli jsme se dohodnout, ale soud se v tuto chvíli jeví jako nejlepší řešení,” uvedla právnička SOS Klára Přikrylová. Jméno zatím tají. “Půjde o cestovní kancelář, na kterou dostáváme i množství stížností kvůli jejich službám,” dodala Přikrylová.

Žalované jsou i aerolinky

Podle právníků SOS dochází neuváděním plné ceny k porušování zákona o ochraně spotřebitele. “Cena nesmí vzbuzovat zdání, že je nižší, než jaká je ve skutečnosti,” vysvětlil právník SOS Martin Reisinger.

SOS se domnívá, že cestovky porušují svým chováním obchodní zákoník a zákon o regulaci reklamy. Spotřebitelé již za podobné praktiky zažalovali i aerolinky SkyEurope. Vadí jim rozdíl mezi inzerovanou cenou letenky bez poplatků a skutečnou a také to, že lidé musí platit kartou. Soud ještě nenařídil jednání.

Přikrylová věří, že případný úspěch sdružení přiměje ostatní cestovky, aby přestaly zákazníky klamat cenou, a trh se zájezdy se dostane na úroveň Německa. Tam cestovní kanceláře uvádějí vždy plnou cenu zájezdu. V Česku pouze základní, k té se přičítají například letištní taxy, palivový příplatek nebo i povinné pojištění cestovní kanceláře.

Klamavá cena

Podle ministerstva průmyslu a obchodu by měly kanceláře uvádět plné ceny nebo upozorňovat, o kolik poplatky konečnou cenu navýší. “Cena v reklamě by měla být uvedena tak, aby způsob uvedení nemohl vyvolat klamnou představu o ceně zájezdu, jehož se reklama týká,” uvedla Kateřina Koubová z tiskového odboru ministerstva.

Na změnu tlačí i členové Unie cestovních agentur. Ti zájezdy prodávají a odměny dostávají z provizí základní ceny. Čím více položek si cestovní kanceláře naúčtují do příplatků, tím je odměna agentur menší.

“U některých cestovních kanceláří je patrný posun, například Čedok už u inzerovaných zájezdů začíná uvádět předpokládanou výši příplatků,” říká Reisinger. Cestovních kanceláří, které nabízejí plné ceny, je poskrovnu.

Například CK Alex sice ve svém katalogu nabízí jen plné ceny, ale na internetu je uvádí bez tax. “Jinak bychom nemohli být cenově konkurenceschopní,” uvedl ředitel CK Alex Radek Dreschler.

Některé zájezdy v plné ceně má i cestovní kancelář Marco Polo International. “Nemohli jsme to udělat u všech zájezdů. Ty, které nabízíme také internetovým agenturám, uvádíme stále bez poplatku. Tam by lidé dali přednost na první pohled levnější nabídce,” uvedl jednatel firmy Jan Papež, který zároveň předsedá sekci touroperátorů v Asociaci cestovních kanceláří.

“Na tahu jsou letecké společnosti, které by nám měly začít účtovat konečné ceny a ne si dávat všemožné příplatky,” podotkl. Připustil však, že některé kanceláře si do poplatků schovávají i část svého zisku.

Pláž

Dovolená, pláž

Plné ceny ze zákona

Cestovní kanceláře odmítají uvádět ceny v plné výši například kvůli měnící se ceně leteckého paliva. Obávají se i toho, že pokud by zavedly plné ceny a ostatní ne, v konkurenčním boji by je to poškodilo.

“Oddělení poplatků od základní ceny je na domácím trhu všeobecně známá skutečnost. Kdybychom začali účtovat plné ceny, nic bychom tím nezískali. Nebráníme se uvádění cen včetně tax a poplatků, pokud bude taková praxe jasně stanovena zákony a budou tak postupovat všichni na trhu,” řekl ředitel CK Fischer Jiří Jelínek.

SOS má obavy, že trend vyčleňování položek mimo základní cenu se může rozšířit i do dalších oborů závislých na proměnlivé výši vstupů, například do autobusové dopravy.

Loňský průzkum MF DNES navíc odhalil, že cestovní kanceláře neříkají zákazníkům ohledně poplatků plnou pravdu a často si za ně účtují více, než kolik jim například fakturuje letecká společnost nebo letiště. O tom svědčí i rozdílná výše poplatků různých cestovních kanceláří do stejné destinace.

Příklady cen CK
 Cena zájezdu v Kč Destinace  bez poplatků s poplatky 
Exim Tours    Kuba  26 990     33 217
Sunny Days Djerba  2 990  4 680
Fischer          Gran Canaria  5 990  9 170
Zdroj: nabídky vybraných cestovních kanceláří na internetu

*JAKÉ JSOU VAŠE ZKUŠENOSTI S RŮZNÝMI PŘÍPLATKY CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ ZA ZÁJEZDY? PODĚLTE SE SE O NĚ S OSTATNÍMI ČTENÁŘI V DISKUZI

Autor:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Švejnohovi vyrážejí na dovolenou do kempu každý rok už deset let. Postupně se...
Dovolená s dětmi v kempu je zase hit. Luxusní chatky už ale neseženete

Po loňské úspěšné sezoně se české kempy připravují na podobný nebo větší zájem ze strany domácích turistů, hlavně rodin a sportovců. Kdo však nechce spát ve...  celý článek

Sbaleno a jedeme na prázdniny k příbuzným a známým na venkov.
Konečně volno. Kam pojedeme? Romantické začátky turismu v Československu

Letovisko. To slovo voní sluncem, lesy, vodou a svobodou prázdnin. První republika je milovala, chlubily se jimi obce od Krušných hor po Beskydy.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.